luni, 10 martie 2014

Călătorie feroviară pe linia Buzău – Nehoiașu

10 noiembrie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Buzău – Berca – Nehoiașu
 

Calea ferată Buzău – Nehoiașu a fost construită de banca Marmorosch-Blanck și Compania din București prin Societatea Anonimă a căii ferate la începutul secolului XX, fiind inaugurată la 30 ianuarie 1909. În lungime de 73 de kilometri, linia se află în zona de curbură a Carpaților Orientali. Ea pornește de la Buzău (100 m altitudine), urmează cursul râului Buzău și a șoselei naționale Buzău – Brașov, șerpuind printre dealurile subcarpatice, ajungând până la Nehoiașu (400 metri).

În trecut, calea ferată era folosită în special pentru transportarea resurselor forestiere, balastiere și ca plan secundar, era folosită ca mijloc de comunicație pentru călători. În prezent, în procesul ei de restructurare și adaptare, managementul căii ferate ar trebui să fie orientat către transportul de turiști, de navetiști, de studenți și de pensionari. Din păcate, ”dubele” și transportul rutier a luat ”fața” căii ferate, oferind servicii rapide, ieftine și uneori, confortabile.

Dar calea ferată oferă un atuu foarte puternic: posibilitatea ca turiștii și studenții să poată transporta un volum mai mare de bagaje, să poată fi însoțiți de echipament sportiv (biciclete, skiuri). Sunt multe trasee turistice care așteaptă să ofere turiștilor clipe relaxante, băi de oxigen și de verdeață, precum și o priveliște superbă de pe Vârful Penteleu.



Trenul Personal Nehoiașu - Buzău, pregătit de plecare






08:20

Ceața de la Buzău avea să ne însoțească în decursul celor 2 ore și jumătate. Trenul spre Nehoiașu era garat la linia 2 și avea să plece la 08:30.

Gara și liniile din Buzău


Locomotiva diesel-hidraulică modernizată 82-0617-9 la Trenul Personal de Nehoiașu


Hai cu Trenul la Nehoiașu



08:30

Traseul începe cu o curbă largă la stânga, pe care trenurile circulă cu o viteză limitată la 35 km/h. Verneștiul arăta dezamăgitor, prin preajma liniilor găsindu-se gunoaie și resturi de materiale de construcții.

Utilaje ciur de la CFR Infrastructură în Buzău


Spre Nehoiașu


Restricție de viteză la 35 km/h înainte de un pasaj rutier


La intrare în Vernești



08:50

Gara din Vernești, în schimb, este cochetă și acoperită cu șindrilă. Aici au existat combinate de prelucrare a vinurilor, dar acum economia este reprezentată de creșterea animalelor și prelucrarea lemnului. În zonă există și un sit arheologic care înfățișează o cetate dacică.

Stația de cale ferată Vernești


Semafor mecanic la ieșire din Vernești spre Cândești


Intre Vernești si Cândești


Semnal prevestitor cu trei indicații la intrare în stația Vernești dinspre Nehoiașu


În apropiere de Cândești



09:00

Linia are o declivitate maximă de 16 mm/m, în timp ce raza minimă a curbelor atinge 180 de metri. Semnalizarea este mecanică 100%, regăsindu-se astfel de-a lungul traseului semafoare mecanice prevestitoare, repetitoare și de intrare/ieșire.

Indicatorul de Viteză... Normală


Trecere la nivel cu cale ferata la Cândești


Restricție de viteză de 10 km/h


Stația Cândești


Trenul Personal Buzău - Nehoiașu în stația Cândești


Gara Cândești


Între Cândești și Berca


Intrare în stația Berca



09:10

În nici 15 km din stația Berca, Vulcanii noroioși vă așteaptă să-i vizitați. Cu siguranță ați auzit de Pâclele Mici și Pâclele Mari (detalii, aici).

DA-1507 cu cazane încărcate cu țiței la Berca


Gara Berca


Vagoane marfă - cisterne aparținând GFR


Vagon cisternă pe linia de încărcare de la Berca


Trenul Personal 5354, Nehoiașu - Buzău, cu locomotivă diesel-hidraulică modernizată


Cea mai tânără călătoare din Trenul Personal Nehoiașu – Buzău


Tren de marfă și tren de călători



Iată că în parcursul nostru ne-am întâlnit și cu o locomotivă diesel-hidraulică construită la Uzinele 23 August București. Probabil era însărcinată cu manevra vagoanelor cu țiței de la Baza Conpet.

Locomotiva diesel-hidraulică LDH70


Între Berca și Ojasca


Râul Buzău și calea ferată



09:20

Se remarcă o densitate foarte mare a stațiilor în decursul a celor 73 de kilometri. Pe traseul Buzău – Nehoiașu se regăsesc 21 de stații, unele la o distanță de 2 kilometri una de alta.

Halta Ojasca


Trenul pornește spre Unguriu


Între Ojasca și Unguriu



09:30

Dealurile împădurite oferă un loc propice pentru recreere, un complex turistic este numai bun pentru câteva zile petrecute departe de agitația orașului. În plus, ]obiectivele turistice din zonă invită la aventură.

Un român în halta Unguriu


Între Unguriu și Magura


Peisaj lin specific Luncii Râului Buzău


În apropiere de stația Măgura


Stația Măgura


Între Măgura și Pîrscov


Semafor mecanic prevestitor cu trei indicații înainte de stația Pîrscov


Podul feroviar în apropiere de stația Pîrscov



09:40

Cele două poduri feroviare peste cursul râului Buzău au o lungime de aproape 200 de metri, acest lucru datorându-se albiei late a râului.

Pod feroviar peste Râul Buzău


Râul Buzău văzut din tren


Semafor mecanic repetitor înainte de stația Pîrscov


Spre Nehoiașu


Semafor mecanic de intrare în Pîrscov



Gara din Pîrscov arată foarte bine cu pătura de frunze colorate căzute pe șindrila acoperișului. Dacă doriți să aflați mai multe despre comuna Pîrscov, vă invit să citiți analiza SWOT a acestei unități administrative. Ba, mai mult, există chiar și un scurt filmuleț unde apar câteva vagoane dedicate transportului de piatră spartă.

Stația Pîrscov


Gara din Pîrscov


Stația Pîrscov și macaraua de descărcare


Semafor mecanic de ieșire


Între Pîrscov și Bădila


Peisaj de toamnă din județul Buzău


În apropiere de halta Bădila


1000 de metri înainte de halta Bădila


Primul picher văzut pe linia Buzău – Nehoiașu



09:50

Iată că după aproape 40 de kilometri, râul se apropie din ce în ce mai tare de terasamentul căii ferate, semn că depresiunile se îngustează o dată cu înaintarea căii ferate în munte. Restricțiile nenumărate de 30, 15 sau 35 km/h în curbele strânse nu fac decât să accentueze scârțâielile roților pe șinele neastâmpărate.  

Halta Bădila


Cursul râului Buzău în aval de râul Bîsca


Limitare de viteza la 30 km/h înainte de stația Rușavățu


Curba strânsă la kilometrul 40 de pe linia Buzău – Nehoiașu



Cea mai bună descrierea a unui loc este făcută de o persoană nostalgică, cu amintirile ”la zi”, ca de exemplu, [url= http://moraluitate.blogspot.ro/20...ta-si-blestemata.html]aici[/url].

Halta Rușavățu


Ușa batant-culisantă din vagonul 21-47


Ne luam la revedere de la Rușavățu


Trenul traversează râul Buzău, pentru a doua oară


Podul peste Buzău


Râul Buzău


Între Rușavățu și Viperești


În drum spre Viperești



10:00

Nu știu dacă există vipere la Viperești, dar cu siguranță este un loc de plecare pentru trasee turistice în munții din zonă. De asemenea, observ menționându-se de izvoare cu apă sulfuroasă la Mușcel, existența unui stejar secular, dar și de ”sarea Buzăului”. V-am făcut curioși?

Halta Viperești


În drum spre Cislău


Cale ferată de la un depozit militar


Vagon militar pe 2 osii folosit ca post de pază


Dealuri care mărginesc Valea Buzăului



10:10

La Cislău există 4 linii pe care, probabil, în trecut forfoteau mărfare. Comuna este situată la granița cu județul Prahova. Dacă sunteți pasionat de echitație sau pur și simplu să admirați niște cai de rasă, herghelia Cislău deține Gidran și Pur Sânge Englez.

Între Viperești și Cislău


Intrare în stația Cislău


Gara din Cislău


Între Cislău și Gura Bâscei


81 - Printre dealuri, printre văi, înaintăm spre Nehoiașu[/b][/color]


Toamna... se numără frunzele


Spre Mărunțișu



10:20

S-au observat urme ale unei stații de descărcare/încărcare produse petroliere la Mărunțișu, însă flanșele și alte piese din sistem zăceau pe pământul rece. Între Pătârlagele și Cislău au avut loc în 1948 mai multe accidente feroviare soldate cu victime și daune materiale, motivul fiind întreținerea proastă a liniilor ferate.

Ne apropiam de halta de la kilometrul 55


Picherul sau agentul de cale ferată care răspunde de starea căii ferate


Linii industriale la Mărunțișu


Halta Mărunțișu


Admirăm tot felul de arbori spre Nehoiașu


Fosta stație de descărcare/încărcare produse petroliere la Mărunțișu


În drum spre Pătârlagele


Curbe la stânga și la dreapta pe traseul Buzău - Nehoiașu


Intrare în stația Pătârlagele



10:30

Povestea liniilor industriale de la Pătârlagele este una tristă, cu atât mai mult cu cât ne așteptam să găsim activitate feroviară de marfă. Totuși, prezența locomotivei pe care scria mare MARA GRUP ne-a bucurat întrucâtva.

Peronul stației Pătârlagele


Platforma industrială părăsită la Pătârlagele


Locomotiva Clasa 95 fabrica la 23 August București manevra pentru fabrica de cherestea si bolțari


Semafor mecanic de ieșire din stația Pătârlagele


În drum spre Valea Sibiciului


Valea Râului Buzău


Halta Valea Sibiciului



10:40

Urmăream râul Buzău din vagonul 21-47 al Trenului Personal Buzău – Nehoiașu și ne bucuram de peisajul care se așternea în fața noastră.

Între Valea Sibiciului și Șețu, calea ferată este lângă râul Buzău


Prin pădurile luncii Buzăului


În apropiere de halta Șețu


Halta Șețu


Indicatoare de pe Drumul Național 10



În imaginile care urmează se pot vedea… capriciile râului Buzău, blocuri de pietre, ca niște poduri, peste care apa Buzăului curge și creează un spectacol vizual-acustic de nedescris.

Râul Buzău în aval de Nehoiu


Apa trece, pietrele rămân...




Arbore cu rol în susținerea terasamentului căii ferate


Unul dintre motivele pentru care merită să călătorești cu trenul


Capriciile râului Buzău


Stânci golașe peste care au crescut copaci curajoși


Între Șețu și Păltineni



10:50

Livezile de prune sau alte fructe ar fi soluția pentru această zonă unde economia grea a apus în fața altor giganți industriali. Stilul de viață ecologic este, de asemenea, o chemare pentru aceia care servesc la cină pui congelat de la Cora și ouă prăjite de la Carrefour.

Halta Păltineni


Râul Buzău și livezile cu pruni


Pod peste râul Buzău


Un alt picher aflat la datorie


În drum spre Nehoiașu


În apropiere de halta Nehoiu


Semafor prevestitor cu două indicații înainte de Nehoiu



Situat la poalele munților, Nehoiu s-a remarcat în trecut datorită fabricilor de cherestea, betoniere și a hidrocentralei Nehoiașu. Cred că site-ul Primăriei Nehoiu descrie cel mai corect această zonă, așa că vă invit să-l accesați de aici.

Intrare în Orașul Nehoiu


Încă puțin până la capătul liniei Buzău – Nehoiașu


Semafor mecanic de intrare în stația Nehoiu


Pod peste un mic afluent al Buzăului


Stația Nehoiu


Linia de cale ferată de la Fabrica de Cherestea


Gara Nehoiu


Industrie prăbușită la Nehoiu


128 - Semafor mecanic de ieșire din stația Nehoiu[/b][/color]


O altă linie industrială închisă


Limitare de viteza la 15 km/h între Nehoiu și Nehoiașu



11:00

Am fost plăcut surprins când am observat vagoanele Ucs dedicate transportului de ciment sub poalele munților. Dar cât de frumos scrie în această prezentare despre istoria plaiurilor nehoiene, încât se potrivește foarte bine cu fotografiile care vor încheia fotoreportajul despre calea ferată Buzău – Nehoiașu.

Cum a ajuns aceasta ambarcațiune la fier vechi tocmai aici?


Intrare în Nehoiașu


Vagoane Ucs dedicate transportului mărfurilor pulverulente


Trenul Personal Buzău - Nehoiașu, sosit la destinație


Kilometrul 73+200


Gara Nehoiașu și Trenul Personal de la Buzău


Macazul numărul 6


Rebrusmentul locomotivei diesel-hidraulice


Râul Buzău și Gara Nehoiașu


Râul Buzău


Opritor din lemn de cale ferată, semn că linia urca tot înainte spre munte



11:30

De la Nehoiașu până la Siriu mai sunt doar 10 kilometri care cu puțină voință pot fi parcurși cu o bicicletă. Aici se găsesc izvoare termale, Cheile Siriului, cascada Pruncea, lacul de acumulare Siriu, precum și câteva trasee interesante care așteaptă să fie vizitate de turiști. De exemplu, o bună ofertă de cazare o oferă Pensiunea 14 Scaune Cașoca.

Trenul Personal Nehoiașu - Buzău, pregătit de plecare


Locomotiva Diesel-Hidraulică cu motor Caterpillar modernizată de Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca


Trenul și muntele


Locul lemnului este în pădure!


Vagoane CFR în stația Nehoiașu



Și ca să nu rămânem în trecut, precizez că această linie de cale ferată este administrată în prezent de Transferoviar Călători. Mersul Trenurilor de pe linia Buzău – Nehoiașu poate fi accesat de aici.

4 comentarii:

  1. Zona frumoasa,dar fara industrie pare parasita,aici se poate face turism pe biciclete si hipo daca se face un drum pe langa calea ferata sau la sosea,dar pe nimeni nu intereseaza,stima,DFNis

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Industria ca industria, fără interese, nu se începe nimic (din păcate), însă turismul, așa cum se face el în Vest, fie cu triciclete pe ecartament feroviar, fie cu pistă paralelă cu calea ferată (asemenea Văii râului Adige), poate fi o șansă de salvare pentru zonă. Mulțumesc de urmărire și comentariu, toate bune!

      Ștergere

UA-11835228-1