duminică, 8 iunie 2014

Trenurile Zăpezii în București

20 ianuarie 2010 – Iarna în Gara de Nord - Bucureşti


O notă bună obţinută la facultate m-a trimis spre Gara de Nord, unde pe o temperatură de câteva grade Celsius sub 0, am fotografiat vedetele FeRoviaRe ale Bucureştiului. Şi nu numai ale Bucureştilului, ci şi ale Clujului, ale Braşovului, ale Sucevei, ale Iaşiului şi nu numai. Tot aud comentându-se că trenurile întârzie, că CFR-ul nu se descurcă pe timp de condiţii meteo nefavorabile, însă aproape nimeni din presă nu priveşte obiectiv situaţia şi nu spune adevărul. Realitatea este că trenurile ajung şi pleacă la timp, iar tot personalul CFR, de la şeful de gară şi până la cei care *urăţă zăpada îşi fac datoria. Eu unul nu găsesc un transport mai sigur pe timp de iarnă decât transportul FeRoviaR între marile oraşe din ţară: Iaşi, Constanţa, Cluj-Napoca, Timişoara şi multe altele.

În continuare, vă invit la o plimbare de aproximativ 3 ore printre liniile Gării de Nord Bucureşti.

Softronicul 871 pleacă spre Marea Neagră





11:35

LDE 63-1326-6, LDE 60-0967-4 şi 060-EA1-106 pleacă de pe linia 2 spre Depoul de locomotive CFR Călători. Printre ele, se remarcă EA1-106 cu ale sale steme în botul locomotivei.

Trei locomotive pleacă din Gara spre direcţia Depoului de locomotive


Locomotiva diesel-electrică 60-0967-4


Vedetă cu stema în frunte, 060-EA1-106



După plecarea celor trei locomotive, EA1-305 se îndreaptă spre trenul de pe linia 2. Se poate ca EA1-106 să fi avut probleme şi locul ei să fie preluat de EA1-305. Totuşi, să admirăm nuanţele diferite de vopsea argintie aplicate frumoasei locomotive EA1-305.

Macazul cu nr. 5 al Garii de Nord Bucureşti


Iată Gara plină cu zăpadă


EA1-305 devine locomotiva trenului de pe linia 2


Soluţia salvatoare pentru trenul de la linia 2



11:40

Trenul spre Thessalonik, R 463, avea să fie tras spre Giurgiu Nord de LDE 65-1349-3. Trenul avea în componenţa sa şi un vagon inscripţionat cu BDZ (21-43 023-1).

Trenul albastru ce va ajunge până în Grecia


Vagon bulgăresc




Un alt vagon de pasageri spre Dimitrovgrad, Bulgaria


Efect termic interesant la Roata unui boghiu Y32R


Boghiu cu zăpada la exterior, dar cu roţi dornice de călătorie la interior


Boghiu Minden-Deutz



Ajuns la capătul peronului, mai multe locomotive electrice aşteaptau semnalul de verde spre Griviţa sau spre Basarab pentru a lăsa vagoanele trenurilor venite din ţară. Unele cu întârzieri de 5 minute, altele cu întârzieri de 20 de minute, iar altele venite înainte de vreme.

EA1-393 se pregăteşte să ducă vagoanele trenului P3002 – Braşov – Bucureşti Nord - de pe linia 3 spre Revizia Basarab Călători


EA 881, sosită în Bucureşti după o călătorie grea de sute de km


Siemens 335 şi EA 881, stând la poveşti FeRoviaRe


Zăpada, ca un parazit pe roata locomotivei, nu vrea să se topească



11:50

Venit din Nordul Moldovei, IC 552 soseşte în Bucureşti Nord la timp util. După 450 de km, bobica electrică modernizată nr. 78 intră în gară cu 8 vagoane Express de clasa I şi clasa a II-a. De menţionat că dimineaţa devreme, la Mărăşeşti trenul de Suceava primeşte şi alte câteva vagoane venite de la Iaşi de la trenul IC 562.

Bobica electrică modernizată nr. 78


Un display îngheţat de frig. Să-l credem!



În acelaşi timp, pe linia 10 garează trenul de Iaşi, care va pleca cu locomotiva EA1-148. Şi pentru că în Gara de Nord intră şi ies aproape 250 de trenuri, roţile vagoanelor se aud de peste tot. Trenul de Otopeni îşi face apariţia şi îşi ocupă binemeritata lui linie 13.

Alte vagoane de excepţie pleacă spre Iaşi la ora 12


IC 661 garează pe linia 10


Trenul Express de Otopeni intra cu voioşie pe linia lui



Îmi aduc aminte, cu drag, când veneam de la şcoală prin clasele gimnaziale, liceale… mama îmi dădea mâncare caldă şi mă trimitea să dorm 2 ore să-mi recapăt puterile. Iată că locomotivele EA 881, EA1-393 şi Siemens 45-335 îşi duc vagoanele spre reviziile tehnice de la Griviţa, respectiv Basarab. Acum nu ştiu dacă şi bestiile de mii de cai îşi mai permit să doarmă, dar cu siguranţă vor fi duse într-un loc cald…

EA 881 pleacă să se odihnească


EA1-393, ca o soră cuminte, se duce şi ea la somnul de amiază


Somn uşor!


Se pare că îi este somn la toată lumea - Siemens 335 pleacă spre Depoul de locomotive



12:00

Este pauză de masă binemeritată, oamenii cărora merită să le mulţumim atunci când coborâm din tren şi nu călcăm în zăpadă merg să-şi recapete energia cu o ciocolată caldă sau un vin fiert. Şi să nu săriţi cu vorbe gen: „Nu este voie consumul de băuturi alcoolice la serviciu.”, pentru că voi va da dreptate. Da, mecanicii de locomotivă şi alţi distinşi oameni FeRoviaRi de care depind viaţa oamenilor sigur că nu se vor atinge de alcool. Însă acelor muncitori care stau 8-12 ore în frig şi zăpadă, un vin cald le-ar pune sângele în mişcare.

Pauză de masă


Spre Iaşi, cu toată puterea înainte!



Iarna, ca fotograf, îmi este ruşine de mecanicii care stau în posturile de locomotivă îngheţate din DA-urile, LDH-urile care nu au încălzire. Munca de FeRoviaR este o muncă grea, frigul care strică starea de sănătate a mecanicilor de locomotivă şi nu numai nu este luat în considerare atunci când clasa aceasta de oameni este categorisită drept incapabilă să se descurce cu vremea nefavorabilă.

Îmi este silă de aceia care vorbesc fără cunoştinţă de cauză şi spun că CFR-ul merge prost în vreme rea. Generalizarea este una dintre cele mai mari greşeli ale logicii. CFR-ul merge puţin mai greu pe timp de vremea rea, însă unii călători uită că circulă sute de km în confort şi ajung acolo unde trebuie să ajungă. Ştiu că sunt garnituri unde curentul electric nu reuşeşte să dezgheţe rezistenţele electrice ale vagoanelor, ştiu că sunt câţiva şefi de tren care nu vor sau nu pot să controleze nivelul de căldură direcţionat în vagoane, dar sunt sigur că majoritatea oamenilor care lucrează pentru calea ferată îşi fac datoria cu respect pentru ca marfa perisabilă sau călătorii să circule în condiţii de confort şi siguranţă.



Îngheţată DA 1115 aşteaptă alb lunar pentru Basarab



12:10

Constat cu bucurie că Express-ul de Otopeni pleacă cu călători spre aeroport. În timp, acest tren îşi va dovedi eficacitatea. Este un pas mare, deoarece România are acum capitala legată FeRoviaR de aeroport.

Săgeata albastră pleacă spre aeroport


Suceveanca BB 78 merge la depou



12:20

Rapidul 693 garează pe linia 2, urmând ca la 12:45 să plece spre Timişoara. Cei 533 de km aveau să fie parcurşi de locomotiva EA1-92. De observat că în postul de conducere tronează o panglică orizontală cu tricolorul României.

EA1-92 este locomotiva trenului Rapid de Timişoara



Nu ştiu de ce, dar locomotiva rapidului de zi spre Thessalonik pleacă mai mereu din Gara de Nord ca un adevărat tren de viteza. Locomotiva este turata la maximum, zăpada zboară speriata de pe vagoane, iar sinele trosnesc dupa tren.

LDE 1349 pleaca spre Giurgiu Nord, via Videle


Spre Bulgaria, spre Grecia, spre Mediterana…



12:30

Mergând înapoi la tabelul de sosiri şi plecări din Gara de Nord, am ales ruta peronului liniei 1, unde am văzut călători urcând în trenul de Timişoara, respectiv de Mărăşeşti.

Linia 1 - Mărăşeşti, linia 2 – Timişoara


Până aici a garat trenul...


Mai înalt nu înseamnă mai departe!



12:40

Cu excepţia trenului Rapid 684, Constanţa – Bucureşti, care avea întârziere 120 de minute, şi a trenului Rapid 826, Cluj-Napoca – Bucureşti – întârziere 50 de minute, toate trenurile soseau la timp în Gara Bucureşti Nord. Astfel, Acceleratul 1536, Ploieşti Sud sosea în Bucureşti Nord pe linia 12. Trenul era deservit de rama electrică Z6100, 58-1013-0. În fotografia de mai jos, se poate observa cum specialiştii în circulaţia trenurilor verificau şi efectuau lucrări de întreţinere la macazuri.

Soseşte Acceleratul de Ploieşti Sud


Păzea, vine trenul francez!



Coincidenţă sau nu, dar nu înainte ca ceasul să indice 12:50, trenul Dragonul Roşu soseşte în staţie tot sub forma unei rame electrice Z6100, 58-3002-1. Părea ca o omidă îngheţată… Tot ce ştiu este că am călătorit cu aceste trenuri şi oferă căldură şi confort sporit la un nivel înalt! Sunt nişte vechituri, cum spun unii… dar dacă cercetaţi componenţa trenurilor din preajma Parisul, să nu vă fie mirarea când veţi vedea acest tip de rame electrice mergând de colo-colo prin suburbiile capitalei ţării din Hexagon.

Trenul Dragonului... Portocaliu


O omidă îngheţată



12:50

Cu 5 minute întârziere, trenul Rapid 693 pleacă spre Banat.

Ne vedem la Timişoara, EA1-92!


Zăpada de pe vagoane a vrut cu tot dinadinsul să rămână în Bucureşti



Rapidul 826 soseşte în Bucureşti Nord cu 40 de minute întârziere faţă de ora stabilită – 12:10. Are vagoane de la Cluj-Napoca şi Sibiu. Trenul a fost tras de Siemens 374.

Siemens 374 soseşte cu vagoane de la Cluj-Napoca şi Sibiu



Una dintre piesele de rezistenţă a parcului rulant de locomotive electrice al României este clasica tricoloră EA1-387. Mi-au plăcut săniile pantografelor, ale căror margini erau vopsite cu galben. Sunetul goarnei a fost unul dintre cele mai frumoase pe care le-am auzit vreodată.

EA1-387


Faţă în faţă cu vedeta CFR Călători


Trenul de la aeroport soseşte în Bucureşti Nord pe linia 13


Siemens 379 vine cu trenul de Iaşi la iubitele, fraţii şi bunicii moldovenilor


O doamnă dichisită, pe postul de mecanic ajutor. Felicitări dumneaei!


Ce legătură are... Iaşiul cu Dragonul Roşu? Uite că are!



La fel ca într-un film cu Robin Hood, Gara de Nord Bucureşti a început să fie asaltată de săgeţi. Şi nu orice fel de model de săgeţi, ci… Desiro: 96-2082-4, 96-2056-8, 96-2114-5. În continuare vă voi spune un detaliu pe care sigur nu-l veţi auzi la TV: Acceleratul 1792, Piteşti – Titu – Bucureşti Nord a sosit cu 7 minute avans. ;-)

Cele 3 automotoare Diesel venite de la Piteşti






Un tren de lăudat - Bucureşti Nord - Bucureşti Obor



13:00

Trenul de Oradea pleacă din Gara Bucureşti Nord la 13:00, ducând în spate un număr de vagoane atât cât să permită locomotivei să se respecte pe sine…

Trenul „Avram Iancu” pleacă spre Oradea



Alte 3 automotoare diesel Săgeata Albastră garează pe linia 4, reprezentând Trenul Accelerat 1793, Bucureşti Nord – Piteşti: 96-2008-9, 96-xxxx-x şi 96-2086-5. Zăpada de pe Desiro nr. 2086 s-a aşezat într-un mod interesant şi putem observa asta într-una din fotografiile de mai jos.

Un alt trio de excepţie - Bucureşti Nord – Piteşti


Membru de onoare al echipei de Piteşti


Zăpada pe nasul Desiroului probabil că îi provoacă gâdilituri ştergătorului de parbriz


România, DA!



Iată că odată cu ocazia noului mers de trenuri de călători, 2009-2010, CFR Călători a introdus trenul Accelerat 1721. Legătura Bucureştiului cu Sibiul s-a restabilit, însă cu anumite dezavantaje: 375 de km (Bucureşti – Caracal - Sibiu) în loc de 315 km (Bucureşti – Braşov – Sibiu), confortul oferit de Săgeata Albastră şi o călătorie de peste 6 ore. În fine… dacă nu există ingineri capabili să refacă un pod cu o lungime de până în 50 de metri, CFR Călători a introdus două automotoare şi au rezolvat problema. Şi dacă tot a venit vorba de automotoare, trenul de Sibiu pleca din 20 ianuarie 2010 din Bucureşti Nord cu Desiro nr. 96-2084-0 şi Desiro nr. 96-2104-6.

Acceleratul de Sibiu garează la linia 2


Săgeţi Albastre peste tot



13:10

Dacă tot am vorbit de Sibiu şi, implicit, de Transilvania, vă invit să vizionaţi câteva fotografii cu prăpădul de ninsoare ce a afectat vagoanele trenului 826.

Începutul sfârşitului trenului 826


(nu mai) Poftiţi în vagoane! (pentru că trenul se retrage la Griviţa)


În frunte cu Siemens 374, bineînţeles!



După ce Trenul Rapid 826 se retrage din circulaţie, Trenul Personal 5005 intră în circulaţie. Acesta dă zăpada de pe linia 1 la o parte şi va merge 219 de km pe Magistrala 500 până ajunge la Mărăşeşti.

EA 781 pleacă spre graniţa dintre Moldova şi Ţara Românească


Ăst’ tren a luat-o pe de-a dreptu’, cum bine zice românu’



Ştiţi câte ştiu aceşti oameni care *urăţau zăpada? Ştiţi câţi km de cale ferată din Europa au vizitat? Mi-au povestit despre călătoriile lor la Paris, în Elveţia, în Spania şi am purtat o discuţie de 20 de minute despre cea mai lungă magistrală FeRoviaRă, despre cea mai înaltă cale ferată din lume şi despre cel mai lung tunel din România. Mi-a părut extraordinar de bine că sunt oameni buni, pasionaţi la calea ferată şi nu-mi rămâne decât să sper că oamenii care sunt numiţi FeRoviaRi (grup în care îmi doresc să aderez şi eu) vor vedea o infrastructură mai bună şi condiţii mai prielnice de muncă.

Salut!


Trenul francez venit de la Ploieşti Sud se retrage din circulaţie



13:20

Locomotiva electrică 45-0379-3 ascultă de indicaţia semnalului luminos care indică litera G. Iar trenul se îndreaptă spre litera G. Şi dincolo de ea.

Siemens 379 îşi duce vagoanele trenului de Iaşi în revizia tehnica Griviţa



Nu ştiu de ce, dar am impresia când văd fotografia de mai jos că acest automotor seamănă mai degrabă cu o navetă spaţială gata-gata să decoleze. Şi totuşi, trebuie să recunoaştem că acest Desiro are cel mai bun coeficient de aerodinamicitate din tot parcul de material rulant din România. Trenul compus din trei automotoare purta numele de Acceleratul 1793 şi circula pe ruta Bucureşti Nord – Titu – Piteşti.

CFR Călători trimite Săgeţile Albastre până la Piteşti


Ştiam că două mâini dau mereu căldură, însă două cuple Schaku... nu prea


Trenul cu calatori A1792 sosit de la Piteşti se retrage din circulaţie


Şi trenurile germane se odihnesc…



În timp ce 6 automotoare Desiro plecau fie la Piteşti, fie în grupa tehnică, pe linia 9 soseşte A1672, Galaţi – Urziceni – Bucureşti. Cu toate că zăpada şi gerul de afară ar fi putut să îi facă probleme, vă spun că trenul de Galaţi nu a avut pic de întârziere. Şi dacă nu mă credeţi la partea cu zăpada, vă rog să priviţi mai jos:

De la Dunăre plecare, Trenul Accelerat de Galaţi soseşte în Bucureşti Nord la ora stabilită


Ţurţuri şi display-uri îngheţate


The frozen CFR



13:30

Urma lăsată de plugul locomotivei EA 881


Zăpada grea şi friguroasă nu provoacă probleme tampoanelor invincibile ale locomotivei LDE GM 1143



În timp ce locomotiva diesel-electrică GM 1143 avea o cantitate serioasă de zăpadă pe carcasa dumneaei, Trenul Rapid 651, Alexandru cel Bun, garează pe linia 7. Acest tren are 3 vagoane care merg la Piatra Neamţ. Ceea ce m-a surprins la acest tren a fost plasarea vagonului 20-68 001-8 în componenţa trenului ce va străbate 450 de km. Dacă în urmă cu aproape o oră, îi spuneam „La revedere!” locomotivei EA1-92 care ducea Trenul Rapid 693 spre Timişoara, iată că sora mai mică, EA1-93, va duce Trenul Rapid 651 până la poarta de intrare în Bucovina: Suceava.


Roşu, Alb, Albastru... culori care iau forma sub aceste vehicule FeRoviaRe



13:40

Acceleratul 1673, Galaţi – Urziceni, garează pe linia 10. Locomotiva acestui tren era 65-zăpadă-1. Mi-a plăcut de cel care a gândit gararea trenurilor. Spun asta deoarece Acceleratul sosit de la Galaţi a intrat pe linia 9, iar Acceleratul care trebuie să plece spre Galaţi a fost garat pe linia 10. Perechi de linii utilizate pentru perechi de trenuri.

Locomotiva GM Zăpada garează pe linia 10, lângă proaspătul tren sosit de la Galaţi de pe linia 9



Tabela trenurilor care sosesc în Gara de Nord începea cu Trenul Rapid 684, care avea o întârziere de 120 de minute. Ei bine, nu a întârziat chiar 120 de minute, ci 110 – pe ceas! Spun asta pentru că la 13:46, R684 tras de locomotiva clasa 47 Softronic 692 intra în gară cu ale sale 4 vagoane de la Constanţa.

Iată vin în cale, 6.600 de kW călare


Pasageri chinuiţi, mecanic chinuit... totul din cauza vremii nefavorabile... oare?



Şi am spus mecanic chinuit deoarece am surprins un moment când domnul „train engineer” era posomorât şi avea mâna pusă la cap, ca şi când şi-ar fi şters sudorile provocate de o circulaţie neliniară şi plină de peripeţii de pe linia proastă a magistralei 900.

De pe linia 2, Trenul Accelerat părăseşte Bucureşti Nord pentru a ajunge seara, la ora 20, la Sibiu



13:50

Între timp, Trenul Rapid 681 garează pe linia 11 pentru ca la ora 14:00 să plece spre Constanţa. Aşa cum frumos spunea un prieten bun de-al meu despre Bucureşti Nord: locul unde locomotiva de tracţiune este şi locomotivă împingătoare, EA clasa 47 - 871 va fi vedeta unei călătorii de aproape 4 ore până la Constanţa.

Aşa-zisele vagoane Railjet intră pe linia 11


Zăpada se pare că are atracţie pentru ochii locomotivei



Între timp, Trenul Express 7012 de la Aeroportul Otopeni soseşte în gară, în timp ce Acceleratul 1673, Bucureşti – Galaţi părăseşte gara. Sperăm că locomotiva GM „Zăpadă”-1 să nu se topească sub razele unui soare de primăvară…


Săgeata Albastră vine cu călătorii de la aeroport


Locomotiva LDE GM „Zăpadă”-1 pleacă spre Galaţi


Acceleratul 1692 soseşte de la Timişoara în Gara de Nord cu o întârziere de aproximativ 10 minute


Un grup de patru locomotive diesel-electrice călătoresc până în Gara de Nord şi înapoi la Basarab



14:00

Dacă sunteţi prin apropierea Gării de Nord, ora 14 s-ar putea să vă prilejuiască două sunete prelungi de goarnă. Ambele provin de la locomotivele trenurilor care duc la Suceava, respectiv Constanţa. În fotografia unde apare trenul de Suceava, am surprins şi pe agenţii CFR cu care am stat de vorbă despre trenuri, ca între pasionaţi.

Trenul Rapid 651, Alexandru cel Bun, pleacă spre Bucovina


Trenul Rapid 681, Marea Neagră, pleacă spre Dobrogea



14:10

În drum spre staţia de metrou Gara de Nord, am surprins gararea Trenului Personal 9103, Bucureşti Nord – Pietroşiţa. LDE GM 1101 a fost ajutată de LDH 217 să gareze pe linia 8 a Gării de Nord Bucureşti.


Locomotiva LDH 80-0217-2 a garat Trenul Personal de Pietroşiţa


LDE 65-1101-8, pregătită să plece spre Pietroşiţa


LDE GM 1143 pleacă la somn împreună cu vagoanele de Galaţi



14:20

Pe linia 12 staţiona locomotiva electrică modernizată la Softronic, EA Clasa 47 692, favorita colegului meu de facultate, Juvetgv.

EA Softronic Clasa 47 692



Nu înainte de a-mi lua rămas bun de la voi, dragi cititori, sper ca zăpada de pe locomotivele prezentate să vă însenineze mintea şi… atunci când aveţi de gând să spuneţi ceva rău despre calea ferată, să vă gândiţi că mii de oameni muncesc pentru ca noi toţi să călătorim în siguranţă.

Un comentariu:

  1. Privitor la ultima frază dinaintea ”Pauză de masă” (”Însă acei muncitori care stau 8-12 ore în frig şi zăpadă, un vin cald pune sângele în mişcare”.), permite-mi să fac următoarea corectare:
    ” Însă pentru acei muncitori care stau 8-12 ore în frig şi zăpadă un vin cald pune sângele în mişcare.” ATENȚIE LA EXPRIMARE! DUPĂ CUM ȘTII blogul tău este citit și de alții.

    RăspundețiȘtergere

UA-11835228-1