17 mai 2008 -=- M510, M500: Plimbare FeRoviaRă Fălticeni – Dolhasca - Paşcani
Primăvara mă îmbrăcam în tricou şi
fugeam cât de repede puteam spre Gara Fălticeni să-mi iau bilet la
trenul de 06:30. Mi-l luam fie dimineaţa şi mergeam cu trenul până la
Iaşi, Bacău sau Dorohoi sau mi-l luam după-amiaza şi mergeam până la
Paşcani, Suceava sau Dolhasca. De obicei, ajungeam cu fix 4-5 minute
înainte ca trenul să plece, deci casiera avea timp să îmi dea şi rest
pentru biletul cumpărat.
Nu a trecut mult de când am stat prin preajma trenurilor 11 mai – Trenul scriitorilor în Suceava Burdujeni, că dorul pentru aceste bestii cu suflet de om m-a năpădit şi m-a făcut să intru pe 17 mai în casieria de bilete a Gării Fălticeni. Pentru 3,2 lei am călătorit 47 de kilometri (Fălticeni – Dolhasca - Paşcani) într-un timp de 71 de minute (~40 km/h), trecând prin multe staţii şi văzând multe locuri, FeRoviaRi şi material rulant pentru calea ferată.
EA1 708, în viteză spre Paşcani
Nu a trecut mult de când am stat prin preajma trenurilor 11 mai – Trenul scriitorilor în Suceava Burdujeni, că dorul pentru aceste bestii cu suflet de om m-a năpădit şi m-a făcut să intru pe 17 mai în casieria de bilete a Gării Fălticeni. Pentru 3,2 lei am călătorit 47 de kilometri (Fălticeni – Dolhasca - Paşcani) într-un timp de 71 de minute (~40 km/h), trecând prin multe staţii şi văzând multe locuri, FeRoviaRi şi material rulant pentru calea ferată.
EA1 708, în viteză spre Paşcani
Ziua de 17 mai 2008 s-a dovedit a fi una superbă, cu soare cald şi nori numai buni de pozat. Încă de dimineaţă am trecut prin Gara Fălticeni şi am zărit automotorul Siemens Desiro nr. 2081.
Personalul de Dolhasca, în Gara Fălticeni
Liniile Gării Fălticeni
15:00
După vreo 5 ore cât am avut treabă la terenul de lângă iaz, m-am pregătit de plecare spre Paşcani. Călătoria aveam s-o parcurg în 47 de minute de mers cu trenul, trecând prin STAŢIILE/haltele: FĂLTICENI, Preuteşti (în Mersul Trenurilor veţi găsi Preoteşti), Arghira, Dolheşti, Vămeni, DOLHASCA, Probota, Lespezi, Lunca Siretului şi, în cele din urmă, PAŞCANI. Am circulat cu Trenul Personal 5538 de la Fălticeni la Dolhasca, urmând ca de la Dolhasca să călătoresc cu Trenul Personal 5602, Putna – Iaşi.
Spre Dolhasca
Gara Fălticeni
15:20
În drum spre Dolhasca, vă invit să admiraţi câteva peisaje care aparţin de Valea Şomuzului, râu care se varsă în râul Siret la 5 km sud de Dolhasca.
Trecând de Halta Preoteşti
Dealurile Văii Şomuz
Lângă Halta Arghira se nasc case din lemn
15:30
După ce am staţionat în Halta Arghira „mai puţin decât staţionează un metrou în staţiile bucureştene”, am întâlnit o limitare de viteză la 45 km/h din cauza unui pasaj probabil neîngrijit. Aceasta va fi anulată printr-o plăcuţă plasată pe un stâlp de telegraf cu inscripţia VS (Viteză Stabilită) situat după pasajul cu pricina.
O limitare de viteză pentru o trecere la nivel cu… drumul comunal
Viteză stabilită, viteză normală...
După alte 5 minute în care Săgeata Albastră ajungea să atingă 60 km/h, în Halta Dolheşti trenul este aşteptat de vreo 20 de oameni. Ca fapt divers, în vremurile din trecut, trenul cu locomotivă şi cu mai mult de 2 vagoane se înclina datorită poziţionării în curbă a acestei halte de cale ferată.
Halta Dolheşti
15:40
Mecanicul a şuierat din claxon şi câteva scârţâituri de roţi metalice s-au auzit la plecarea trenului automotor din Halta Dolheşti. Situate de-a lungul Drumului Judeţean 208, aceste localităţi (Huşi, Preuteşti, Arghira, Dolheştii Mici, Dolheştii Mari, Vămeni şi nu în cele din urmă, Dolhasca) trimit şi primesc pasageri spre şi dinspre Fălticeni. Însă majoritatea persoanelor optează să circule cu ocazia (Ia-mă, nene!) sau microbuzul, dat fiind rapiditatea şi confortul oferit de mijloacele de transport pe calea ferată.
Din păcate lipseşte implicarea specialiştilor CFR în stabilirea unui orar mai bun de circulaţie care să avantajeze elevii sau persoanele care fac naveta pentru serviciu în municipiul Fălticeni. Îi aşteptăm să studieze zona! Spun asta deoarece firmele de maxi-taxi sau taximetriştii pirat au ajuns într-un an-doi să-şi cumpere autocare de cinci stele, respectiv limuzine cu 5 locuri.
Trecere la nivel cu… drumul judeţean 208E
Halta Vămeni
15:50
După ce în Vămeni trenul lăsa câţiva călători, trenul se mai înscrie în câteva curbe la stânga şi la dreapta şi urmează ca la 15:50 să se întâlnească cu… „energia”, cum spunea DjMixSound într-un superb clip de-al său.
Intersecţia căii ferate cu DJ208
Energia Magistralei 500
Trenul Personal Fălticeni – Dolhasca opreşte în Gara Dolhasca la 15:53. Celălalt tren cu care urma să călătoresc până la Putna va fi fost sosit în staţie la 16:30, deci am avut timp peste jumătate de oră la dispoziţie pentru a fotografia Gara Dolhasca.
Centrul de dirijare al traficului Dolhasca
Dolhasca
Aspect frontal al Gării din Dolhasca
Vremea se menţinea foarte frumoasă, cu câţiva nori albaştri pe cer care parcă voiau să se ia la întrecere cu verdele primăverii care stăpânea pământul. Am realizat câteva cadre preluate de la mijlocul liniei 2 spre direcţiile Bucureşti, respectiv Suceava. La fel ca mine, pasagerii de pe peronul dintre linia 3 şi 4 îşi aşteptau trenul spre direcţia Paşcani.
Magistrala 500, vedere spre Bucureşti
Magistrala 500, vedere spre Suceava
Trenul Personal de Fălticeni îşi aşteaptă călătorii în Gara Dolhasca
16:00
În aşteptarea Trenului Accelerat 1932, Cluj-Napoca – Iaşi, am surprins în lentilele aparatului de fotografiat castanii înfloriţi. Lumânările albe care se ridicau spre direcţia văzduhului creau un miros specific pentru călătorii zilei primăvăratice de 17 mai 2008.
Castanii înfloriţi înmiresmează zona peronului Gării Dolhasca
Flori înflorite de castan
La 16:05 Trenul Accelerat soseşte în Gara Dolhasca şi îşi duce pasagerii până la Iaşi. Transcarpaticul era tras de locomotiva EA 442, ea fiind dotată cu perdeluţe strânse cu şnur tricolor, proiectoare, stema CFR-ului în partea frontală a caroseriei, precum şi de pleoape şi steaguri tricolor deasupra colţarilor şi a farurilor centrale. O minunăţie pe care vă invit s-o admiraţi mai jos. De asemenea, momentele sosirii şi plecării Trenului din Gară le puteţi urmări în clipul special dedicat acestei plimbări FeRoviaRe.
EA 442 duce trenul de Cluj-Napoca spre Iaşi
EA 442 porneşte din Dolhasca spre Iaşi
La revedere, Acceleratule!
16:10
După trecerea Acceleratului, am folosit pasarela drept prilej pentru realizarea câtorva fotografii panoramice cu împrejurimile Gării Dolhasca.
Pasarela Gării Dolhasca
Gara Dolhasca, văzută de pe pasarelă
Vedere spre Suceava de-a lungul magistralei 500
Vedere spre Bucureşti de-a lungul Magistralei 500
Săgeata de Fălticeni, sub grija frunzelor de castan
16:20
În aşteptarea Trenului Personal care urma să mă ducă spre Paşcani, am mai surprins câteva momente de arhitectură şi infrastructură FeRoviaRă.
Detaliu la clădirea Gării Dolhasca
Schimbătorul de cale nr. 42
Automotorul, gara şi pasagerii
La 16:27, Trenul Accelerat 1765, Iaşi – Timişoara Nord, poposeşte în staţie la ora stabilită. Trenul era tras de o locomotivă modernizată, dar al cărei număr nu l-am memorat/înregistrat pe nicăieri. Ceea ce este de observat este că atât eu, cât şi alţi camarazi FeRoviaRi au observat că acest Tren Accelerat face cruce cu Trenul Personal 5602, Putna – Iaşi, trenul cu care trebuia să circul până în Paşcani. M-am suit într-unul dintre cele 4 vagoane ale sale (2 x 20-47, 1 x 20-57 şi 1 x 19-57). Aşa cum puteţi urmări şi în clipul dedicat acestei plimbări FeRoviaRe, acest tren a fost tras de locomotiva electrică EA1-708.
Trenul Accelerat Iaşi - Timişoara
Trenul Personal Putna - Iaşi
Lumea urca în trenul ce-o va duce spre Paşcani, spre Iaşi
16:30
O dată plecat din Gara Dolhasca, locomotiva electrică îşi face auzite motoarele de tracţiune. Mecanicul ei şuieră calm la fiecare trecere la nivel sau eventual obstacol, în timp ce peisajele Podişului Moldovei mi se perindă prin faţa ochilor. Între Dolhasca şi Probota există o zonă neutră, semnalizată şi amplasată corespunzător.
Atenţie, indicatorul de deconectare al disjunctorului este la 300 de metri!
Zonă neutră între Gara Dolhasca şi Halta Probota
Sfârşitul zonei neutre dintre Gara Dolhasca şi Halta Probota
Spre Halta Probota
Instantaneu între Gara Dolhasca şi Halta Probota
După numai 4 km de Gara Dolhasca, baliza avertizoare de formă pătrată dădea indicaţia că urmează punct de oprire în linia curentă la 1.000 metri. Această haltă este situată la 403 de kilometri distanţă faţă de Bucureşti Nord, fiind caracterizată de o clădire îngustă, dar puţin mai lungă, cu câteva geamuri vopsite în maro. Un alt punct de atracţie ar fi fântâna care părea a fi funcţionabilă
Halta Probota
Pentru doritori, CFR-ul oferă apă pentru călători
Terasament îmbunătăţit în apropierea Haltei Lespezi
16:40
După Halta Probota, la o distanţă de 6 kilometri, urmează Lespezi, localitate situată în judeţul Iaşi şi la o distanţă de 397 kilometri de Bucureşti Nord pe cale feroviară. Aceste staţii plasate de-a lungul Văii Siretului adună călători care fie sunt elevi/studenţi care învaţă în Paşcani, fie sunt muncitori la companiile din Paşcani care încă nu şi-au întrerupt activitatea. Fie… sunt călători pur-simplu, aşa cum am fost şi eu în acea frumoasă zi de 17 mai 2008.
În apropierea staţiei Lespezi
Praf... FeRoviaR
Staţia Lespezi şi călătorii Trenului Personal Putna-Iaşi
De menţionat ar mai fi că halta de mişcare este compusă din 5 linii, cea de-a cincia fiind neelectrificată. La câteva sute de metri de peronul haltei în direcţia Paşcani, există un spaţiu înconjurat cu un gard care semăna a gard CFR, având în interiorul său componente de pod FeRoviaR. Mi-ar plăcea ca unii dintre voi care citesc aceste rânduri să-mi spună ce a fost aici.
Peronul Haltei Lespezi, vedere spre Suceava
Un spaţiu îngrădit unde sunt depozitate componente de infrastructura FeRoviaRă
La încă 5 kilometri depărtare de ultima staţie, Lespezi, urmează Halta Lunca Siretului. Acest nume de staţie se potriveşte de minune cu poziţionarea ei, însă numărul călătorilor care locuiesc în această frumoasă zonă au fost mai puţini decât degetele unui om de la mâinile sale. Păcat! O astfel de plimbare cu un fond muzical furnizat de locomotivă şi contactul roată-şină creează o stare de binedispoziţie.
Peisajul primăvăratic aferent Văii Siretului
Fluieră, domnule mecanic!
Peronul Haltei Lunca Siretului
După alţi 5 kilometri faţă de Halta Lunca Siretului, Trenul Personal, Putna – Iaşi, face un popas de câteva minute în Gara Paşcani. Până a ajunge în Paşcani, de remarcat ar fi semnalarea unei noi zone neutre între Paşcani şi Halta Lunca Siretului. Distanţa faţă de ultima zonă neutră este de 15 km. Ştiam că distanţa optimă dintre două zone neutre este de 40-50 de km, însă exemplul de faţă îmi contrazice informaţia memorată. Sau este doar o excepţie? Vă invit să comentaţi scriindu-mi fie un e-mail (mihaitudosa@yahoo.com), fie completând formularul de comentariu din josul paginii.
Locomotiva zburdă grăbit spre Paşcani
Atenţie, urmează zonă neutră peste 240 de metri!
Atenţie, urmează indicatorul de deconectare a disjunctorului peste 100 de metri
Gata, domnule mecanic, e timpul să deconectezi disjunctorul
Iar acum, ai ghicit! Conectarea disjunctorului locomotivei îţi va face posibilă sosirea în staţia Paşcani la timp
Liber cu viteză stabilită
16:50
Motoarele locomotivei electrice EA1-708 cântau plăcut, însă zgomotul scrâşnetului saboţilor de frână pe roţile vagoanelor vestesc apropierea Gării Paşcani. Aici, la intrarea în staţie, mecanicul de locomotivă al Trenul Personal, Paşcani – Târgu Neamţ, salută respectuos pe mecanicul Trenului Personal, Putna – Iaşi.
Codrii plantaţi de-a lungul căii ferate
Linia ferată 517 spre Târgu Neamţ
Trenul Personal Paşcani - Târgu Neamţ
Ajuns cu câteva minute mai devreme, cele patru vagoane ale Trenului de Iaşi se odihnesc sub cei câţiva nori care au poposit peste Gara Paşcani. Plecarea Trenului spre Iaşi era programată la 16:59. De îndată ce ceasul Gării Paşcani a arătat această oră, locomotiva şuieră semnalul de plecare, mecanicul adaptând viteza de plecare pentru semnalul luminos ce indica verde-galben: liber cu viteză redusă spre direcţia Iaşi.
Verde-galben pentru Trenul Personal, Putna-Iaşi
EA1-708 la cupla Trenului Personal, Putna-Iaşi
Călătoria
de 47 de kilometri parcursă în aproape 2 ore (cu tot cu oprirea de
peste 30 de minute de la Dolhasca) s-a terminat aici, urmând să vă invit
la următoarea povestire FeRoviaRă. Întrucât vreau ca reportajul despre
activitatea FeRoviaRă din Gara Paşcani să fie separată de călătoria
FeRoviaRă Fălticeni – Dolhasca – Paşcani, am realizat un reportaj numit
„2 ore şi un Rapid de Bucureşti în Gara Paşcani”. Nu-mi rămâne decât să
vă mulţumesc pentru atenţia acordată şi să vă doresc călătorii cât mai
plăcute pe calea ferată!
Foarte frumos, felicitari !
RăspundețiȘtergereCalatoream mult cu trenul si ma intrebam deseori despre semnificatia indicatoarelor de pe calea ferata.( eu sunt din Pascani)
Apropo, ce inseamna disjunctor ?
Mulțumesc mult pentru comentariu! Sper că veți găsi semnficația indicatoarelor de pe calea ferată urmărind blogurile mele. Un disjunctor înseamnă, în linii mari, un întrerupător care face parte din circuitul Linie de contact (curent) - Pantograf - Disjunctor - Transformator principal locomotivă. Este ca un fel de siguranță (imensă) care are rolul de a proteja echipamentele (și-așa foarte scumpe de pe locomotivă) de suprasarcini, supracurent, supratensiuni etc.
ȘtergereMultumesc de raspuns.
RăspundețiȘtergereTin de asemenea, sa apreciez si pozele de pe blog, care sunt foarte frumoase. Continua daca ai timp si cu alte trasee cum ar fi spre exemplu Pascani - Roman tot asa cu poze de pe traseu si explicatii.
Mult succes in continuare!
Tony