luni, 30 noiembrie 2009

M500: Gara Suceava Burdujeni

22 martie -=- Singurătate printre liniile magistralei 500

09:30
…Şi era sâmbătă când Mihaela, colega mea de clasă, mă aştepta în centrul Fălticeniului pentru a merge, împreună, la Cursurile de Excelenţă de Limba şi literatura română, organizate de Inspectoratul Şcolar Judeţean Suceava la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu” din Suceava. Dacă cu câteva luni în urmă – sâmbăta însemna doar o călătorie spre Suceava, iată că acum… înseamnă o plimbare FeRoviaRă. Cu sau fără însoţitor/i, asta a depins… de multe aspecte. Însă de data aceasta, 22 martie, a fost linişte, deoarece paşii nu mi-au fost urmaţi de nimeni. A fost linişte şi singurătate…

 Rama electrică, 58-0007-9, cu P5735, Suceava – Cacica

Traseul urmat pe 22 martie 2008, sursa hărţii: OraşulSuceava.ro



10:30
Ajungând în autogară cu un autocar de-al companiei Transmoldavia (cu care am mers din ce în ce mai des datorită unui orar care mie îmi convine: zilnic, plecări din Fălticeni de la 09:15, respectiv 12:15) împreună cu Mihaela m-am îndreptat spre Colegiul Naţional „Mihai Eminescu”. Acolo am fost invitaţi în bibliotecă, de unde ni s-a povestit despre Limba şi literatura română, atât de către d-na prof. Eleonora Bulboacă, cât şi de d-nul profesor Bogdan Feştilă. Şi am avut de învăţat despre nişte elemente de care nici nu ne gândeam că există în domeniul literaturii.

Sala multimedia a Colegiului Naţional „Mihai Eminescu”
Analiza textului liric, împreună cu prof. Bogdan Feştilă şi colega mea, Mihaela Ţăranu


13:00
După terminarea cursurilor, am pornit spre Gara Burdujeni. Însă, până acolo, a fost să fie multă cale de umblat. Străzile Mihai Eminescu, Vasile Alecsandri, Ştefan Ştefureac, Cernăuţi şi Traian Vuia au fost ramurile pe care m-am perindat. Locurile văzute… vi le împărtăşesc şi dumneavoastră. Şi nu fiţi trişti dacă încă nu v-am spus de trenuri, deoarece imediat ajungem şi la calea ferată, în locul unde pe 29 februarie am coborât de pe terasamentul submagistralei 502 şi am mers pe strada Traian Vuia, şi de asemenea, în locul unde pe 22 martie am urcat pe terasamentul liniei 502 şi m-am îndreptat spre Gara Burdujeni, gară care mă va reţine până la ora 15:30. A fost o operaţiune de crossing-over… că tot am terminat 12 clase.



13:40
Aşa cum spuneam, am ieşit din şcoala care se află pe strada Zamca şi m-am îndreptat spre strada Mihai Eminescu, ca mai apoi să trec pe lângă autogara situată pe Vasile Alecsandri. Pe Strada Petru Rareş, acolo unde se află şi sediile Ministerului de Interne, există şi o străduţă mică, cu garaje de o parte şi de cealaltă.

Strada Mihai Eminescu
Biserica „Sfântul Nicolae”
Un supercar sucevean pe Strada Petru Rareş
Strada Ştefan Ştefureac
O dată ajuns la capătul străzii, se poate vedea toată valea râului Suceava, incluzând aici şi cartierul Burdujeni. Am descoperit „locul” în vara lui 2007, când am mers pe la nişte neamuri care locuiesc pe una din străzile din împrejurimi. Locul este superb, mai ales atunci când este senin şi se disting casele din depărtare. Dacă încă nu aţi mers prin aceste locuri, vă invit să vizionaţi câteva imagini.



13:50
Am continuat să cobor pe strada Ştefan Ştefureac, care se va uni după circa 500 de metri cu Strada Cernăuţi. Casele de pe această stradă sunt îngrijite şi… parcă locuiesc altfel de oameni ai localităţii Suceava. Este o linişte totală, case frumoase… E interesant iarna de călătorit pe aici, deoarece se formează derdeluş şi în majoritatea cazurilor te opreşti de sau… mai rău… într-un gard.

Strada Ştefan Ştefureac
Gara Suceava – Burdujeni, văzută de pe Strada Ştefan Ştefureac
Pe Strada Cernăuţi se efectuau lucrări de schimbare a conductelor de apă, astfel că peisajul era unul tipic de şantier. Dintotdeauna mi-a plăcut să mă plimb pe această stradă… Prima amintire de aici o am în clasa a VI-a (2001), când tata ne-a dus cu Oltcitul alb, pe câţiva colegi de-ai mei şi împreună cu mine, la Gara Iţcani, de unde avea să plecăm în Tabăra de la Lacu Sărat, judeţul Brăila, organizată de Comunitatea de Ruşi-Lipoveni din România. Dintotdeauna au fost gropi aici, străzii nu i s-a acordat o atenţie deosebită, deşi ar putea reprezenta o variantă care ar decongestiona traficul din zonă.

Strada Cernăuţi
Gara Burdujeni (în stânga), alături de un frumos arbore conifer
Gara Burdujeni (dreapta), pe fondul Văii Sucevei


14:10
La intersecţia dintre Strada Cernăuţi şi Strada Traian Vuia, găsim intrarea în pădurea Şcheia, un loc liniştit şi plin de verde, chiar şi pe timp de iarnă. Tot de aici se vede şi podul feroviar peste Strada Traian Vuia, pod de pe care am coborât pe 29 februarie, pod pe care mă voi sui pentru a merge de mână cu calea ferată până în Gara Burdujeni.

Pădurea Şcheia
Intersecţia dintre Strada Cernăuţi şi Strada Traian Vuia
Linia 502 trece peste Strada Traian Vuia
Ajungând sus, am pornit pe marginea căii ferate, cu o emoţie intensă, continuând să mă îndrept spre podul peste râul Suceava. A fost pentru prima oară când am urmat acest traseu. Poate pare ciudat să ai emoţii să mergi pe o cale ferată… însă apariţia unui tren cu siguranţă ar schimba pulsul fiecărui om care l-ar vedea/auzi/simţi… Să-l simtă la depărtare, bineînţeles!



14:20
La ora menţionată mă aflam în faţa semnalului de intrare YV în… am putea spune atât Gara Burdujeni, cât şi Gara Iţcani, care indica semnificaţia OPRIRE. Totodată, se afla şi un indicator de direcție. Limitarea de viteză pe podul peste râul Suceava este de 40 km/h.

Iată podul feroviar peste râul Suceava!
2004 a fost anul când am câştigat o Tabăra la Delfin, Năvodari, judeţul Constanţa, când, circulând pe calea ferată, am trecut podul feroviar cu linie dublă peste Braţul fluvial Poartă Albă – Midia Năvodari. Emoţiile de atunci se situează la 8, pe o scară de la 1 la 10, unde 10 reprezintă şoc maxim, leşin. De data aceasta, nu am fost eu chiar atât de speriat încât să am Dunărea sub mine, însă paşii îmi erau grăbiţi. Am reuşit să fac câteva poze, iar aici puteţi vedea un clip realizat de colegul meu FeRoviar, Andrei de la Suceava, traversând podul Suceava… peste râul Suceava.

După ce am traversat podul, m-am oprit să admir construcţia feroviară, după care am dat să merg pe linia secundară spre Burdujeni.

Linia spre Gara Suceava – Iţcani (stânga) şi linia spre Gara Suceava – Burdujeni (dreapta)
Spre Vatra Dornei


14:30
Semnalul de ieşire de pe linia care duce spre Gara Burdujeni era pe OPRIRE, semn că trebuia (dar ceea ce nu era şi obligatoriu) să vină un tren dinspre Suceava Vest. Tot într-o fotografie de mai jos se poate observa şi ramura spre Iţcani, distanţă pe care nu am călătorit niciodată. Din uzina apropiată, la un moment dat, au ieşit vreo patru câini care au început să latre agresiv la mine; dar mi-am văzut de traversele mirositoare de creozot, pe care călcam în drumul meu spre Gara Suceava – Burdujeni. Spiritele s-au calmat repede, cu toate că – recunosc – m-am speriat niţel. Uzina are cale ferată proprie, pe care se circulă… cu toate că eu nu am văzut niciodată acest lucru. Sper să am ocazia aceasta.

Linie secundară, electrificată, cu direcţia Burdujeni
Spre Iţcani
Vagoane în Revizia Tehnică de Vagoane din Suceava
Spre Burdujeni, pe firul principal
Spre Burdujeni, pe firul secundar
Linie ferată spre o uzină din apropiere
Două dimitroave şi un revizor de cale şi puncte periculoase
Linie dreaptă spre Burdujeni, aşa arăta peisajul pe care l-am văzut în acele momente. Iar la orizont, o locomotivă diesel-electrică Sulzer, care staţiona pe o porţiune mai înaltă a căii ferate. De remarcat cele două boghiuri care staţionează în dreptul unui opritor, iar în fundal cinci vagoane Dimitroave, clasa 29-22, care sunt din tablă tare şi care, din păcate, urmează să fie casate. Tot în fundal se regăseşte şi un vagon de poştă… care va fi vizitat împreună cu Ela pe 5 aprilie.

DA 1233, (fostă) orădeancă modernizată recent, se pregătea să se ducă în Gara Burdujeni, pe linia 7
Boghiuri singuratice


14:40
Înainte de a ajunge în Gară, am fotografiat, mintal şi fizic, locuri cu multe linii, macazuri, vagoane, stâlpi, linii electrificate. În triajul secundar al Gării Suceava Burdujeni se aflau mai multe convoaie ce constau în vagoane Gbs, precum şi cele patru Faccpps-uri, de la Poiana Ilvei venite. Pe la această oră, a garat P5735, care avea să plece spre Cacica la 15:35. În timpul manevrei, mecanicul de locomotivă m-a speriat puternic, dovada fiind prezentă în clipul postat aici.




Mărfar pe linia 6 a Gării Burdujeni
Mărfarul a fost compus din: 3 vagoane Zaes, 2 vagoane Eacs umplute cu rumeguş, 14 vagoane Tams, 6 vagoane Uagps, un Cargowagon, 2 Rils-uri acoperite, 3 Eacs-uri încărcate cu cherestea, un Eacs galben cu sare, un vagon verde (militar cred), o cisternă Antares, un vagon container şi două Ucs-uri pentru ciment, în total 37 de vagoane. 37 de vagoane care, vom vedea că vor fi duse spre direcţia Bucureşti cu două locomotive.

Vagon Zaes
Eacs
Tams-uri
Uagps-uri
Un vagon de tip Rils
Eacs-uri umplute cu prefabricate din lemn
Eacs cu sare, vagon verde şi cisternă Antares
Vagoane Ucs


14:50
Cărămiziul Gării Burdujeni, care, după unii străini, pare că e o gară nou-construită, se asortează bine cu galbenul ramei electrice 58-0007-9. Pe 22 martie a făcut serviciu pe Suceava – Cacica. Pe linia 7 se perinda LDE 60-1344-5, care s-a ascuns după nişte vagoane pentru cereale. Bestia FeRoviaRă a fost prima locomotivă de tracţiune a mărfarului aflat pe linia 6 din Gara Burdujeni. Cea de-a doua locomotivă de tracţiune, EA 473, se afla pe linia 4 în poziţie de repaus, cu patru-cinci mecanici aflaţi la bord.

Rama electrică, 58-0007-9, cu P5735, Suceava – Cacica
EA 473 staţionează pe linia 4
Între ora 13:44, când pleacă Personalul 5633 spre Nisipitu, şi 15:28, sosirea în gară a lui P5502 de Putna – Iaşi, în Gara Suceava este plictiseală, în sensul că liniile sunt pustii, la fel şi peronul gării. În sâmbăta de 22 martie, însă, mărfarul de pe linia 6 a stârnit puţină agitaţie prin zonă.



15:00
Am părăsit peronul Gării Burdujeni, ca mai apoi să mai staţionez câteva minute pe Calea Unirii, mai exact pe podul de peste magistrala 500. În drum spre pod am pozat un turn, construit din cărămidă, care se află aproape de peronul acoperit cu liniile 1S şi 2S.

Viziune FeRoviaRă
Turn de apă pentru o fostă fabrică de cărămidă
Linia 2s a Gării Burdujeni
Magistrala 5, spre Bucureşti
Magistrala 5, spre Vicşani

Fiind aproape de intrarea în triaj, am poposit câteva clipe şi m-am uitat spre gară. Peisajul a fost interesant: convoaie de vagoane în triaj, un Sulzer, o electrică, o ramă electrică, o gară frumoasă şi mult, mult curent electric susţinut de mulţi, mulţi stâlpi.

Linie ferată dinspre triajul Suceava spre gara Burdujeni, semnal pitic pe OPRIRE
Un Sulzer, o electrică şi un automotor
Un turn înalt, foarte înalt
Semnalizare optică şi acustică la trecerea la nivel cu calea ferată a triajului secundar Suceava
Un Sulzer care se juca de-a v-aţi ascunsălea
Pasaj…


dreaming…
Urcând spre pod, am zărit câţiva copăcei de mică înălţime, stăteau stingheri şi prăfuiţi, având urechile aproape asurzite de zgomotul maşinilor de pe stradă. Din când în când, o goarnă sau un fluier de locomotivă şi chiar automotor, alături de primăvară, aveau să transforme copăceii în nişte zarzări minunaţi, cu flori rozii şi cu o mireasmă de neuitat!

foto: 18 aprilie


15:10
Locomotiva diesel-electrică 1054, care aparţine de CFR Marfă, s-a deplasat către macazul care face cruce între linia de la triajul principal şi Gara Suceava Burdujeni. În acelaşi timp, DA 1344 care a fost văzută mai devreme, schimbă linia 7 cu linia 6, ducându-se agale către mărfar, pentru a face legătură cu cele 37 de vagoane. Totodată, electrica de la CFR Marfă, 40-0473-5, face şi ea schimb de linii (4 cu 6), urmând să se cupleze alături de mărfarul… din 22 martie 2008 al Gării Suceava Burdujeni.

DA 1054 urmează să intre pe linia 7 a Gării Burdujeni
DA 1054 aşteaptă sosirea DA 1344 la macazuri
DA 1344 soseşte la macazuri pentru a intra în componenţa mărfarului
DA 1344 aşteaptă plecarea DA 1054 spre triajul secundar
DA 1054 pleacă spre linia 7 a Gării Burdujeni
DA 1344 se îndreaptă spre mărfar
DA 1344 se ataşează mărfarului, iar EA 40-0473-5 pleacă de pe linia 4
EA 40-0473-5 se îndreaptă spre mărfar
EA 40-0473-5 se ataşează mărfarului
Fericire… Frumuseţe… FeRoviaRe!


15:25
Trenul Personal 5602 Putna – Iaşi, având o electrică roşie la tracţiune, avea să stea 18 minute până la plecare, în tren urcându-se atunci mulţi, mulţi oameni, aşa cum se poate observa şi în clipul dedicat acestei plimbări FeRoviaRe.




Nu mi-a rămas decât să salut, în gândul meu, cu respect, toţi mecanicii pe care i-am întâlnit în acea zi, şi apoi să mă despart de drumul de fier sucevean, doi paznici în patru labe urmărindu-mă, la plecare, atent, cu ochii lor.

Mi-ar fi plăcut, şi mie, să urmăresc niscaiva paşi făcuţi de cineva apropiat, cunoscut, însă… nici umbra nu m-a urmărit, deoarece a fost o zi înnorată. În ciuda acestui fapt, la plecare, când locomotivele CFR Marfă se plimbau de colo-colo, pasagerii gării aşteptând şi ei un tren… am prins un zâmbet pe buze, care a însemnat, aşa cum veţi vedea şi voi, multe, foarte multe călătorii FeRoviaRe pe care aveam să le fac în continuare.

Sper că v-a plăcut, şi vă mulţumesc, totodată, pentru atenţia acordată. Vă invit la următoarea aventură FeRoviaRă: 5 aprilie 2008 - Punte de legătură între Iţcani şi Burdujeni: pantografe, ploaie şi pasiune!
Maşini văzute şi identificate pe 22 martie 2008:

40-0473-5 ce aparţine de CFR Marfă
58-0007-9 cu Personalul 5735 de Suceava - Cacica
60-1344-5 ce aparţine de CFR Marfă
60-1054-0 ce aparţine de CFR Marfă

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

UA-11835228-1