luni, 30 noiembrie 2009

Primul tren ”Săgeata Albastră” la Fălticeni

11 martie 2008 -=- Incursiune în viaţa a doi pasionaţi şi a unui mecanic de locomotivă de FeRoviaRe - Manevră Fălticeni


09:30
Dacă duminică, 9 martie 2008, am călătorit cu un tren format dintr-o locomotivă LDE (60-0664-7) şi trei vagoane 20-57 pe ruta 510, Fălticeni – Dolhasca, marţi, 11 martie 2008, l-am luat pe colegul meu de bancă, Ionuţ, şi am pornit într-o călătorie scurtă până la Dolhasca. Am dorit să călătorim cu Săgeata Albastră, să vedem şi noi… cum e! Pe 11 martie era de serviciu automotorul Desiro 96-2040-2.

Desiro 96-2040-2 în Gara Fălticeni





Trenul cu care avea să pornim a fost P5536, cu plecare din Gara Fălticeni la 10:47. Cu carnetul ştampilat pe anul în curs, am beneficiat de reducerea de 50% acordată elevilor, preţul final ajungând la suma de 1,6 lei pentru o distanţă de 26 de km. Rezonabil, nu? După câteva minute în care ne-am plimbat prin gară şi în jurul automotorului, fotografiindu-l din mai multe unghiuri, ne-am suit, cu o doză de emoţii, în Săgeata Albastră.

Câteva imagini în detaliu cu automotorul german



Postul de conducere al automotorului Desiro

Biletul de tren pentru P5536



10:35
Ne-am aşezat aproape de cabina mecanicului de tren, şi cum uşa era deschisă, am putut auzi despre ce anume vorbeau domnii de acolo. Efectuau proba frânei şi instructorul îi prelucra mecanicului regulamentul de conducere al trenului. Mecanicul „de automotor” se descurca foarte bine în efectuarea ordinelor primite.

Mecanicul, cel care stă pe scaun, primea instrucţiuni de la domnul din stânga sa.



10:45
Cu puţin înainte ca trenul să pornească, instructorul m-a observat şi a închis uşa. În trenul de dimineaţă nu erau foarte mulţi călători, iar ca sa fac o aproximaţie… se aflau în tranzit circa 30 de persoane.

Săgeata albastră, atât la exterior, cât şi la interior, în Gara Fălticeni



10:47
După câteva clipe înainte de plecarea trenului, automotorul dă un semnal scurt şi începem să ne mişcăm spre Dolhasca, ora de sosire fiind 11:31. Vă prezint, în cele ce urmează, călătoria între Fălticeni şi Preuteşti. Cine doreşte să vizioneze câteva peisaje de-a lungul văii Şomuzului sau poate că cei care citesc aceste rânduri au circulat pe ruta FălticeniPreuteşti/Dolheşti/Manolea/Dolhasca, sunt sigur că o să revadă câteva imagini care să le trezească amintiri.



11:31
Am poposit pe peronul Gării Dolhasca şi am fotografiat Desiro-ul, care staţiona pe linia 4. Ne-am îndreptat apoi spre tabela Mersului Trenurilor să vedem ce trenuri avem de prins. Observăm, totodată, un domn de vârsta a III-a, care măsoară din ochi foarte atent noul tren ajuns de la Fălticeni. Ne-am bucurat că… împărtăşeam, în secret, şi noi, aceeaşi pasiune ca şi dumnealui.

Semnalul de intrare în Gara Dolhasca de pe linia 510

Desiro 96-2040-2 în Gara Dolhasca




11:40
Urma să ajungă în staţia Dolhasca Acceleratul 1752, Suceava Nord – Braşov, la ora 11:45, iar noi ne-am aşezat pe peronul dintre linia 2 şi linia 3, aşteptând trenul ce urma să vie. Înainte de sosirea Acceleratului, am prins două vederi spre Sud, respectiv spre Nord, de la 50 de metri de Gară.

Vedere spre Bucureşti

Vedere spre Suceava


Locomotiva trenului şuieră scurt la intrarea în Gara Dolhasca, pe peron aflându-se doar câţiva călători care urmau să urce sau să aştepte apropiaţi de-ai lor veniţi dinspre Suceava. Fiindcă trenul porneşte din Suceava Nord, staţia Dolhasca nu reprezintă o oprire în care să coboare mulţi pasageri, deoarece principala destinaţie a trenului este Braşovul. Îmi aduc aminte că în 2001, când am fost prima dată în Braşov, am procedat la fel: am luat trenul personal de dimineaţă din Fălticeni, apoi Acceleratul de Braşov. Parcă şi-acum îmi aduc aminte ce frumoase aveau să fie peisajele care urmau să mi se deruleze prin faţa ochilor pe ruta 501 şi magistrala 400. Viteză, vânt, viaducte, viaţă…

EA 752 cu A1752, Suceava Nord – Braşov






11:50
După un semnal lung şi puternic (care m-a şi speriat) al locomotivei electrice 752, vinovată de tractarea lui A1752, urma să aşteptăm sosirea Personalului 5505 din direcţia Paşcani pentru Suceava. Ne-a venit ideea să urcăm pe pasarelă şi să surprindem… „pe sticlă”, cum zicea un prieten FeRoviaR din Constanţa, Stratan, sosirea Personalului.

Vedere de pe pasarela din Dolhasca


După ce Personalul 5505, Paşcani – Suceava Nord, trece cu locomotiva electrică 926 pe sub noi (văzută şi duminică, 9 martie, cu Personalul P5602 de Putna – Iaşi), ne-am grăbit să ajungem în gară să fotografiem convoiul. Însă de câteva zile mă luase un cârcel, iar atunci când voiam să fug, muşchii piciorului înţepeneau şi… i-am dat aparatul lui Ionuţ să prindă plecarea Personalului. Au rezultat două fotografii (realizate de colegul meu) şi o durere aspră de picior.




EA 926 cu P5505, Paşcani – Suceava Nord


12:00
Am lăsat Gara Dolhasca în spatele nostru, implicit şi pe automotorul Desiro 2040 uniclasă cu fotolii albastre, şi am pornit spre barieră, dorindu-mi încă de duminică acest lucru.

Desiro în Dolhasca


Vedere spre Bucureşti


De fapt şi de drept, pe noi ne-au atras semnalele luminoase ale barierei, semn că Personalul P5504, Suceava Nord – Iaşi, avea să sosească în Gara Dolhasca la 12:12.

Trecere la nivel cu calea ferată la Dolhasca



EC 85 cu P5504, Suceava Nord – Iaşi




12:10
Bucuroşi că am prins o locomotivă electrică „bobică” clasa 43, 43-0085-1, am făcut câteva fotografii prin zonă şi apoi ne-am îndreptat spre gară. Nu credeam că personalul va sta mult în staţie, aşa că nu ne-am grăbit. Însă tot mergeam, tot mergeam şi trenul nu mai pleca. Văzând acest lucru, am mărit pasul până când… fiind la 200 de metri de gară, goarna frumoasei domnişoare electrice s-a auzit şi Personalul Suceava Nord – Iaşi a plecat spre destinaţie. Nu mare ne-a fost mirarea când, pe linia 5, staţiona un convoi de marfă. Ne-am bucurat mult de această apariţie.

Trecere la nivel



Mărfarul era compus din locomotiva diesel-electrică cu schemă de vopsire clasică şi cu fluier, 60-1233-0, trăgând şapte vagoane, dintre care: două Eacs-uri umplute cu buşteni, două cisterne cu ulei, două Eacs-uri având cuple automate şi un Gbs.

Desiro vs. LDE

Vagon cisternă cu ulei având cuplă rusească SA3


Vagon cisternă cu ulei având cuplă rusească SA3

Vagon Eacs cu aparat de legare tip cuplă automată SA3

Mărfarul din Dolhasca



12:20
În timp ce fotografiam vagoanele cisternă, din nou se vedea verde în direcţia Suceava pe linia 2, semn că trebuia să vină Acceleratul 1931, Galaţi – Cluj-Napoca. Dar surpriză… pe linia 2 urma să treacă IC551, Bucureşti Nord – Suceava Nord, cu cele 3 vagoane Express ale sale, având ca locomotivă – mandarina electrică modernizată EC-1 113 (46-0113-4).

EC-1 113 cu IC551, Bucureşti Nord – Suceava Nord




Câteva minute mai târziu, iată că apare şi A1931, tras de locomotiva electrică 881 (40-0881-9), având în spate 6 vagoane roşii. Mecanicul s-a uitat cam pieziş la mine în timp ce-l filmam, speriindu-mă umpic (cu goarna locomotivei) înainte să plece din staţia Dolhasca.

EA 881 cu A1931, Galaţi – Cluj-Napoca




12:30
A sosit vremea să plecăm şi noi. Cumpărându-ne biletele corespunzătoare, ne-am aşezat undeva în capătul trenului şi am început să previzualizăm ceea ce am capturat în cele câteva zeci de minute petrecute în Gara Dolhasca, într-o zi de marţi, 11 martie 2008. Cerul a fost cam înnorat dimineaţa, însă veţi vedea, pe parcurs, că se va termina cu soare. Rezumatul întregii excursii îl puteţi viziona în clipul de mai jos.

Biletul de tren pentru P5535

LDE 1233 cu mărfarul din Dolhasca



13:10
Ionuţ a coborât în halta Preoţeşti, iar eu m-am dat jos la Fălticeni. La intrarea în Fălticeni, am observat că tata încă avea locomotiva în remiză.

În această imagine se observă locomotiva din remiză

Desiro 96-2040-2 în Gara Fălticeni



13:20
În drum spre casă, mi-am zis să trec pe la tata să-l salut şi să-i spun că va avea manevră. Chiar dacă presupun că deja ştia, am vrut totuşi să-i arăt pe cameră vagoanele ce urma să le manevreze. Totodată, am făcut cunoştinţă cu instructorul echipei de manevră TransLink Fălticeni, care mi-a propus o excursie până la Iaşi. L-aş fi urmat cu mare drag, însă dacă tot eram în remiza tatălui, am zis să rămân pe timpul manevrei.

Macazul nr. 4

Macazul nr. 6

Spre remiza locomotivei diesel-hidraulice de 450 de cai, LDH45-389

Muncitorii încă mai lucrau la linia 1 de la KronoSpan



13:30
Tata m-a dus până la poarta de la KronoSpan, prezentându-mi linia nouă care s-a construit aici. Bănuiesc că şi voi sunteţi curioşi să aflaţi despre cea mai nouă investiţie FeRoviaRă concepută la Fălticeni, aşa că ataşez aici fotografiile realizate atunci.

Linia KronoSpan




Platforma de încărcare a deşeurilor lemnoase

Spre remiză, tot pe linia KronoSpan




13:40
Înainte cu câteva minute de a scoate locomotiva din remiză, m-am suit la bord şi am tras câteva cadre cu interiorul cabinei LDH45-389.

Postul nr. 1 de conducere al locomotivei


Postul nr. 2 de conducere al locomotivei

Tabela cu indicatori a locomotivei

Capota mică

Capota mare




13:50
Deoarece nu am urcat de mult timp pe locomotiva roşie a TransLink-ului, am început să am emoţii de îndată ce tata s-a suit şi el în cabina locomotivei. Cu toate acestea, am început să înregistrez paşii pe care-i făcea atunci când scoate maşina la manevră. Până ajunge în Fălticeni mărfarul văzut în Dolhasca în staţie, vă doresc vizionare plăcută la un mic ghid în ceea ce priveşte o locomotivă diesel-hidraulică!



14:00
Înainte de sosirea mărfarului, cele 4 vagoane Eacs de pe linia 3 au fost cuplate cu celelalte 6 de pe linia 4 şi am pornit cu ele spre sabot (sabotul se află la… confluenţa dintre linia industrială TransLinkGrup şi Gara Fălticeni). În timp ce tata îmi povestea despre componentele unei locomotive diesel-hidraulice, Sulzerul 1233 cu fluier original soseşte în Gara Fălticeni.

Mărfarul tras de DA 1233 soseşte în Gara Fălticeni


10 Eacs-uri sunt trase în Gara Fălticeni de către LDH45-389



Am profitat de poziţia bună a locomotivei diesel-hidraulice în spaţiu deschis şi am fotografiat-o ca pe o adevărată divă a Fălticeniului.

Mecanicul (în albastru) şi mecanicul ajutor (în roşu)

LDH 45-389, vedere frontală


LDH45-389, vedere laterală

Capota mare LDH45, detaliu

Semnalul prevestitor şi mărfarul TransLinkGrup




14:10
Se anunţă începerea a câtorva ore de manevră intensă pe liniile zgomotoase ale Gării Fălticeni, aşa că suntem în stand-by, pregătiţi să pornim în gară să lăsăm pe linia 2 cele 10 vagoane Eacs goale, care urmează să fie preluate de Sulzerul CFR Marfă. În gară, tata primeşte ordinul de circulaţie care specifică manevrarea cu vagoanele de ulei cu 5 km/h pe linia industrială de la Pirana. Sulzerul 1233 duce vagonul Gbs aproape de platforma de descărcare de pe linia 6, următoarea operaţiune fiind preluarea celor 10 Eacs-uri de pe linia 2.


Sulzerul 1233

Mărfarul TransLinkGrup (TLG) iese din combinat

Sulzerul 1233 se îndreaptă cu cele 7 vagoane spre ieşirea din Gara Fălticeni

Mărfarul TLG se îndreaptă spre linia 2 a Gării Fălticeni

Desiro 2040 & LDH45-389 & DA 1233, peisaj FeRoviaR

Sulzerul 1233 se îndreaptă spre linia 6 pentru a lăsa vagonul Gbs

Sulzerul 1233 se îndreaptă spre linia 2 pentru a prelua cele 10 vagoane Eacs de pe linia 2



14:40
Locomotiva diesel-electrică de la CFR Marfă, alături de cele 10 vagoane Eacs, 2 cisterne cu ulei, 2 vagoane de transbordare şi 2 Eacs-uri cu buşteni, se deplasează cu cele 16 vagoane spre ieşirea din Gara Fălticeni, urmând ca mai apoi să se întoarcă şi să lase cele 10 vagoane goale pe linia 4.

Manevrantul CFR Marfă dă semnale echipei TLG pentru a dezlega locomotiva de cele 10 vagoane

Sulzerul 1233 se îndreaptă spre ieşirea din Gara Dolhasca



Mărfarul de 16 vagoane este tras pe linia 4





14:50
În continuare, LDH-ul roşu stătea liniştit şi singur pe linia 2, pentru ca mai apoi să primească de lucru: 2 cisterne pentru Pirana şi 2 Eacs-uri cu buşteni pentru ForestFalt. Din informaţiile pe care le deţin, ForestFalt acum s-a orientat către transportul auto, astfel că aceste ultime două vagoane Eacs par a fi ultimele… pentru o lungă perioadă de timp.

Sulzerul 1233 se pregăteşte să vină pe linia 2 cu vagoanele pentru TLG






15:00
După ce între LDE şi LDH a fost un schimb serios de aer, roşcata fălticeniului a lăsat cele două Eacs-uri cu buşteni pe linia industrială TransLinkGrup, urmând să se îndrepte cu celelalte două cisterne spre linia industrială Pirana, via linia 1 a Gării Fălticeni. Odată ajunşi la marcă, a trebuit să aşteptăm ca P5538, format din acelaşi automotor Desiro 96-2040-2, să plece la 15:12. Profitând din nou de ocazie, am tras câteva cadre cu locomotiva şi cu vagoanele-i cu ulei, care sub un cer albastru şi cu nori clari albi, s-a putut evidenţia frumos în peisajul FeRoviaR fălticenean. De asemenea, filmările care au surprins manevra între ora 14 şi ora 15 sunt postate mai jos.

LDH45-389 pe tărâmul peronului Gării Fălticeni, DA 1233 pe linia 4, venind tot spre peronul Gării Fălticeni

Desiro văzut din cabina LDH

Sulzerul 1233 se îndreaptă spre peronul Gării Fălticeni cu cele 10 vagoane goale

Grupa de lucru a TransLinkGrup aşteaptă plecarea trenului personal

În detaliu – mărfar TLG, iar în depărtare – semnal pe liber pentru P5538

Mărfar TLG

New (Desiro) vs. Old (LDH45)






15:20
După ce Săgeata Albastră a plecat, tata porneşte motorul de 450 de cai putere al locomotivei şi plecăm la Pirana cu cele două cisterne, mergând foarte încet, având în vedere curba strânsă şi starea nu foarte bună a liniei de parcurs.





Coborând spre Pirana



15:30
Ajunşi cu vagoanele-cisternă în dreptul rampei de descărcare de la Pirana, am avut puţin timp liber şi am făcut câteva fotografii cu echipa de manevră de la Fălticeni, din care face parte nea’ Costică (mecanic-ajutor) şi tatăl meu(mecanic), precum şi alţi doi bărbaţi, unul fiind şef de manevră şi unul manevrant.

Pe LDH45

Tata la postul de conducere nr. 1

Nea’ Costică la postul de conducere nr. 2



15:40
La întoarcere, tata turează puternic locomotiva pentru a urca dealul şi ajungem la cele două vagoane cu buşteni lăsate pe linia industrială TransLinkGrup.

Panta de la intrarea în Fălticeni, semnal de intrare în gară pe interzis


Cele două Eacs-uri cu buşteni



15:50
Într-o pantă cu unghi mare de declivitate şi cu şina din dreapta dublă, locomotiva ldh45 – 389, împreună cu cele două vagoane roşii umplute cu buşteni, urcă anevoios linia 5 din cadrul complexului TransLinkGrup, cu multe semnale date din pricina a multor treceri la nivel. Apoi m-am îndreptat spre casă după o frumoasă experienţă FeRoviaRă, trăită atât sub linie electrificată, cât şi pe tracţiune hidraulică.

Rampa de descărcare a ForestFalt-ului



Dacă am ales să ies din fabrică pe la poarta I, unde se află şi birourile societăţii ForestFalt, am fotografiat şi locul unde, în urmă cu câţiva ani, staţiona o foarte frumoasă locomotivă cu aburi, un simbol al istoriei FeRoviaRe fălticinene. Din păcate pentru unii, din fericire pentru alţii, locomotiva a fost vândută unor străini (austrieci din câte îmi aduc aminte). Tatăl meu a primit sarcină de la patron să o vopsească, primind recompensă doar câţiva litri de vopsea. Nu cunosc seria locomotivei, iar tatălui îi pare foarte rău că nu a făcut câteva fotografii la momentul potrivit…

Linie de ecartament îngust peste care a stat o locomotivă cu aburi



Maşini văzute şi identificate pe 11 martie 2008:
96-2040-2 cu Personalul 5536 de Fălticeni – Dolhasca


40-0752-2 cu Acceleratul 1752 de Suceava Nord – Braşov


41-0926-0 cu Personalul 5505 de Paşcani – Suceava Nord


43-0085-1 cu Personalul 5504 de Suceava Nord – Iaşi


46-0113-4 cu Intercity 551 de Bucureşti Nord – Suceava Nord


40-0881-9 cu Acceleratul 1931 de Galaţi – Cluj-Napoca


60-1233-0 ce aparţine de CFR Marfă


LDH45-389 ce aparţine de TransLinkGrup Fălticeni


Mulţumesc pentru atenţia acordată dacă aţi avut răbdare să citiţi până aici; sper că v-a plăcut şi vă invit, totodată, cu întrebări/sugestii/critici. Următorul mini-reportaj: 22 martie 2008 - Singurătate printre liniile magistralei 500.
















2 comentarii:

UA-11835228-1