13 martie 2010 -=- Excursie FeRoviaRă Teiuș - Războieni – Cluj-Napoca
Printre
ideile secolului XIX care au circulat prin Transilvania a fost și
construcția unei căi ferate care să lege Oradea de Brașov, iar de aici
mai departe spre Buzău, București, Brăila. Istoria construcției
așa-numitei coloane vertebrale a rețelei feroviare transilvănene, Oradea - Brașov, a fost
deosebit de zbuciumată. Maghiarii au reușit, în cele din urmă, să realizeze traseul Oradea –
Brașov, 484 de km, în 3 ani de zile.
Parte a acestei căi ferate, linia Teiuș (localitate unde ”m-am oprit” în reportajul anterior) - Cluj-Napoca, a fost construită de Societatea Căilor Ferate Ungare de
Est în două etape, și anume: Teiuș - Războieni (finalizată la 20
noiembrie 1871) și Războieni – Cluj-Napoca (deschisă circulației la 14
august 1873).
Traseul căii ferate Teiuș – Războieni – Cluj-Napoca
urmează fidel Culoarul Alba-Iulia – Turda, de-a lungul Mureșului, unde
se desparte la Războieni, loc de unde calea ferată urcă de la cei 257
metri altitudine (Războieni) la 422 de metri (stația Boju). Printr-un
traseu cu numeroase curbe și 4 tuneluri construite de-a lungul Văii
Florilor, călătorul trece din bazinul râului Arieș în bazinul râului
Someșului Mic.
Stema CFR de la o locomotivă electrică de-a Depoului Cluj-Napoca
Tunelurile dintre Războieni și Apahida
Intrarea în Tunelul Cojocna 1 în lungime de 337 de metri
16:10
De
la Teiuș la Războieni, linia se caracterizează ca fiind o linie de
câmpie, declivitatea maximă fiind nesemnificativă (3 mm/m) și curbe nu
foarte strânse. Teiușul s-a dezvoltat foarte mult odată cu apariția
căilor ferate – devenind nod feroviar important în harta căilor ferate
de pe teritoriul României.
Gara Teiuș
Rama electrică 58-1007-2 din Teiuș
Vagonul 2
Vagonul 3
Liniile stației Teiuș
Lăsând
în urmă cel mai mare complex feroviar din raza Regionalei Cluj, Triajul
de la Coșlariu, trenul înaintează spre Aiud. Culoarul Mureșului, prin
care trece și traseul Magistralei 300, este flancat de Munții Trascăului
la vest și de dealurile domoale din Podișul Târnavelor la est.
Un vârf înzăpezit din Munții Trascăului
Kilometrul 401 de pe Magistrala 300
Un alt pisc din Munții Trascăului
Halta Gârbova Albă
Spre Aiud
EA-676 de la CFR Marfă între Aiud și Teiuș cu tren de Tals-uri
Municipiul Aiud
16:20
Frumoasa
gară din Aiud caracterizează intrarea într-un municipiu cu diverse arii
de activități economice, de la prelucrarea metalelor feroase și
neferoase și până la exploatarea lemnului. De asemenea, cetatea
medievală a Aiudului este un obiectiv turistic interesant care
subliniază încă o dată vechimea și tradiția citadelei urbane aflată la
poalele Carpaților Occidentali. De asemenea, aici există și Uzina de
Vagoane Aiud care se ocupă cu reparația și întreținerea vagoanelor de
marfă (Habis, Eacs, Uagps etc.) și de călători (vagon suburban 20-31).
Trenul Accelerat București - Cluj-Napoca intra în stația Aiud
Gara Aiud
Gara din Straßburg am Mieresch
Trenul părăsește stația Aiud
Drumul Național 1 și Magistrala 300
Halta Mirăslău
Către Războieni
40-0357-0 cu Trenul Accelerat 1832, Cluj-Napoca – Craiova
Zonă neutră între Aiud și Războieni
16:30
Treceam
pe lângă Ocna Mureș, o zonă vestită pentru resursele ei de sare. Gara
arondată acestei localități este Unirea, de unde se poate coborî și
ajunge la Salina Ocna Mureș.
Satul Decea
Halta Decea
Între stațiile Decea și Unirea
Gara Unirea
Vagon generator în trenul de lucru
O drezină DC de la CFR Infrastructură cu un tren de lucru în Unirea
Un podeț peste un afluent de dreapta al Mureșului
Agricultori care împrăștiau îngrășământ pe terenurile din localitatea Unirea
Halta Unirea
16:40
Războieniul
este un alt nod feroviar aflat la confluența dintre râurile Arieș și
Mureș. De aici pleacă linia secundară 405 spre Deda și care trece prin
Târgu-Mureș. Numeroase trenuri de marfă încărcate cu produsele AzoMureș
sunt tractate până aici cu locomotive diesel-electrice și locomotive
diesel-hidraulice.
Un mărfar abia sosit în Războieni cu LDH-348 la urma trenului
Locomotiva diesel-hidraulică 81-0348-3 în Războieni
LDE 2100 CP modernizată de EMD staționând pe linia 1
Gara și stația Războieni
Rama electrică nr. 8 Personal 3084, Cluj-Napoca – Teiuș
Trenul Regio sosit de la Cluj-Napoca plecând spre Teiuș
Halta Grindeni
Trenul Accelerat șerpuind pe sub Dealul Rotund
16:50
În
ascensiunea către stația Boju, trenul oprește câteva clipe în stația
Câmpia Turzii. De aici se poate ajunge cu trenul până în Turda, linia de
doar 9 kilometri fiind dată în circulație la 19 iulie 1885. Tot aici,
la Turda, exista o linie de mocăniță până în stația Abrud. Astfel,
bogățiile munților Apuseni puteau fi transportate cu trenul. În zilele
noastre se încearcă reparația acestui traseu de linie în vederea
înființării unui traseu turistic de mocăniță.
Halta Călărași Turda
Spre Câmpia Turzii
Racord spre stația Turda
Stație de transformare a curentului electric de la Câmpia Turzii
Automobile așteptând la barieră
Locomotiva electrică 40-0701-9 cu Trenul Accelerat 1828, Cluj-Napoca - Târgu-Jiu
Stema CFR de la o locomotivă electrică de-a Depoului Cluj-Napoca
Vagon de tren accelerat
Vagoane Eacs puse pe boghiuri ORE în stația Câmpia Turzii
17:00
După
ce am admirat locomotiva EA-701 în gara Câmpia Turzii, aflată la 299 de
metri altitudine, era timpul ca trenul să înceapă să urce pentru a
trece din bazinul râului Arieș în bazinul râului Someșul Mic. Traseul
parțial sinuos urcă până la altitudinea de 422 de metri – stația Boju.
Pod feroviar peste râul Arieș
Printre dealuri, tot înainte spre Apahida
Halta Cânepiști
Capul Y din stația Cânepiști
Prin Valea Florilor, pe Magistrala 300
Halta Ploscoș
Biserica din Ploscoș
17:10
Traseul
magistralei 300 traversează o zonă interesantă de-a lungul Văii
Florilor. Dealurile de 3-400 de metri nu a creat probleme însemnate
constructorilor de cale ferată, însă a necesitat construcția a 4
tuneluri pentru a evita construcția debleurilor în zona de deal
amintită.
Spre Cluj-Napoca
Dealuri înzăpezite în Valea Florilor
Gara Valea Florilor
Palete de avertizare a unei zone neutre
Zăpada pe dealurile din Lobodaș
Între Valea Florilor și Boju
Tunelul Boju 1 cu lungime de 81 de metri
17:20
Cele
8 tuneluri prin care am trecut în nici 10 minute totalizează 834 de
metri de galerii sub pământ și au fost date în folosință la 14 august 1873.
Acestea au fost distruse, unele parțial, altele total, în timpul
retragerii trupelor germane din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Dar, între 23 noiembrie și 12 decembrie
1944, unitățile Inspecțiilor Ls. Târgu Jiu și Ls. Craiova au restabilit
circulația pe Magistrala 300. Din cauza lipsei de căi de comunicație
până la tuneluri, transporturile materialelor a fost îngreunat.
Tot înainte spre Apahida
Limitare de viteză la 55 km/h
În apropiere de Boju
Ieșire din stația Boju și intrarea în tunelul Boju 2, lungime = 232 de metri
Trenul cobora spre Cluj-Napoca
Curbe și contracurbe
Intrarea în Tunelul Cojocna 1 în lungime de 337 de metri
Halta Tunel
Coborâre spre Apahida
Redau un fragment din ”Construcții pentru Transporturi în România. Monografie. Volumul 1”: ”Transporturile
au constituit problema organizatorică de bază, tunelurile neavând acces
la șoseaua Războieni – Cluj. Materialele erau aduse cu carele peste
dealuri, pe o distanță de 5 km, pe un timp aproape continuu ploios, prin
terenuri argiloase, desfundate de ploaie și frig. […] Toți cei care au
luat parte la aceste lucrări, de la ingineri până la lucrători, nu și-au
pierdut nicio clipă încrederea în reușită; a fost o întrecere, un efort
susținut, o colaborare perfectă între conducere și lucrători, toți
neavând decât un singur țel – deschiderea circulației. Nu trebuie uitat
spiritul de abnegație, devotamentul și tenacitatea acestor muncitori
disciplinați care și-au făcut datoria cu prisosință, învingând toate
greutățile ivite în executarea lucrărilor și trăind în acest timp în
condiții vitrege, lipsiți de cel mai elementar confort și chiar de
alimente.”
Intrare în tunelul Cojocna 2 cu lungimea de 184 de metri
17:30
La
Apahida, trenul coboară până la altitudinea de 305 metri. Localitatea
se află la intersecția dintre Magistrala 300 și linia 401, Cluj-Napoca –
Ilva Mică, care face parte din legătura feroviară a Transilvaniei cu
Moldova.
Curbă și contracurbă
Spre Apahida
Tunelurile dintre Războieni și Apahida
Coborâre spre Cojocna
Peronul stației Cojocna
Un suporter dinamovist fotografiind trenul
Limitare de 70 km/h în racordul M300 - M401
Intrare în stația Apahida
Peronul stației Apahida
Vagoane cu cereale pe o linie a gării
O casă ardelenească cu personalitate
Limitare de viteză la 100 km/h
Vagoane părăsite de la Administrația CFR
Depozit de traverse in apropiere de Cluj-Napoca
Vagon platformă dedicat transportului de șine
17:40
Iată
că mă aflam, în ceas de seară, la sfârșitul călătoriei de 500 de
kilometri dintre București și Cluj-Napoca. O călătorie de aproape 10 ore
care v-a fost transpusă în reportajele de călătorie de aici (București –
Brașov, Brașov – Teiuș și Teiuș - Cluj-Napoca) în peste 400 de
fotografii. Era pentru prima dată când ajungeam în Cluj-Napoca, o zonă
industrială puternică, un pol economic, universitar și turistic
important căruia îi voi dedica un scurt reportaj în zilele ce urmează.
Poduri feroviare peste râul Zăpodie
Vagoane dedicate transportului de piatră
Centru vechi de transbordare mărfuri în Cluj-Napoca Est
Gara Cluj-Napoca Est
Și am intrat în Cluj!
Cu viteza stabilita spre destinație
Cluj-Napoca
Gara din Cluj-Napoca
Suporterii dinamoviști ajunseră în Cluj
Vă mulțumesc pentru vizionare și vă mai aștept pe blogul meu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu