2 mai 2008 -=- Excursie FeRoviaRă în verde crud de Bucovina
Într-o zi frumoasă de mai din 2008,
am călătorit pe ruta Suceava – Dorneşti - Gura Putnei – Nisipitu.
Itinerariul s-a întins pe o distanţă de 91 de kilometri. Timpul de
parcurs este de 3 ore şi 13 minute, deci trenul se deplasează cu o
viteză medie de 28 km/h. Acesta este compus din două locomotive LDH 1250
şi 6 vagoane de călători, o combinaţie pe care rar o mai găseşti în
zilele noastre.
Vitezele de parcurs pe acest traseu sunt: Suceava – Dorneşti – 70 de km/h, Dorneşti – Nisipitu – 40 de km/h. Tonajul maxim acceptat între Halta de Călători Nisipitu şi Dorneşti – 200 de tone, iar între Dorneşti şi Suceava – 300 de tone. Linia ferată se întinde începând din municipiul Suceava şi de-a lungul râului Suceava până la Dorneşti, apoi împarte în două părţi depresiunea Rădăuţi, după care reia cursul râului Suceava, pe care îl urmează până în punctul terminus, Nisipitu.
Vă invit în continuare să vă imaginaţi un scârţâit de vagoane de călători cu frână pe saboţi, vă invit să urmăriţi natura în toată splendoarea ei şi vă reamintesc că acum trenurile nu mai circulă pe această rută. Mi-aş dori ca situaţia să se schimbe şi să primesc de la voi mesaje în jos paginii cum că trenul circulă sau va circula între Nisipitu şi Suceava şi în viitor.
O curbă foarte frumoasă pe linia 515
Vitezele de parcurs pe acest traseu sunt: Suceava – Dorneşti – 70 de km/h, Dorneşti – Nisipitu – 40 de km/h. Tonajul maxim acceptat între Halta de Călători Nisipitu şi Dorneşti – 200 de tone, iar între Dorneşti şi Suceava – 300 de tone. Linia ferată se întinde începând din municipiul Suceava şi de-a lungul râului Suceava până la Dorneşti, apoi împarte în două părţi depresiunea Rădăuţi, după care reia cursul râului Suceava, pe care îl urmează până în punctul terminus, Nisipitu.
Vă invit în continuare să vă imaginaţi un scârţâit de vagoane de călători cu frână pe saboţi, vă invit să urmăriţi natura în toată splendoarea ei şi vă reamintesc că acum trenurile nu mai circulă pe această rută. Mi-aş dori ca situaţia să se schimbe şi să primesc de la voi mesaje în jos paginii cum că trenul circulă sau va circula între Nisipitu şi Suceava şi în viitor.
O curbă foarte frumoasă pe linia 515
13:20
În
Gara Suceava – Burdujeni staţiona Trenul Internaţional 382-1, Ruse –
Vadu Siretului. Avea doar 4 vagoane ruseşti, iar locomotiva
diesel-electrică Sulzer 62-0831-8 avea să plece spre graniţa cu Ucraina
de pe linia 2 la 13:32. Undeva pe linia 6 staţiona Sulzerul 60-1307-2 de
la CFR Marfă, care se îndrepta spre depoul Suceava Nord.
Trenul internaţional Ruse - Vadu Siretului
Locomotiva DA 1307 se îndrepta spre depoul Suceava Nord
13:30
Ploaia
care s-a abătut asupra municipiului Suceava m-a speriat niţel, având în
vedere că aveam să călătoresc în acea zi pe o rută nouă. Dar mi-am zis
că, în eventualitatea unei ploi continue până la Nisipitu, voi rămâne în
minte cu peisajele din aceste zone şi voi reveni altă dată să surprind
câteva cadre cu una dintre cele mai frumoase linii ferate ale Bucovinei.
Apa se scurgea năvalnic de pe vagoanele Trenului Personal 5633, Suceava
– Nisipitu. Compus din 6 vagoane şi două locomotive diesel-hidraulice,
80-0383-2 şi 80-0583-7, trenul avea să plece spre Gura Putnei la 13:44.
13:40
Şefii
de tren ai trenului fluieră plecarea Trenului Personal 5633 din Gara
Burdujeni, iar eu îmi găsesc un compartiment din vagonul unu,
rugându-mă, în sinea mea, ca norii să se risipească şi să am parte de o
zi FeRoviaRă însorită.
Trenul personal 5633 trage in gară pe linia 1
13:50
La
nici 5 minute de plecarea trenului din Burdujeni, am ajuns în Suceava
Nord – Iţcani. Dincolo de cele şase linii ale Gării Iţcani, există un
triaj unde îşi trăiesc veacul câteva vagoane foarte vechi, printre ele
şi un vagon verde militar. Pe linia 3 staţiona un alt tren personal, iar
trenul cu care călătoream avea să plece din Iţcani spre Dărmăneşti de
la linia 4 la 13:53.
Triajul Gării Suceava Nord Iţcani
O placă ruptă de recunoaştere a locomotivei
Vedere spre Gara Iţcani
Vedere spre direcţia de mers a trenului
După
ce trenul părăseşte Gara Iţcani, linia ferată spre Dărmăneşti trece
prin faţa depoului de locomotive Suceava Nord. Aici se plictisesc, se
trezesc sau se culcă vehiculele feroviare motoare care transportă
călătorii prin toate colţurile ţării. Acest depou avea să fie vizitat cu
câteva zile mai târziu, când aveam să prind o vreme superbă. După ce am
trecut de ultima locomotivă care staţiona pe liniile depoului, am
surprins o relicvă a unei locomotive Diesel-Hidraulice de 1250 CP. 50 de
metri după aceasta, se zărea, printre buruienele înalte, locomotiva cu
aburi 150.1120. Sau, mai bine zis… ce-a mai rămas din ea.
Ieşire din Suceava Nord
Spre Dărmăneşti
O relicvă a unui LDH
Locomotiva cu aburi 150.1120
După
ce am făcut cunoştinţă cu fierul vechi care odată reprezenta locul de
muncă a zeci de mecanici şi fochişti, trenul în care mă aflam înaintează
în ploaie şi vânt spre Dărmăneşti.
În ploaie şi vânt, spre Dărmăneşti
Liber pentru semnalul luminos de trecere
Nu mai este liber pentru tren
Alt semnal luminos de trecere
14:00
Dintre
cele 6 linii ale Gării Dărmăneşti, linia 2 este ocupată de trenul cu
două locomotive şi şase vagoane, în timp ce linia 5 adăposteşte două
vagoane platformă, care probabil că fac parte din circuitul istoric al
traseului „turistic” Suceava – Nisipitu… Revenind la lucruri mai
serioase, Dărmăneşti este o staţie care seamănă în dimensiune cu
Dolhasca. De aici se desprinde ramura feroviară 513, Dărmăneşti – Cacica
– Gura Humorului, care a fost reparată de curând şi pe ale cărei linii
circulă vestitul Tren Personal Suceava – Ilva Mică.
Tot înainte, spre Dărmăneşti
Intrare in Gara Dărmăneşti
Două vagoane platformă care se scaldă într-o apă dulce de ploaie
Gara din Dărmăneşti, asediată de ploaie
La
plecarea spre Halta de călători Dănila, am zărit pe impiegatul de
mişcare din Gara Dărmăneşti care probabil a înmânat o foaie de parcurs,
în timp ce alţi călători pleacă în treaba lor cu umbrelele deschise.
Păpădiile cu al lor căpşor se bucurau, printre traverse, de ploaia ce se
anunţa din ce în ce mai serioasă. Semnalul de ieşire din gara
Dărmăneşti a indicat verde pentru direcţia Milişăuţi, al doilea punct de
oprire după Dănila.
Ieşire din Gara Dărmăneşti
La revedere, Gara Dărmăneşti!
Semafor luminos de ieşire din gara Dărmăneşti
Submagistrala 513, Dărmăneşti - Cacica - Gura Humorului
14:10
La
6 km de Gara Dărmăneşti, trenul ajunge la 14:13 şi speră ca cineva să
coboare sau să urce. Aici nu există o clădire care să semnalizeze
existenţa unui loc de aşteptare, însă câţiva copaci înalţi şi plini cu
frunze verzi ţin companie acelor călători din Dănila. Mă supără la culme
faptul că pe traseele rutiere, orice staţie pentru maxi-taxi/autobuz
din comună/sat, are acoperiş şi scaun de aşteptare…, iar o haltă nu.
Spre Dănila
Halta Dănila, cu peronul pe partea dreaptă
2500 de cai putere pentru 6 vagoane
La Milişăuţi se colecţionează cauciucuri
14:20
Înainte
de intrarea în Gara Milişăuţi, în partea dreaptă a sensului de mers
spre Dorneşti, se afla o curte imensă în care erau depozitate mii şi mii
de cauciucuri. Din câte ştiu, aici este o fabrică de anvelope şi sunt
curios dacă cei din companie vor implica pe viitor transportul FeRoviaR
în afacerile lor. Aşadar, după 4 km de Halta Dănila, am ajuns în Gara
Milişăuţi.
Gara din Milişăuţi
Manevranţii barierelor magistralei 500
Semafor de intrare în gara Milişăuţi (dinspre Dorneşti), cu funcţie de prevestire a semaforului de ieşire
După
ce trenul a mai parcurs 6 km, am oprit în Ţibeni, unde clădirea gării
era dărăpănată. Fontul numelui de gară este specific zonei Bucovinei şi
vom vedea mai târziu că în călătoria spre Nisipitu aveam să întâlnesc şi
alte gări cu acelaşi font al numelui. Chiar staţia terminus – Nisipitu -
are litere de-o şchioapă imprimate pe clădirea gării, folosindu-se
acelaşi font şi aceeaşi culoare albastră.
Spre Ţibeni
În drum spre Ţibeni, se vedea norul de fum al unui incendiu dintr-un sat apropiat
În apropiere, se vede clădirea Haltei de călători Ţibeni
Clădirea neîngrijită a Haltei Ţibeni
14:30
Imediat
după plecarea din Ţibeni a Trenului Personal, Suceava – Nisipitu, calea
ferată trece aproape de albia râului Suceava. Peisajele pe care le-am
văzut au fost destul de înfricoşătoare: terenuri care erau acoperite de
ape, excavatoare care lucrau la repararea albiei şi o apă tulbure care
parcă voia să înghită şi terasamentul căii ferate.
Peisaj catastrofic de-a lungul văii râului Suceava
Râul Suceava a ieşit din matcă
La
6 km de Halta de Călători Ţibeni, un semafor mecanic de intrare în gară
anunţă apropierea staţiei Dorneşti. Prin Dorneşti trece Magistrala
Feroviară 500 şi calea ferată internaţională Moscova – Sofia, cu trecere
prin punctul de frontieră de la Vicşani. Pe 17 octombrie 1889, primul
tren a rebrusat la Dorneşti şi a plecat spre Rădăuţi, localitate situată
la o distanţă de 8 km. Mai există o ramificaţie, şi anume linia 518,
Dorneşti – Siret, despre care puteţi citi aici.
Semaforul mecanic de intrare în Gara Dorneşti
Limitare de viteză la intrarea în Gara Dorneşti
Exemplu negativ de comportament al camerei digitale in faţa ploii
Gara din Dorneşti
14:40
În
Dorneşti, cele două locomotive diesel-hidraulice rebrusează, însă
păstrându-se ordinea de tracţiune: LDH 383 locomotiva nr. 1 şi LDH 583
locomotiva nr. 2. Din păcate, aşa cum aţi observat şi în ultimele
fotografii de mai sus, aparatul foto a luat-o razna datorită gramelor de
apă dulce care i-au scăldat circuitele. Imaginea a devenit roz, apoi
displayul nu ştia decât să afişeze culoarea neagră. Am încercat s-o
readuc la viaţă, însă momentan se părea că viaţa ei luase sfârşit.
TRAGIC! Am scos telefonul din dotare şi aşteptam, nervos, plecarea
trenului spre Rădăuţi. Pe linia 2, un alt tren personal aştepta să plece
spre Suceava…
Vreme urâtă pentru vagoanele cisternă din Dorneşti
Pe linia 2, un alt tren aştepta plecarea spre Suceava
În
drum spre Rădăuţi, am stat pe coridorul ultimului vagon şi m-am tot
„certat” cu aparatul foto, cerându-i îndurare… Dar trenul înaintează,
lasă în urmă tristeţea mea, iar ploaia încă mai spăla pământurile
rădăuţene. În continuare, vă prezint câteva fotografii realizate cu un
Sony Ericsson K500i, un telefon care m-a ţinut mai bine de 3 ani.
Dacă
am vrea să vorbim despre istoricul acestei linii 515, Dorneşti –
Nisipitu, am putea spune că a fost dată în funcţiune în 1889. Scopul
construirii acestei căi ferate a fost transportul de marfă din inima
Bucovinei la linia principală, Bucureşti – Suceava – Cernăuţi. Calea
ferată trece prin Rădăuţi, cândva reşedinţa Episcopiei Ortodoxe. Mai
apoi, drumul de fier se întinde de-a lungul văii râului Suceava, până
ajunge la Nisipitu, aproape de frontiera cu Ucraina. În prezent, trenul
circulă cu o viteză maximă de 40 de km/h între Dorneşti şi Nisipitu.
Locomotive Sulzer din depoul Dorneşti
Vagon garat la o firmă din Rădăuţi, având cupla sistem rusesc
La
8 km distanţă pe calea ferată de Dorneşti, se situează municipiul
Rădăuţi. Este localizat în mijlocul Depresiunii Rădăuţi, se remarcă prin
clădirile vechi din centru, prin Mănăstirea Bogdana, prin Statuia
ecvestră a lui Bogdan Vodă. Parcurile acestui oraş sunt pline de
verdeaţă, iar străzile sunt înguste şi neaglomerate. Însă merită de
aminti că înainte de a intra în oraş, pe partea stângă a căii ferate în
sensul de mers Dorneşti – Rădăuţi, se află mai multe linii ferate care
se desprind din linia principală. Mai multe informaţii despre cine şi
cât a investit în combinatul de PAL de la Rădăuţi, vă invit să citiţi o ştire de la Ziarul Financiar.
Un Rai de linii ferate
Fabrica de PAL de la Rădăuţi, investiţie austriacă marca Egger
După
ce am trecut prin cel de-al doilea oraş din Europa în care trenul
împarte cimitirul în două (puteţi citi despre acest subiect aici),
am ajuns în Halta de călători Horodnic. Situată la 5 km de Rădăuţi,
staţia de tren reprezintă acum o căsuţă albă. Mi-ar fi plăcut să o văd
văruită într-o culoare cărămiziu-vişinie, la fel ca Gara Suceava
Burdujeni.
Halta de călători Horodnic
15:20
După
lungi lupte seculare, culorile au revenit pe ecranul display-ului şi am
putut surprinde realitatea în adevăratele ei culori. DN 2H este o şosea
care se joacă de-a şoarecele şi pisica cu calea ferată. Până la
următoarea staţie, trenul are indicaţie să şuiere la fiecare dintre cele
8-9 pasaje peste care trec, rapid, maşini. Peisajele din zonă arată un
peisaj de podiş întins, mărginit de dealuri înalte şi ape care scaldă
pământurile bogate ale Bucovinei.
Spre Gălăneşti, vedere din vagonul 1
Şosea vs. cale ferată
Ce mai lăsăm în urmă în afară de mult mult verde…?
Copaci stingheri care absorb puţinele emisii toxice de prin zonă
Curbă periculoasă la stânga... dar nu şi pentru trenul nostru
15:30
La
7 km de Halta de călători Horodnic, se află staţia Gălăneşti. Este
mărginită de semafoare mecanice în stare perfectă de funcţionare, în timp
ce numărul de linii existente să ridică la 3. Norii au dat semnale că se
vor răzbuna cât mai curând, vrând să uite parcă tot ce-a fost până acum
câteva zeci de minute. Marginea peronului gării este vopsită cu var,
iar un impiegat de mişcare voinic îi dă un ordin de circulaţie domnului
mecanic al trenului.
Hai sa intrăm în Gălăneşti
Liber pe linie directă, cu viteză stabilită! Semaforul de ieşire ordonă oprirea
Semaforul de ieşire din Gălăneşti spre Rădăuţi
Intrare in Gălăneşti
Peronul de aşteptare al staţiei Gălăneşti
Clădirea Gării Gălăneşti
Un impiegat de mişcare, o rampă uitată de încărcare-descăcare şi un tren care vrea să ajungă la Nisipitu
6
km mai departe de Gălăneşti se află Vicovu de Jos, iar trenul porneşte
încet spre următorii kilometri. Cele două locomotive alungă liniştea din
Gălăneşti şi vestesc plecarea din staţie, în timp ce impiegatul de
mişcare priveşte atent la tren şi ridică discul verde. Drumul de fier
spre locul de baştină al Sofiei Vicoveanca se întinde în curbe şi în
porţiuni drepte, în timp ce eu îmi iau gândurile şi mă îndrept spre
ultimul vagon. Un motociclist şi-o motocicletă accelerează spre est, pe
drumul curat şi lucitor în bătăile razelor unui soare învingător.
Simbolul liniei 515 nu este cel al vitezei
...ci este acela al abaterilor lente şi al verdelui crud
Tot înainte, cu mult curaj, spre Vicovu de Jos
Adio, dar ne revedem diseară, Gălăneşti
Natura vie, îngrijită
Spre Halta de Călători Vicovu de Jos
Motoreta ţine pasul cu noi
15:40
Trenul
ştie să se facă cunoscut prin natură la fel cum o furtună de vară ştie
să sperie vieţuitoarele de pe pământ. Calea ferată de la Vicovu de Jos
este reprezentată de două linii, dintre care numai una este folosită în
mod curent. Clădirea staţiei este de un farmec aparte. Da, ştiu că
starea gării este deplorabilă şi geamurile au ca decoraţiuni gratiile,
însă forma acesteia, hornurile şi peronul, precum şi staţia de
încărcare/descărcare înseamnă mai mult în visele mele. Natura înconjoară
spaţiul căii ferate, încât zici că trenul nu e altceva decât un
explorator în Jungla Amazoniană.
Şarpele albastru trece aproape de casele oamenilor
Oare ce vreme ne aşteaptă dincolo de Gura Putnei?
Apa obraznică, un alt duşman feroce al căii ferate
Suntem în Jungla Ama... nu... suntem în Vicovu de Jos
O aparentă escală dintr-un vehicul neaerian
Cale ferată dezmembrată, la 26 de km de Dorneşti
Staţia Vicovu de Jos
Urme firave de fostă industrie
Nu
ştiu alte sate cum sunt, dar eu când am văzut că Vicovul are 2 staţii
la o distanţă de 2 km una de cealaltă, am rămas plăcut surprins.
Vicovenii de sus au gara lor, vicovenii de jos au şi ei gara lor, că
n-or fi mai prejos. Câte un râuleţ timid, dar tulbure, îşi face drum
de-a lungul terasamentului căii ferate. La trecerea la nivel cu calea
ferată, drumurile aveau bariere speciale. De ce speciale? Pentru că
fiecare braţ al opreliştei era manevrat de un domn în vârstă, cu pălărie
în cap şi îmbibat cu simţul datoriei.
Spre Vicovu de Sus
Peisaj vicovean
Un moş acţionează bariera, iar maşinile îşi urmează cursul vioi spre Rădăuţi
Drumuri paralele, destinaţii diferite
Curbă fotografică spre stânga, la intrare în Statia Vicovu de Sus
Pământuri vicovene, lucrate şi gata-gata de semănat
Complex rezidenţial modern a la Vicov
15:50
Belşugul
pământului negru şi prospeţimea culorii verzi din aceste zone îmi
confirmă faptul că legumele şi fructele care cresc aici sunt cele mai
bune din lume. Linia ferată îşi are locul de-a lungul unui complex
rezidenţial (sau motel) foarte frumos construit, cu finisaje moderne şi
culori atrăgătoare. Doar oamenii şi ceferiştii mai ştiu că trenul
opreşte în Halta de Călători Vicovu de Sus, pentru că nu am văzut pe
nicăieri vreo clădire (părăsită) pe care să scrie localitatea.
Trenul se hodineşte oleacă în Gara Vicovu de Sus
Un loc viu prin care curge sânge bucovinean
Din
păcate, la ieşirea din Vicovu de Sus spre Bivolăria, exista un semafor
mecanic de intrare în gară, însă nu mai funcţiona. „X”-ul specific i-a
tăiat, sper că nu definitiv, avântul. Era sezonul păpădiilor aici în
inima Bucovinei. Casele oamenilor sunt construite de o parte şi de alta a
căii ferate. Ele sunt îngrijite, arătoase, iar unele dintre ele îşi
făceau loc nou sub soare. Pomii plantaţi de-a lungul drumului rutier fac
o separaţie între drumul de fier şi acesta.
Semafor glumeţ (de neluat în seamă)
Tot înainte spre halta de călători Bivolăria
Stâlpi de telegraf, folosiţi cu încredere de Calea Ferată Română
Suceava - Nisipitu şi retur, plăci de destinaţie ale unui tren de colecţie
La
doar 3 km de ultima haltă de călători, trenul ajunge şi în Bivolăria.
De aici coboară câţiva vârstnici şi urcă vreo 10 persoane, dintre care
un bărbat îşi urcă bicicleta în vagon. Probabil dorea să ajungă în Gura
Putnei fără să mai pedaleze încă 3 km.
Şedinţă foto în Halta Bivolăria
Nici urmă de dispozitive de ridicare a vagonului pentru vapoare...
Un om îşi urcă bicicleta în trenul de Nisipitu
Spre
Gura Putnei, linia are un semafor fix care indică o declivitate de 2
mm/m pe o distanţă de 500 de m. Dealurile şi munţii încep să
îngrămădească orizontul şi parcă înţeapă norii cu arborii de pe coastele
înalte. Pe această secţiune, Bivolăria – Gura Putnei, aş putea spune că
sunt cele mai frumoase curbe din toată secţia 515. Imaginea unui tren
compus din două locomotive diesel-hidraulice şi 6 vagoane de călători
îmi va rămâne adânc în memoria sufletului meu de FeRoviaR.
Spre Gura Putnei
Trenul şerpiueşte, iarba înverzeşte...
O curbă foarte frumoasă pe linia 515
16:00
Indicatorul
hectometric arată 32 + 2, iar semnalul luminos indică galben clipitor,
semn că în Gura Putnei suntem aşteptaţi. Nu se poate vorbi aici de
întârzieri, pentru că, deşi trenul merge mai lent, ajunge la ora
stabilită în staţii. Stâlpii telegrafici aşezaţi pe partea stângă a
sensului de mers spre direcţia nord-est încă se ţin bine pe picior, însă
sunt curios tare dacă se mai transmit informaţii de-a lungul celor 12
fire. Aceşti stâlpi mi-i imaginez un suport de rândunele aşezate pe
fiecare izolator de sticlă verde.
Un semnal prevestitor de intrare în Gara Gura Putnei
Spre Gura Putnei
Iată că Gura Putnei ne primeşte cu braţele deschise... înclinate
Stâlpi telegrafici, drumuri proaste şi un biciclist ambiţios
Un singur semafor de ieşire din gara Gura Putnei spre Rădăuţi
Aici
trenul care pleacă din Suceava se desparte simetric în două trenuri. Un
tren cu locomotiva diesel-hidraulică 583 şi trei vagoane pleacă spre
Putna, iar LDH 383 va călători cu alte trei vagoane până la Nisipitu.
Gara cuprinde 4 linii, dintre care liniile 2, 3 şi 4 sunt circulabile.
Ne-am ales o linie şi am intrat pe ea
Trenul staţionează şi fotograful pozează
Vedere spre direcţia Rădăuţi
16:10
După
ce trenul îşi invită călătorii să coboare sau să urce, sub atenta
supraveghere a celor 2 naşi din trenul de Nisipitu şi a celor 2
doamne-naş din trenul de Putna, locomotiva 383 trece pe linia 4, pentru a
lăsa cale liberă trenului de Putna. 7 km mai înainte, „capra cu trei
iezi” va ajunge în localitatea unde se găseşte Mormântul domnitorului
moldovean, Ştefan cel Mare, din cadrul Mănăstirii de la Putna. De
menţionat despre această rută (Gura Putnei - Putna) este că ea a fost
construită între 1897 şi 1915 de către societatea Neue
Bukowiner-Lokalbahnen. Imediat după ce trenul de Putna iese din gară, un
indicator de declivitate anunţă o pantă de 13 mm/m pe o distanţă de 700
de m.
S-a rupt trenul de Putna
Trenul pleacă şi se duce
Cele două capre cu câte trei iezi ale Bucovinei
LDH 383 îşi recapătă poziţia
16:20
După
ce trenul a staţionat în Gura Putnei aproximativ 20 de minute, el
porneşte spre următoarea staţie – Straja, care se află la 7,5 km
depărtare. În drum spre Halta Straja, calea ferată va întâlni peste 10
pasaje cu Crucea Sfântului Andrei de o parte şi de alta a căii ferate.
Staţia Gura Putnei
Nu ne-a mai rămas decât Nisipitu
Ramificaţia Gura Putnei – Putna
Semaforul mecanic de intrare în Gara Gura Putnei dinspre Nisipitu
Nu
departe de Gura Putnei, calea ferată calcă peste râul Putna fără să se
ude în papuci, mulţumită unui pod metalic. Din câte am înţeles şi am
citit prin presă, acest pod a fost rupt în urma inundaţiilor din iulie
2008. Râurile de munte sunt foarte periculoase, ele absorb toată apa de
la munte care cade sub formă de precipitaţii, urmând ca la gura de
vărsare în alte râuri să rupă poduri, drumuri şi să inunde casele
oamenilor. Natura este frumoasă, ruta 515, Gura Putnei – Nisipitu poate
închide gura multor oameni care zic că România nu este frumoasă. Însă
tot natura, deranjată de tăierea masivă a pădurilor, nu mai poate
absorbi volumul imens de apă din precipitaţii şi se răzvrăteşte
împotriva noastră, a tuturor.
Podul peste râul Putna, care se varsă în râul Suceava în imediata apropiere a căii ferate
Un râu cu intenţii ucigaşe pentru calea ferată
De aici, peisajul începe să nu mai aibă nevoie de comentarii
Momente de călătorie…
Ce avem înainte...
Şi ce am lăsat în urmă
Natura virgină
Spre Straja
Fumul locomotivei este absorbit imediat de pădurea verde
16:30
Am
călătorit, pentru prima dată, cu trenul, la o distanţă atât de aproape
de graniţa cu Ucraina - doar 3 km. După ce am plecat din Gura Putnei,
verdele pădurii pur şi simplu invadează vederea, ecranul şi mintea,
astfel că nu-mi rămâne decât să vă invit să urmăriţi curgerea
fotografiilor.
Mulţi mulţi brazi în cale
Vecini buni sau vecini răi - râul Suceava şi calea ferată
Copacii se întorc în timp şi devin din ce în ce mai primăvărateci
Un podeţ uitat de lume, dar care înseamnă o verigă importantă în calea ferată
N.A.T.U.R.E.
N.A.T.U.R.E. no. 2
N.A.T.U.R.E. no. 3
Trenul... şi el pe acolo
Un râu liniştit la prima vedere
Oxigen
Ne apropiem de Halta de Călători Straja
Straja văzută din tren
Locomotiva înaintează, trenul şi el după ea
N.A.T.U.R.E. no. 4
N.A.T.U.R.E. no. 5
N.A.T.U.R.E. no. 6
Un albastru infinit de mic, un verde infinit de mare
Un podeţ, şi el pe acolo
Borna hectometrică 39 + 6
Un pârâiaş care hrăneşte cu apa terasamentul căii ferate
Culori arse de frumuseţea naturii
Straja,
o localitate care se întinde de-a lungul căii ferate şi de-a lungul
drumului judeţean 209C. Din păcate, în urma inundaţiilor din 2008,
aluviunile venite de pe versanţi au măturat calea ferată, făcând astfel
impracticabilă calea ferată. Din fericire, oamenii au la dispoziţie
microbuze care pleacă din oră în oră spre Rădăuţi / Suceava. Pentru mai
multe informaţii despre această localitate, vă invit călduros să
accesaţi acest link.
1000 de metri pana in Straja
Natura înconjurată de albastrul trenului
Curbă la dreapta, aproape de luciul apei
Captură proaspătă adusă din pădure
Domnul biciclist coboară la Straja, aşa cum anticipam
Clădirea
din imagine nu este o gară CFR, ci se zice că ar fi aparţinut
controversatului şef de oaste al CFR-ului, Mihai Necolaiciuc
N.A.T.U.R.E. of Straja
Plecarea Trenului Personal din Straja
16:40
5
kilometri după Halta de Călători Straja se află Halta Falcău.
Altitudinea medie a amplasării căii ferate este între 500 şi 600 de
metri.
Destinaţia următoare – Falcău
Un pârâiaş care vine de la 800 de metri altitudine
Tot înainte, spre Nisipitu
Tren de 3 vagoane, făcându-şi loc prin zona verde
Locomotiva îmi face cu ochiul, însă mecanicul se tot mira... se tot mira...
Râul şi cu calea ferată... vecini de mai bine de un veac
O altă curbă la stânga
O alta curbă la dreapta
Urme de reparaţii efectuate datorită inundaţiilor din 2002
O cascadă simpatică, dar vicleană pe timp de vară
Mult mult muuult verde
Hai să dăm o raită prin pădurice
Prefer să prind copaci în faţă decât stâlpi din beton
Ne apropiem de Halta Falcău
N.A.T.U.R.E. of Falcău
16:50
Iată
că la Falcău trenul ajunge la ora stabilită, lăsând vreo 20 de călători
să ajungă la casele lor. Din câte am observat în zonă, staţia are 3
linii, dintre care una este folosită pentru trenul personal, iar una are
sabotul roşu pus, semn că pe aici se auzeau des motoarele locomotivelor
dedicate tractării trenurilor de marfă. Vis-a-vis de clădirea gării, se
află o fabrică de prelucrare a lemnului, care deţine deschidere la
calea ferată. Despre această fabrică am citit pe wikipedia
că producea aproximativ 7% din cheresteaua României şi munceau aproape
700 de muncitori. De asemenea, merită amintit că înainte de a intra în
gară am zărit un semafor prevestitor.
Staţia Falcău
Intrare în curbă în staţia Falcău
Sabotul roşu care aminteşte de vremuri calde
Părăsim Halta Falcău
Semaforul îi şopteşte mecanicului şi numai lui să accelereze trenul
Semaforul mecanic de intrare în Gara Falcău, dinspre Nisipitu
Un zâmbet sincer de copil care râde la pozat
Hai să mergem spre Brodina
Semafor prevestitor pentru Gara Falcău, venind dinspre Nisipitu
Fotografii din Poiana Frasinului
La 48 km de Dorneşti, trenul se încadrează în curbe succesive
Să admirăm priveliştea
17:00
La
3,5 km de Falcău, se află staţia Brodina. Am auzit de prin lume că în
apropiere de această localitate există cabana Sadău, care oferă
turiştilor o privelişte excepţională. De asemenea, pasionaţii de pescuit
îşi pot odihni undiţele la o păstrăvărie nemediatizată. Ceea ce m-a
surprins prin această zonă au fost copacii care încă mai aveau floarea
albă, stare pe care o veţi observa şi voi mai târziu în fotografii.
Aşadar, ne îndreptăm spre Brodina.
Ne apropiem de Brodina
Intrăm în staţia Brodina
După
plecarea din staţia Brodina, am traversat pentru penultima oară râul
Suceava pe un viaduct frumos şi îngrijit. Cei 9,3 km (Brodina -
Nisipitu) i-am parcurs în aproximativ 20 de km, însă fiecare secundă a
fost trăită la maxim.
Viaductul de la Brodina peste râul obraznic al râului Suceava
Viaductul de la Brodina
Trenul Personal 5633, la 9 km de Nisipitu
În urmă lăsăm viaductul rotund
Spre Nisipitu!!!
N.A.T.U.R.E. by Brodina
Kilometru cu kilometru, tot mai aproape de destinaţia finală
Pure wonderful nature
Gospodăriile oamenilor salută cu respect trecerea trenului
„Când pe stânga, când pe dreapta, aşa te vedeam în ultimul vagon” – mecanic LDH
Copaci cu floare albă pe crengi în luna lui mai
Ne pregătim să traversăm râul Suceava pentru ultima dată
Podul de peste râul Suceava
În urmă, podul ne aşteaptă să trecem peste el şi la întoarcere
17:10
Mi-am
dat seama, odată cu parcurgerea acestei rute, Suceava – Nisipitu, că
515 nu înseamnă doar o înşiruire de staţii, unele cu hc, altele cu hcv.
Natura, podurile, oamenii, copacii, peisajele insistent de verzi şi un
tren compus dintr-o locomotivă diesel-hidraulică şi alte trei vagoane
înţesate cu niscaiva călători fac din 515 o plimbare FeRoviaRă care se
va termina în şirul de poze care urmează să se termine în curând.
Atenţie, urmează limitare de viteză peste 175 de metri
Lemnul şi trenul, moment fotografic
Continuăm să înaintăm, deşi peisajul ne invită să oprim pentru un moment de linişte
Secretele României, dezvăluite de-a lungul căii ferate
Ce lăsăm în urmă nu este deloc de ignorat
N.A.T.U.R.E. by Nisipitu
Până şi drumul a rămas neasfaltat
Peisaj de primăvară autentic românesc
Să mulţumim austriecilor pentru ceea ce au construit
Râul Suceava încă ne urmăreşte
Un Aro îşi face bine treaba prin zonă
Ne apropiem, încet-încet, de Nisipitu
Trenul, telefonul şi electricitatea, poştaşii localităţii Nisipitu
Deşi a fost ora 17, lumina încă mai ajungea printre dealurile Bucovinei
Această linie 515 are multe pasaje care necesită atenţie din partea agenţilor CFR… sau cel puţin necesita
Apa curgătoare de munte, care ajunge să se verse abia în Siret, peste 100 de km
Hai că mai avem puţin
Copaci surprinşi în diferite nuanţe
17:20
Desigur
că poeţii României au ştiut să zugrăvească în nuanţe mult mai frumoase
codrul nostru verde, însă ţin să vă mulţumesc dacă aţi ajuns până aici
în urmărirea povestirii FeRoviaRe. Scârţâitul şinelor, aerul proaspăt de
deal-munte, înfiripat cu câteva nuanţe de fum de locomotivă se pot
observa şi simţi doar în direct…
Paleta care semnalizează existenţa unui semafor prevestitor
Nu luaţi în considerare semaforul mecanic
Apropierea amurgului înceţoşează fotografiile
O ultimă curbă spre stânga înainte de a intra în Nisipitu
La 17 şi 20 ajungem în Nisipitu, unde
LDH 383 întoarce locomotiva pentru ca mai apoi să plece spre Suceava.
De menţionat ar fi că această staţie deţine sau, mai bine zis, a deţinut
o placă de întoarcere pentru locomotive. Când întoarce, locomotiva
aproape că ajunge de drum, nu îl traversează, întoarce pe linia 2 şi
revine în capul trenului. Cândva, conform unei hărţi din 1925, calea
ferată trecea de Ulma, Seletin şi ajungea până în Izvoarele Sucevei.
Semaforul mecanic de ieşire din Nisipitu, pe liber
Semaforul mecanic de ieşire din Nisipitu, pe liber
Locomotiva rebrusează într-un loc în care înainte locomotivele cu aburi întorceau cu ajutorul plăcii de întoarcere
Cândva, trenurile mergeau pe aici şi ajungeau în Ulma şi chiar în Izvoarele Sucevei
17:30
În timp ce am fost până la aprozarul din apropiere să-mi iau câte ceva de-ale gurii, naşii îşi anunţau pasagerii că trenul pleacă la 17:39. Deşi am purtat o discuţie mai aprigă pe parcursul călătoriei, la Nisipitu domnul controlor a înţeles că scopul meu de a face fotografii se rezumă numai şi numai la o tentă turistică şi recreativă.
Trenul este gata de plecare
Placa de întoarcere din Nisipitu
Trenul Personal Nisipitu - Gura Putnei - Dărmăneşti – Suceava
Placa turnantă de la Nisipitu
17:40
Ora de plecare a sosit, astfel că mecanicul şuieră prelung o dată şi vagonul în care stăteam începe să se mişte. Mă aşez liniştit într-un compartiment, bucuros că norii de ploaie din Suceava nu au ajuns şi până în Nisipitu. De aici, calea ferată este într-o continuă coborâre, astfel că trenul alunecă parcă mai uşor. Lumina solară dispare din ce în ce mai mult.
La revedere, Nisipitu!
17:50
Din staţiile prin care am trecut, Brodina, Falcău, Straja, Gura Putnei şi tot aşa mai departe, câţiva călători se urcă într-un tren de seară care va ajunge la 20:52 în Gara Suceava – Burdujeni.
Podul FeRoviaR peste râul Suceava din apropierea staţiei Brodina
Curbă bruscă la dreapta, înainte de a intra în Staţia Brodina
18:30
Semaforul de intrare în Gara Gura Putnei
19:30
Trenul Personal P5634, Nisipitu – Suceava, soseşte în staţia Rădăuţi la ora 19:30 şi aşteaptă crucea cu Trenul Personal P5623, Suceava – Putna. Îmi fac timp să pozez tot trenul, după care mă urc înapoi în el.
Îmi amintesc că acest tren, în 2006, intra ca un adevărat ren al lui Moş Crăciun în Gara Rădăuţi, scotea aburi din toate părţile locomotivei şi a vagonului şi crea o imagine de vis. Zăpada pe care călcam atunci era sub semnul dragostei, însă trenul de atunci m-a adus spre casă şi îmi amintesc bine că a fost ultima şansă de a mă întoarce în Fălticeni cu batista curată. Nu mai exista nicio legătură (autocar sau tren) care să mă întoarcă în Suceava. Ultimul maxi-taxi pleca la 19, iar autocarele Rădăuţi – Bucureşti la 19:15.
Oricum, ceea ce este de remarcat este că în 2006 încă se mai foloseau locomotive cu generatoare de abur pentru cele 3-4 vagoane Dimitrov, cu câte venea trenul de la Nisipitu. Imaginea unei locomotive cu 3 faruri şi cu mult abur împrejur, intrând în Gara Rădăuţi îmi va stărui în memorie multă multă vreme. Despre vagoane Dimitrov şi trenuri mai vechi, vă invit să vizionaţi o galerie de imagini de pe railfaneurope şi de pe railclub.ru.
La Rădăuţi
La Rădăuţi, LDH 383 se pregăteşte să plece cu P5634 spre Suceava
19:40
Pe drumul Rădăuţi – Dorneşti am reuşit să fotografiez o reclivă a unei locomotive diesel-electrice care a aparţinut combinatului de PAL austriac. Spun a aparţinut deoarece în zilele noastre acum ea nu mai există, decât boghiurile Co-Co.
Una dintre locomotivele de manevră ale fabricii de PAL austriece
O fantomă neinvizibilă a unei LDE de clasa muncitoare
19:50
La Dorneşti, LDH 383 rebrusează. Aici, triajul gării este umplut cu multe vagoane de marfă, pe care le-am văzut şi în timpul după-amiezii. Ca fapt divers, merită de amintit că Dorneştiul este reprezentat în ziarele dedicate fotbalului de Clubul Sportiv Locomotiva Dorneşti.
Locomotiva rebrusează la Dorneşti
20:30
Dărmăneşti
20:40
În Iţcani, Trenul Personal Nisipitu – Suceava intră pe linia 1. De aici, primeşte liber pe abătută pe sensul stâng de mers spre Burdujeni, drept pentru care va circula cu 10 km/h datorită unui macaz pe care abia… îl mai ţin şalele.
Trenul personal ajunge în Iţcani la 20:47
Gara Suceava Burdujeni, sub luminile-i de noapte
Şi astfel, călătoria mea FeRoviaRă din mai 2008 se încheie cu fotografia unei gări Suceava Burdujeni de seară, când trenul ajunge în staţie şi îşi coboară călătorii veniţi de la 91 de km distanţă. Apoi, locomotiva duce vagoanele de călători în revizia tehnică, după care LDH 383 merge să se odihnească în depoul Suceava Nord după un drum de aproape 200 de km.
Dacă vă întrebaţi de ce în zilele noastre trenul nu mai ajunge până la Nisipitu, răspunsul îl veţi descoperi singuri după ce veţi urmări acest clip. Totodată, despre dezastrul care a avut loc pe această secţie, vă invit să citiţi articolele din presa vremii: Monitorul de Suceava, comunicat CFR.
Vă mulţumesc pentru atenţie şi sper ca incursiunea în natura liniei 515, Suceava – Nisipitu, să vă aducă în suflet numai sentimente frumoase. De asemenea, vă invit să urmăriţi mai jos filmul dedicat acestei călătorii FeRoviaRe.
Aceasta cale ferata veche de peste 100 de ani care inainte de razboi ajungea pana la izvoarele sucevei a ajuns sa fie scoasa din uz.Portiunea gura putnei-nisipitu in 2008 dupa inundatii iar primavara aceasta si cealalta portiune, Dornesti-Putna..nu-mi vine sa cred(sunt din Vicovu de Jos)
RăspundețiȘtergereAu trecut mai bine de patru ani de când am realizat acest reportaj, a fost una dintre cele mai frumoase excursii feroviare din viața mea. Știu că imediat, în iulie, după inundațiile din 2008, această linie a fost închisă. Ruta 515 s-a dovedit a fi și mai ghinionistă, dat fiind închiderea liniei Dornești - Putna în această primăvară... :( Am o mulțime de amintiri despre această zonă, însă sper ca prezentul să redevină PREZENT cu ajutorul vreunui operator privat care să închirieze linia și să facă treabă mai bună decât a făcut CFR Călători!
ȘtergereSe privatizeaza Darmanesti-Gura Humorului; Floreni-Dornisoara si Dornesti-Putna.
RăspundețiȘtergereLe cumpara SC Fulger Transport Rapid Interurban SRL
Mersi de intervenție, am aflat și eu în ziua de 17 iunie, ziua în care s-au semnat contractele de închieriere. Sperăm ceva frumos în acest sens!
ȘtergerePS: Ai uitat de Crasna - Huși, o altă rută pitorească, care va intra tot sub contractul celor de la Fulger.
Din august , cel mai probabil, se redeschide aceasta linie, insa doar pana la Putna ( Dornesti - Radauti- Putna ). Ar fi frumos daca ai mai face o mica calatorie si ai actualiza continutul site-ului :D.
RăspundețiȘtergereFrumos, de lăudat inițiativa CFR! Am rămas în urmă rău, la nivelul anului 2011. Am de lucru... PS: Se poate să se divulge semnatarul comentariul, căci îmi arată ”Unknown” la autor. Seară frumoasă.
ȘtergereA rămas doar o amintire aceasta cale ferată acum nu mai este nimic pe acel traseu întins pe 25 de km
RăspundețiȘtergereDa, din păcate. Măcar bine că se circulă spre Putna după 6 ani de pauză...
Ștergere