10 noiembrie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Buzău – Berca – Nehoiașu
Calea ferată Buzău – Nehoiașu a fost construită de banca Marmorosch-Blanck și Compania din București prin Societatea Anonimă a căii ferate la începutul secolului XX, fiind inaugurată la 30 ianuarie 1909. În lungime de 73 de kilometri, linia se află în zona de curbură a Carpaților Orientali. Ea pornește de la Buzău (100 m altitudine), urmează cursul râului Buzău și a șoselei naționale Buzău – Brașov, șerpuind printre dealurile subcarpatice, ajungând până la Nehoiașu (400 metri).
În trecut, calea ferată era folosită în special pentru transportarea resurselor forestiere, balastiere și ca plan secundar, era folosită ca mijloc de comunicație pentru călători. În prezent, în procesul ei de restructurare și adaptare, managementul căii ferate ar trebui să fie orientat către transportul de turiști, de navetiști, de studenți și de pensionari. Din păcate, ”dubele” și transportul rutier a luat ”fața” căii ferate, oferind servicii rapide, ieftine și uneori, confortabile.
Dar calea ferată oferă un atuu foarte puternic: posibilitatea ca turiștii și studenții să poată transporta un volum mai mare de bagaje, să poată fi însoțiți de echipament sportiv (biciclete, skiuri). Sunt multe trasee turistice care așteaptă să ofere turiștilor clipe relaxante, băi de oxigen și de verdeață, precum și o priveliște superbă de pe Vârful Penteleu.
Trenul Personal Nehoiașu - Buzău, pregătit de plecare
08:20
Ceața de la Buzău avea să ne însoțească în decursul celor 2 ore și jumătate. Trenul spre Nehoiașu era garat la linia 2 și avea să plece la 08:30.
Gara și liniile din Buzău
Locomotiva diesel-hidraulică modernizată 82-0617-9 la Trenul Personal de Nehoiașu
Hai cu Trenul la Nehoiașu
08:30
Traseul începe cu o curbă largă la stânga, pe care trenurile circulă cu o viteză limitată la 35 km/h. Verneștiul arăta dezamăgitor, prin preajma liniilor găsindu-se gunoaie și resturi de materiale de construcții.
Utilaje ciur de la CFR Infrastructură în Buzău
Spre Nehoiașu
Restricție de viteză la 35 km/h înainte de un pasaj rutier
La intrare în Vernești
08:50
Gara din Vernești, în schimb, este cochetă și acoperită cu șindrilă. Aici au existat combinate de prelucrare a vinurilor, dar acum economia este reprezentată de creșterea animalelor și prelucrarea lemnului. În zonă există și un sit arheologic care înfățișează o cetate dacică.
Stația de cale ferată Vernești
Semafor mecanic la ieșire din Vernești spre Cândești
Intre Vernești si Cândești
Semnal prevestitor cu trei indicații la intrare în stația Vernești dinspre Nehoiașu
În apropiere de Cândești
09:00
Linia are o declivitate maximă de 16 mm/m, în timp ce raza minimă a curbelor atinge 180 de metri. Semnalizarea este mecanică 100%, regăsindu-se astfel de-a lungul traseului semafoare mecanice prevestitoare, repetitoare și de intrare/ieșire.
Indicatorul de Viteză... Normală
Trecere la nivel cu cale ferata la Cândești
Restricție de viteză de 10 km/h
Stația Cândești
Trenul Personal Buzău - Nehoiașu în stația Cândești
Gara Cândești
Între Cândești și Berca
Intrare în stația Berca
09:10
În nici 15 km din stația Berca, Vulcanii noroioși vă așteaptă să-i vizitați. Cu siguranță ați auzit de Pâclele Mici și Pâclele Mari (detalii, aici).
DA-1507 cu cazane încărcate cu țiței la Berca
Gara Berca
Vagoane marfă - cisterne aparținând GFR
Vagon cisternă pe linia de încărcare de la Berca
Trenul Personal 5354, Nehoiașu - Buzău, cu locomotivă diesel-hidraulică modernizată
Cea mai tânără călătoare din Trenul Personal Nehoiașu – Buzău
Tren de marfă și tren de călători
Iată că în parcursul nostru ne-am întâlnit și cu o locomotivă diesel-hidraulică construită la Uzinele 23 August București. Probabil era însărcinată cu manevra vagoanelor cu țiței de la Baza Conpet.
Locomotiva diesel-hidraulică LDH70
Între Berca și Ojasca
Râul Buzău și calea ferată
09:20
Se remarcă o densitate foarte mare a stațiilor în decursul a celor 73 de kilometri. Pe traseul Buzău – Nehoiașu se regăsesc 21 de stații, unele la o distanță de 2 kilometri una de alta.
Halta Ojasca
Trenul pornește spre Unguriu
Între Ojasca și Unguriu
09:30
Dealurile împădurite oferă un loc propice pentru recreere, un complex turistic este numai bun pentru câteva zile petrecute departe de agitația orașului. În plus, ]obiectivele turistice din zonă invită la aventură.
Un român în halta Unguriu
Între Unguriu și Magura
Peisaj lin specific Luncii Râului Buzău
În apropiere de stația Măgura
Stația Măgura
Între Măgura și Pîrscov
Semafor mecanic prevestitor cu trei indicații înainte de stația Pîrscov
Podul feroviar în apropiere de stația Pîrscov
09:40
Cele două poduri feroviare peste cursul râului Buzău au o lungime de aproape 200 de metri, acest lucru datorându-se albiei late a râului.
Pod feroviar peste Râul Buzău
Râul Buzău văzut din tren
Semafor mecanic repetitor înainte de stația Pîrscov
Spre Nehoiașu
Semafor mecanic de intrare în Pîrscov
Gara din Pîrscov arată foarte bine cu pătura de frunze colorate căzute pe șindrila acoperișului. Dacă doriți să aflați mai multe despre comuna Pîrscov, vă invit să citiți analiza SWOT a acestei unități administrative. Ba, mai mult, există chiar și un scurt filmuleț unde apar câteva vagoane dedicate transportului de piatră spartă.
Stația Pîrscov
Gara din Pîrscov
Stația Pîrscov și macaraua de descărcare
Semafor mecanic de ieșire
Între Pîrscov și Bădila
Peisaj de toamnă din județul Buzău
În apropiere de halta Bădila
1000 de metri înainte de halta Bădila
Primul picher văzut pe linia Buzău – Nehoiașu
09:50
Iată că după aproape 40 de kilometri, râul se apropie din ce în ce mai tare de terasamentul căii ferate, semn că depresiunile se îngustează o dată cu înaintarea căii ferate în munte. Restricțiile nenumărate de 30, 15 sau 35 km/h în curbele strânse nu fac decât să accentueze scârțâielile roților pe șinele neastâmpărate.
Halta Bădila
Cursul râului Buzău în aval de râul Bîsca
Limitare de viteza la 30 km/h înainte de stația Rușavățu
Curba strânsă la kilometrul 40 de pe linia Buzău – Nehoiașu
Cea mai bună descrierea a unui loc este făcută de o persoană nostalgică, cu amintirile ”la zi”, ca de exemplu, [url= http://moraluitate.blogspot.ro/20...ta-si-blestemata.html]aici[/url].
Halta Rușavățu
Ușa batant-culisantă din vagonul 21-47
Ne luam la revedere de la Rușavățu
Trenul traversează râul Buzău, pentru a doua oară
Podul peste Buzău
Râul Buzău
Între Rușavățu și Viperești
În drum spre Viperești
10:00
Nu știu dacă există vipere la Viperești, dar cu siguranță este un loc de plecare pentru trasee turistice în munții din zonă. De asemenea, observ menționându-se de izvoare cu apă sulfuroasă la Mușcel, existența unui stejar secular, dar și de ”sarea Buzăului”. V-am făcut curioși?
Halta Viperești
În drum spre Cislău
Cale ferată de la un depozit militar
Vagon militar pe 2 osii folosit ca post de pază
Dealuri care mărginesc Valea Buzăului
10:10
La Cislău există 4 linii pe care, probabil, în trecut forfoteau mărfare. Comuna este situată la granița cu județul Prahova. Dacă sunteți pasionat de echitație sau pur și simplu să admirați niște cai de rasă, herghelia Cislău deține Gidran și Pur Sânge Englez.
Între Viperești și Cislău
Intrare în stația Cislău
Gara din Cislău
Între Cislău și Gura Bâscei
81 - Printre dealuri, printre văi, înaintăm spre Nehoiașu[/b][/color]
Toamna... se numără frunzele
Spre Mărunțișu
10:20
S-au observat urme ale unei stații de descărcare/încărcare produse petroliere la Mărunțișu, însă flanșele și alte piese din sistem zăceau pe pământul rece. Între Pătârlagele și Cislău au avut loc în 1948 mai multe accidente feroviare soldate cu victime și daune materiale, motivul fiind întreținerea proastă a liniilor ferate.
Ne apropiam de halta de la kilometrul 55
Picherul sau agentul de cale ferată care răspunde de starea căii ferate
Linii industriale la Mărunțișu
Halta Mărunțișu
Admirăm tot felul de arbori spre Nehoiașu
Fosta stație de descărcare/încărcare produse petroliere la Mărunțișu
În drum spre Pătârlagele
Curbe la stânga și la dreapta pe traseul Buzău - Nehoiașu
Intrare în stația Pătârlagele
10:30
Povestea liniilor industriale de la Pătârlagele este una tristă, cu atât mai mult cu cât ne așteptam să găsim activitate feroviară de marfă. Totuși, prezența locomotivei pe care scria mare MARA GRUP ne-a bucurat întrucâtva.
Peronul stației Pătârlagele
Platforma industrială părăsită la Pătârlagele
Locomotiva Clasa 95 fabrica la 23 August București manevra pentru fabrica de cherestea si bolțari
Semafor mecanic de ieșire din stația Pătârlagele
În drum spre Valea Sibiciului
Valea Râului Buzău
Halta Valea Sibiciului
10:40
Urmăream râul Buzău din vagonul 21-47 al Trenului Personal Buzău – Nehoiașu și ne bucuram de peisajul care se așternea în fața noastră.
Între Valea Sibiciului și Șețu, calea ferată este lângă râul Buzău
Prin pădurile luncii Buzăului
În apropiere de halta Șețu
Halta Șețu
Indicatoare de pe Drumul Național 10
În imaginile care urmează se pot vedea… capriciile râului Buzău, blocuri de pietre, ca niște poduri, peste care apa Buzăului curge și creează un spectacol vizual-acustic de nedescris.
Râul Buzău în aval de Nehoiu
Apa trece, pietrele rămân...
Arbore cu rol în susținerea terasamentului căii ferate
Unul dintre motivele pentru care merită să călătorești cu trenul
Capriciile râului Buzău
Stânci golașe peste care au crescut copaci curajoși
Între Șețu și Păltineni
10:50
Livezile de prune sau alte fructe ar fi soluția pentru această zonă unde economia grea a apus în fața altor giganți industriali. Stilul de viață ecologic este, de asemenea, o chemare pentru aceia care servesc la cină pui congelat de la Cora și ouă prăjite de la Carrefour.
Halta Păltineni
Râul Buzău și livezile cu pruni
Pod peste râul Buzău
Un alt picher aflat la datorie
În drum spre Nehoiașu
În apropiere de halta Nehoiu
Semafor prevestitor cu două indicații înainte de Nehoiu
Situat la poalele munților, Nehoiu s-a remarcat în trecut datorită fabricilor de cherestea, betoniere și a hidrocentralei Nehoiașu. Cred că site-ul Primăriei Nehoiu descrie cel mai corect această zonă, așa că vă invit să-l accesați de aici.
Intrare în Orașul Nehoiu
Încă puțin până la capătul liniei Buzău – Nehoiașu
Semafor mecanic de intrare în stația Nehoiu
Pod peste un mic afluent al Buzăului
Stația Nehoiu
Linia de cale ferată de la Fabrica de Cherestea
Gara Nehoiu
Industrie prăbușită la Nehoiu
128 - Semafor mecanic de ieșire din stația Nehoiu[/b][/color]
O altă linie industrială închisă
Limitare de viteza la 15 km/h între Nehoiu și Nehoiașu
11:00
Am fost plăcut surprins când am observat vagoanele Ucs dedicate transportului de ciment sub poalele munților. Dar cât de frumos scrie în această prezentare despre istoria plaiurilor nehoiene, încât se potrivește foarte bine cu fotografiile care vor încheia fotoreportajul despre calea ferată Buzău – Nehoiașu.
Cum a ajuns aceasta ambarcațiune la fier vechi tocmai aici?
Intrare în Nehoiașu
Vagoane Ucs dedicate transportului mărfurilor pulverulente
Trenul Personal Buzău - Nehoiașu, sosit la destinație
Kilometrul 73+200
Gara Nehoiașu și Trenul Personal de la Buzău
Macazul numărul 6
Rebrusmentul locomotivei diesel-hidraulice
Râul Buzău și Gara Nehoiașu
Râul Buzău
Opritor din lemn de cale ferată, semn că linia urca tot înainte spre munte
11:30
De la Nehoiașu până la Siriu mai sunt doar 10 kilometri care cu puțină voință pot fi parcurși cu o bicicletă. Aici se găsesc izvoare termale, Cheile Siriului, cascada Pruncea, lacul de acumulare Siriu, precum și câteva trasee interesante care așteaptă să fie vizitate de turiști. De exemplu, o bună ofertă de cazare o oferă Pensiunea 14 Scaune Cașoca.
Trenul Personal Nehoiașu - Buzău, pregătit de plecare
Locomotiva Diesel-Hidraulică cu motor Caterpillar modernizată de Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca
Trenul și muntele
Locul lemnului este în pădure!
Vagoane CFR în stația Nehoiașu
Și ca să nu rămânem în trecut, precizez că această linie de cale ferată este administrată în prezent de Transferoviar Călători. Mersul Trenurilor de pe linia Buzău – Nehoiașu poate fi accesat de aici.
Frumos. MUltumesc.
RăspundețiȘtergereCu mare drag, salutări și... La Mulți Ani! :)
ȘtergereZona frumoasa,dar fara industrie pare parasita,aici se poate face turism pe biciclete si hipo daca se face un drum pe langa calea ferata sau la sosea,dar pe nimeni nu intereseaza,stima,DFNis
RăspundețiȘtergereIndustria ca industria, fără interese, nu se începe nimic (din păcate), însă turismul, așa cum se face el în Vest, fie cu triciclete pe ecartament feroviar, fie cu pistă paralelă cu calea ferată (asemenea Văii râului Adige), poate fi o șansă de salvare pentru zonă. Mulțumesc de urmărire și comentariu, toate bune!
Ștergere