13 martie 2010 -=- Excursie FeRoviaRă Brașov – Teiuș - Cluj-Napoca
Călătoream pentru prima dată spre Cluj-Napoca. Traversam depresiunea colinară a Transilvaniei, de la Sud-Est la Nord-Vest, de-a lungul magistralei feroviare 300, București Nord. După ce am trecut munții prin Valea Prahovei (link), am urmat pentru 50 de kilometri cursul Oltului, după care am traversat Podișul Târnavelor până la Blaj de-a lungul culoarului Târnava Mare. 30 de kilometri de la Teiuș la Războieni am avut Mureșul ca partener de călătorie, ca după 6 ore de mers și 330 de kilometri să ajungem în orașul scăldat de apele Someșului Mic.
Traseul de cale ferată din zona Defileului de la Racoș, între stațiile Augustin și Racoș, este amintit de Geo Bogza în a sa formidabilă lucrare ”Cartea Oltului”, spunând că ”din câmpie, Oltul nu ia cu el decât un drum îngust și linia de cale ferată care, strânsă lângă ape, se duce spre Sighișoara. Din nou trenuri trec, când pe un mal, când pe altul, trezind vuietul podurilor metalice, cu locomotivele pufăind și cu sute de capete omenești la ferestre. În goana lor nebună, sub ochii călătorilor, se desfășoară o amețitoare horă de vulcani stinși.”
Linia pornește din Brașov (altitudine de 560 de metri) și coboară continuu până la stația Rupea (450 de metri). De aici urcă aproape 80 de metri până la stația Beia, unde găsim curba cea mai strânsă – rază de 265 de metri, dar și panta maximă caracteristică de 10 mm/m, ca mai apoi să coboare până la Teiuș, pe malul râului Mureș, la 365 de metri.
Locomotiva 060-EA-001 a fost grav avariată pe tronsonul Brașov – Sighișoara
LDH 81-0329-3 de la CFR Marfa cu o naveta de Fals-uri cu Lignit de la minele Căpeni, jud. Covasna
Curbă și contracurbă înainte de Blaj
Gara Teiuș
11:50
Porneam din Brașov, important centru feroviar din depresiunea Țării Bârsei, care a devenit stație de tren la 1 iunie 1873. Atunci s-a deschis circulația de la Brașov la Sighișoara. Atunci era stație înfundată, iar 6 ani mai târziu, MAV a construit linia Brașov – Predeal, realizând astfel legătura de la Oradea la București prin Brașov – devenind stație de tranzit.
Peronul și Gara din Brașov
Ieșire din Brașov către Rupea
Linia din stânga - linia spre Sibiu / Zărnești
12:00
Chiar la ieșire din Brașov suntem întâmpinați de o garnitură de vagoane Eacs și Eaos încărcate cu masă lemnoasă pentru KronoSpan Brașov.
Vagoane Eacs încărcate cu bușteni pentru KronoSpan Brașov
Fabrica KronoSpan Brașov
Fabrica de Zahăr de la Bod este un operator economic important în zonă, astfel că a fost racordat la Magistrala 300 printr-un mic triaj. Mai mult, aici am găsit un mărfar GFR cu câteva vagoane cisternă. ”De îndată ce a intrat în Țara Bârsei, pe malurile Oltului au și apărut semnele acestei vechi îndeletniciri – cărămidăriile. Din țărâna în care sfecla de zahăr își ascunde dulceața și umilința, sunt plămădite țiglele ce acoperă o bună parte din casele Ardealului, dând satelor înfățișarea lor înfloritoare și picturală”.
Linii industriale electrificate la Bod
Mărfar GFR cu cisterne la Bod
Locomotiva electrică 40-1009-6
12:10
Traseul Magistralei 300 traversa depresiunea Brașovului de la sud la nord și, o dată ajunși în Feldioara, traseul căii ferate urma să aibă la dreapta malul stâng al Oltului, iar la stânga Munții Perșani. Geo Bogza spune: ”Cu cât Oltul își grăbește valul, Feldioara se avântă cu solemna-i siluetă, tot mai sus, impunătoare și meditativă. De pe o înălțime stâncoasă, ea domină ținutul și, ca o veche stampă, învie mulțimile care au forfotit cândva în jur, ridicându-i bastioanele, sau celelalte mulțimi, venite cu fruntea sub coifuri, cu flamuri și lănci, să o asedieze. Acum, în afară de bufnițe și lilieci, glorioasa ruină e pustie, dar a rămas viu simțământul care îi va fi stăpânit pe toți cei ce se închideau odinioară între zidurile ei - și care îl cuprinde și pe cel ce privește, azi, printre creneluri – că, atât timp cât un singur om ar mai face de strajă, nimeni n-ar fi în stare să o cucerească.”
Câmpuri line între Bod și Feldioara
Cetatea Feldioarei - Marienburg - construită de cavalerii teutoni
Gara din Feldioara
Un vagon rătăcit Eacs pus pe boghiuri H
Unul dintre cele trei lacuri de la Rotbav
Halta Rotbav
Lacul mare din Rotbav
12:20
Bisericile fortificate săsești din Țara Bârsei sunt o mare atracție în rândul turiștilor. De altfel, însăși Țara Bârsei atrage curiosul de istorie, de aventură și plimbare. Poveștile cu cavaleri teutoni și sași se pot citi chiar pe zidurile bisericilor și fortificațiilor.
Halta din Vadu Roșu
Biserica evanghelica din Măieruș
Halta Măieruș
Stație de transformare a curentului electric de la Măieruș
12:30
Bucla Ormeniș - Augustin – Racoș urmează fidel traseul în meandre al Oltului. Permiteți-mi să-l redau pe talentatul Geo Bogza: ”La Aita Mare, ca în atâtea alte locuri, câteva zeci de inși, mai toți țigani, lucrează în câmp deschis și aproape goi. Pe lângă ei, Oltul trece ca pe lângă un trib african: negri ca smoala, frământă pământul, de la coapse până la tălpi o neîntreruptă împletire de mușchi, mișcându-se ritmic sub pielea umedă și strălucitoare.”
Case văzute din tren din Apața
Clădirea gării din Apața
Impiegatul de mișcare din Gara Apața
Halta Ormeniș
12:40
Luăm o pauză de la ce spunea Geo Bogza și vă amintesc despre ceva mai trist – locul și întâmplarea avarierii locomotivei 060-EA-001. Deși în imaginile de mai jos veți observa alte două cisterne cu uran răsturnate în apropiere de Ormeniș, curba de dinaintea intrării în Gara Augustin a fost locul unei tragedii cu grele repercusiuni. Au murit doi oameni, mecanic și mecanic-ajutor de pe LDH-ul care a plecat fără ordin de circulație pe ruta Augustin – Apața. Această manevra avea să le fie fatală, deoarece impactul cu locomotiva 060-EA-001, care tracta pe atunci Trenul Rapid 24. Era capul de serie al locomotivelor electrice din România, construită și livrată de ASEA în 1965.
Vagoane cu uran deraiate la Ormeniș
060-EA-001
Curba de dinainte de Augustin
LDH 81-0329-3 de la CFR Marfa cu o naveta de Fals-uri cu Lignit de la minele Căpeni, jud. Covasna
Gara Augustin
Clădirea impiegatului de mișcare din Augustin
Un vagon părăsit prin Augustin
12:50
”Lupta” pe care o duce Oltul în defileu este descrisă ca o tragedie: ”Valea se gâtuie brusc, lumina zilei scade, iar colții necruțători pătrund în vâltoarea undelor. […] Două stânci negre, mai ales, le pândesc dintr-o parte și alta, sfărâmându-le cu înverșunare. Pulverizate, învinse, dezagregate, apele clocotesc căutând să-și refacă ființa, dar alte stânci le așteaptă chiar în albia lor, cu spinări late și negre de hipopotami. Și acestea le zdrobesc, cu aceeași cruzime”. Așa scrie în Geo Bogza în capitolul unde dezbate acțiunea ”Oltului de a străbate Ardealul spre Apus”.
Oltul și Munții Perșani în Defileul Racoș
Între Augustin și Racoș
Munții vulcanici de la Perșani
Scuterist învingând drumul capricios
Trenul șerpuind
Comuna Racoş, o localitate cu aproape 800 de gospodării, este aşezată pe malul drept al Oltului, la ieşirea din defileul amintit. Ea este cunoscută îndeosebi pentru vechile exploatări de bazalt şi de calcar. Există trasee turistice marcate pentru a vizita defileul, pentru a ajunge la Pasul Bogata şi Pădurea Bogăţii, Racoşul de Sus, ”Bazaltelor de la Racoş”.
Pădurile pustii din munții Perșani
Castel de apă în Gara Racoș
13:00
”Vulcanici, munții pe care Oltul îi străbate sunt atât de tociți, încât par un fund de ocean, peste care neîncetat s-ar fi rostogolit uriașe talazuri. […] La ieșirea din Munții Perșani, în fața Oltului se deschide una dintre cele mai calme și mărețe priveliști pe care le-a întâlnit vreodată.”
Gara Mateiaș
Spre Rupea
Indicator de Viteza Stabilită pe Magistrala 300
13:10
La Rupea ne luam ”La revedere!” de la Olt și îl lăsam să curgă spre ”Întoarcerea în Cosmos”, sau spre vărsarea în Dunăre.
Limitare de 70 km/h înainte de Rupea
Indicator de curbă periculoasă pe Drumul European E60, Brașov - Târgu-Mureș
Râul Homorod
Intrare în stația Rupea
Fabrica de traverse din beton
Gara Rupea
Drezina DP 58 în stația Rupea
Biserica fortificată de la Homorod
Viteza stabilită spre Sighișoara
13:30
Traseul căii ferate se unduia calm printre dealurile line unde zăpada se încăpățâna să nu se topească.
Stația Beia
Între Beia și Dârju
13:40
Halta Dârju se află la intersecția dintre județele Harghita, Brașov și Mureș. Conform unui raport al CFR privind reabilitarea căii ferate Brașov – Simeria pentru circulația trenurilor cu 160 km/h, această haltă va urma să fie desființată.
Curbe strânse înainte de stația Dârju
Halta Dârju
Între Dârju și Archita
Halta Archita
Casă părăsită
Satul săsesc Archita
Biserica fortificată de la Archita Arkeden
Între stațiile Archita și Mureni există halta Feleag. Într-o pustietate perfectă, un pasionat de fotografie – hayphoto – a realizat un instantaneu superb cu un tren mărfar tranzitând halta Feleag.
Spre Mureni
13:50
Cei 10 kilometri dintre Archita și Mureni traversează o zonă de dealuri și pădure deasă care, după reabilitare, va fi străbătută de un tunel pentru a rectifica curba strânsă de la ieșirea din Mureni spre Vânători.
Intrare în stația Mureni
Un cărucior pentru transportat șine
În stația Mureni
Curbă largă la ieșire din stația Mureni spre Sighisoara
În linie dreaptă spre Vânători
Viteză stabilită vis-a-vis de E60
15 km până la Sighișoara
Stația electrică de transformare de la Saschiz
Transformatoare electrice
Halta Saschiz
14:00
Trenul Accelerat 1746 Satu Mare – București Nord cu locomotiva 41-0001-2
Curba de dinainte de Vânători
Semnalele de ieșire din capul X al stației Vânători
Iarba din ce în ce mai verde în apropiere de Sighișoara
P.S.S. Albești
Vagoane Eaos reparate la Reva Simeria
Atelier de prelucrarea lemnului în stația Albești Târnava
În apropiere de stația Sighișoara
Poduri feroviare peste Râul Târnava Mare
Liniile stației Sighișoara
14:10
De la acoperișurile caselor și până la bisericile fortificate, toate satele și comunele prin care trenul traversează Podișul Transilvaniei se aseamănă cu Sighișoara. Nenumăratele obiective turistice din Sighișoara sunt recunoscute pe plan național și internațional, iar festivalurile etnice sau medievale care se desfășoară de-a lungul anului înveselesc și animează clădirile orașului medieval. Din punct vedere feroviar vă pot spune că primul tren de călători a intrat în gara Sighișoara la 11 octombrie 1872.
Vagoane părăsite și Biserica din deal din Sighișoara
Automotorul Regiotrans X4556 nr. 97-0549-2
Linia 1 ocupată de automotorul Regiotrans în Sighișoara
Gara Sighișoara
Vagonul 1 de la rama electrică nr. 6
Vagonul 2 al ramei electrice Z6100
Vagonul 3 al ramei electrice 58-0006-5
Trenul Personal Brașov - Sighisoara-2
Trenul era în întârziere de o oră.
Ieșire din stația Sighișoara
Peisaj urban în Sighișoara
Fosta biserică a leproșilor
Biserica din Deal din Sighișoara
Casa modernă de pe malul râului Târnava Mare
Bordeiul construit din pietre din Sighișoara
Spre Mediaș
Trenul Accelerat șerpuind pe Magistrala 300 vis-a-vis de râul Târnava Mare
Tunelul de sub Dealul Bisericii
Kilometrul 301 de pe Magistrala 300
Râul Târnava Mare între Sighișoara și Mediaș
Spre Mediaș
14:20
La intrarea în comuna Daneș am fost plăcut surprins de existența unui mini-parc industrial dedicat construcției conductelor magistrale de gaze, petrol, țiței, apă și alte fluide. Aici există și un ziar local - Actualitatea dănășeană - o publicație lunară de informare
Cultură de hamei și începutul unei zone neutre
Poduri feroviare peste Râul Târnava Mare
Punct de lucru Tubex în Daneș
Activitate la depozitul de țevi
14:30
Gara din Daneș
Săgeata Albastră ca Personal 2565, Sibiu – Copșa Mică – Sighișoara
Strada Gării din Daneș
Limitare de 30 km/h intre Daneș și Luna
Punct oprire Luna
14:40
Trecere la nivel cu calea ferată în Dumbrăveni
Peronul stației Dumbrăveni
O inimă de cale ferată aruncată-n decor
Biserica fortificată din Șaroș pe Târnave
14:50
Bisericile greco-catolice construite în cel mai înalt punct al urbei pe care aceasta o reprezenta.
Intram în stația Ațel
Platforma de încărcare/descărcare la Ațel
Gara din Ațel
Biserica fortificată din Brateiu
Halta Brateiu
15:00
Primul tren care a intrat în Mediaș venea dinspre Teiuș la 12 iunie 1872.
Trenul unduiește spre stația Mediaș
Grădinile suspendate din Mediaș
Acceleratul 1622, Sibiu – Copșa Mică – Brașov – București cu locomotiva EA-278
Spre Mediaș
Liniile stației din Mediaș
Peronul stației Mediaș
Gara Mediaș
Clădirea șefului de stație
Locomotiva 060-EA-247 cu Trenul Personal 3515, Mediaș – Teiuș
15:10
Limitare de viteză 50 km/h la ieșire din Mediaș spre Copșa Mică
În curbă cu limitare de 50
Halta Târnava
Nod de cale ferată, Copșa Mică, cândva cel mai poluat oraș din Europa, își aștepta, tăcut, călătorii sau trenurile de marfă.
Turnul de control de la Copșa Mică
Gara Copșa Mică
Locomotiva diesel-electrică GM 65-1219-8 în Copșa Mică
Linia Copșa Mică – Sibiu
15:20
Meci de fotbal între copiii din Copșa Mică
Peisaj urban din cel mai poluat oraș din Europa
Poduri feroviare peste râul Visa
Poduri feroviare peste râul Târnava Mare
Râul Târnava Mare
Ultima trecere peste râul care se va vărsa în Mureș
Semnal luminos prevestitor al stației Micăsasa
Semnal luminos de intrare in Micăsasa
Stația de transformare a curentului electric
Gara din Micăsasa
Linia 1 din stație dezafectată
15:30
40-0512-0 cu Trenul Personal 3514 Teiuș – Brașov
Am intrat pe raza județului Alba
Curbă și contracurbă înainte de Blaj
Podețele și trecerea la nivel cu calea ferată din Lunca
Halta Lunca
Stația în curbă: Valea Lungă
Halta Glogoveț
Halta Mănărade și limitare la 40 km/h
15:40
Soarele îmi bătea în față, așa că unele fotografii au ieșit cam arse. Pe de altă parte, vagoanele trenului se puteau vedea foarte bine cum șerpuiau prin culoarul Târnavelor…
Paralel cu Târnava Mare, traseul căii ferate continua spre Teiuș
Zona industrială de la Blaj
Sediul Inbev sau Bergenbier din Blaj
O curbă largă
Clădirea administrativă a Poliției
Gara Blaj și Catedrala Ortodoxă Adormirea Maicii Domnului
Podurile feroviare peste Târnava Mică și locul de vărsare în Târnava
Râul... Târnave
15:50
Gara Crăciunel
Limitare de viteza la 40 km/h
Restricție de viteză de 30 km/h
Halta Cistei
Călător de la București la Cluj
Trenul Accelerat București - Cluj prin Podișul Târnavelor
16:00
Eram plăcut surprins de locomotiva care tracta trenul fără urmă de oboseală. Culoarea roșie desenată în formă de ”delfin” pe locomotiva modernizată la Softronic tracta fără probleme vagoanele trenului accelerat.
Halta Mihalț
Trenul Inter City 532, Oradea – București Nord, cu locomotiva modernizată de Softronic
Halta Coșlariu Pod Mureș
Ramificația Coșlariu - Magistrala 300
Magistrala 300 la kilometrul 393
Carpații Occidentali văzuți din tren
În apropiere de Teiuș
Stația de transformare de la kilometrul 394
Locomotiva electrică EA-730 lângă Teiuș
Poduri feroviare peste râul Geoagiu
Spectaculozitatea nu este atu al acestui traseu, întrucât proiectanții care și-au dat concursul pentru a realiza legătura Munteniei cu Transilvania au găsit valea Târnavei Mari, defileul Racoș și câmpia Țării Bârsei un teren numai bun pentru a construi o cale ferată care a costat aproape 100 de milioane de florini. Dar Gara din Teiuș se aseamănă foarte ușor cu cea a Clujului, Aradului sau a gării Burdujeni. Aici regăsiți un reportaj foarte interesant despre această gară maiestuoasă.
Frumoasa gară din Teiuș
Gara Teiuș
Călători așteptând de o oră Trenul spre Cluj-Napoca
Rama electrică 58-1007-2 din Teiuș
Închei aici un alt capitol al reportajului dedicat călătoriei de la București la Cluj-Napoca. Cei 228 de kilometri de pe Magistrala 300 care despart Brașovul de Teiuș și care au traversat de la Est la Vest Podișul Transilvaniei mi s-au arătat cu multe obiective interesante. Orașele culturale Blaj, Sighișoara sau puternic industrializate – Copșa Mică, Mediaș, formele de relief străbătute de râuri ca Olt sau Târnava Mare, munții vulcanici Perșani sau pur și simplu pustiul transilvănean reprezintă reperele pe care le-am fotografiat și vi le-am arătat în imaginile de mai sus, kilometru cu kilometru, haltă cu haltă.
Multumesc pentru acest entry superb, tocmai am refacut o calatorie pe un traseu pe care am parcurs de nenumerate ori in primii 20 de ani de viata!
RăspundețiȘtergereMulțumesc și eu pentru parcurgerea imaginilor, vă mai aștept pe blog și pe alte rute feroviare.
Ștergere