duminică, 4 august 2013

Practica la Facultatea de Transporturi, Specializarea ”Vehicule pentru Transport Feroviar”

Jurnal de student – ziua I: 7 iulie 2009

După un an de studiu în cadrul Facultăţii de Transporturi, secţia „Material Rulant pentru Calea Ferată”, iată că am participat şi la orele de practică susţinute atât în catedră, cât şi în cadrul Reviziei de Vagoane Bucureşti - Griviţa.

Împreună cu as. drd. ing. Camil Crăciun şi cu d-na as. drd. ing. Mădălina Dumitriu, am învăţat despre reviziile tehnice la trenuri, despre clasificarea şi descrierea boghiurilor, am vizitat interiorul ultimelor tipuri de vagoane modernizate şi am învăţat despre notarea marcajelor de pe vagoanele de călători.

Locomotiva diesel-hidraulică manevrând vagoane de călători în Grivița



Personal am fost uimit şi am înregistrat orice informaţie primită, atât pe suport fotografic şi scris, cât şi în bagajul de cunoştinţe. Mi-a plăcut foarte mult să stau printre oameni care lucrează cu trenuri şi, în cazul de faţă, care au grijă ca orice detaliu de siguranţă al circulaţiei să fie respectat şi astfel încât călătorii să poată ajunge la destinaţie în bună regulă.

Că tot vorbim de destinaţie, pentru mine, drumul însuşi a însemnat destinaţia mea, astfel că ori de câte ori când mergeam în tabere şcolare spre Brăila, Constanţa, Braşov, Bucureşti sau Paşcani, eram interesat de trenuri, de vagoane, de locomotive…


6 dintre cele 8 linii de revizie pentru vagoanele de călători



Toate aceste curiozităţi au fost, în mare parte, desluşite în cadrul practicii. De îndată ce am găsit Instrucţia 250 privind revizia tehnică şi întreţinerea vagoanelor în exploatare, am citit-o şi am încercat să corelez informaţia din documentaţie cu realitatea. Astfel, am reuşit să disting marcajul unificat al vehiculelor FeRoviaRe, înţelegând proprietăţile fiecărui semn inscripţionat pe cutia vagonului.

În continuare, voi prezenta câteva dintre fotografiile şi informaţiile pe care le-am cules în timpul zilelor de practică. În viitor mi-aş dori ca, în timpul anului universitar, să se pună mai mult accent pe partea practică a orelor de studiu şi mai puţin pe teorie.


Prezentați legitimațiile la control pentru că intram în Revizia de Vagoane Grivița





7 iulie 2009
O cruce a Sfântului Andrei şi un indicator de limitare a vitezei m-au întâmpinat la intrarea în curtea societăţii, în timp ce o hală mare cu 8 linii de garare a vagoanelor ne aşteptau să descoperim secrete. Secrete, care, poate pentru alţii nu înseamnă nimic, dar care pentru mine reprezintă un stil de viaţă, un mijloc de relaxare.

Vagon de călători rămas singur lângă Magistrala 800, București – Constanța


Revizia de Vagoane Grivița Bucuresti



Am mers toţi şi am semnat protecţia muncii într-o sală dedicată instruirii personalului din societate, personal care depăşeşte cifra de 800 de persoane.

Convoi de vagoane de călători care aștepta revizia


Panouri descriptive pentru vagoanele de călători



La scurt timp am poposit pe liniile de garare ale societăţii şi am urcat în vagoanele de călători parcate garate aici. Numărul de linii sunt numerotate cu L x, unde x este numărul de ordine al liniilor, în timp ce în dreptul canalului dedicat pentru reparaţii erau montate pe deasupra becuri roşii care atenţionau punerea sub tensiunea a garniturilor de vagoane.

Vagoane de călători pentru revizie



M-am bucurat când am văzut că vagoanele cu viteze sporite de circulaţie (160 km/h) au fost proiectate încă din anii 90’. Am intrat, alături de un inginer foarte bine documentat şi de d-nul profesor şi ni s-a făcut o trecere în revistă a principalelor caracteristici constructive şi de confort oferite. Majoritatea siguranţelor de pe tabloul de control sunt siguranţe bipolare, însă cele care sunt conectate la reţeaua de înaltă tensiune au rămas fuzibile.

Vagon de dormit 71-70 construit în 2006 la Atelierele Grivița București


Panou de control al vagonului de călători


Panou siguranțe vagon de călători



Am urcat în trenul internaţional Bucureşti Nord – Viena, unde proporţia de vagoane-cuşetă în tren este de peste 50%. Am intrat în vagoane de dormit de tip 71-70 cu 11 compartimente şi capabile să circule cu viteză maximă de 160 km/h. Confortul era excepţional, se oferea baie cu WC şi duş incorporat, oglindă, cuier şi două paturi per compartiment. Fiecare pat avea o lenjerie proaspăt schimbată. D-nul inginer ne-a atras atenţia că acest vagon de dormit a fost pus la dispoziţie regelui Mihai în timpul deplasărilor sale prin Europa. Nu am uitat să spun nici de faptul că tot în compartiment era un LCD de 7 inci care putea afişa programe TV, filme DVD şi aşa mai departe.

Luăm Internaționalul până la Viena


Compartiment vagon de dormit 71-70


WC CFR Călători de vagon de dormit


Patul de la etaj


Sleeping car de Romania


Plăcuțe de identificare a vagoanelor din Trenurile CFR-ului



Butoanele pentru acţionarea luminilor şi pentru chemarea însoţitorului de vagon sunt plasate lateral, lângă paturile de dormit, facilitând astfel accesul la funcţiile primare ale vagonului.

Mai apoi, am lăsat trenul internaţional în urmă şi am urcat pe acceleratul 1641, cu vagoane de dormit, de clasa a II-a şi de clasa I. Cuşeta era un 71-31, 11 compartimente şi viteză de circulaţie de 140 km/h.

Mergem cu Acceleratul la Piatra Olt?


Butoane de închidere și deschidere a ușilor


Panou de control al unui vagon 21-90


Vagoane Astra Arad cu licență Alstom


Marcajul numeric pe un vagon CFR Călători


Vagonul unui Tren Rapid de Constanța


Marcaj numeral și literal al unui vagon de dormit 71-31


WC al unui vagon de dormit 71-31


Traseul unui vagon de călători pe Trenul Accelerat Baia Mare – București Nord



Diferenţele de rang de tren s-au făcut văzute prin prisma aranjării paturilor în compartimente, a WC-ului şi a opţiunilor pe care le oferă. În schimb, grija pe care oamenii de la Romprest o ofera spaţiilor de călătorit este aceeaşi, deoarece am văzut prin toate vagoanele muncitori care spălau şi aşezau pilote noi în compartimente.

Vagon de dormit 71-31


O locomotivă diesel-hidraulică manevra vagoane de călători


Niciun vagon nu scăpa de revizie


Plăcuță de vagon construit sub licență 50 53 20-76 021-6


Suspensia principală la un vagon 20-76




După ce am părăsit acceleratul, ne-am îndreptat în afara halei de reviziei şi am făcut cunoştinţă cu un rapid care abia venise din tranzit. Felul în care arată un vagon lăsat de pasageri este de nedescris, iar munca celor de la salubrizare şi ordine interioară ar trebui să fie apreciată pentru că găsim vagoane cât de cât îngrijite. Totul ţine de nivelul de educaţie al călătorilor şi nu de modul cum CFR are grijă de vagoane.

Elemente de suspensie și timonerie la un vagon de călători de clasa a II-a


Capacul cutiei de osie la un vagon de călători


Articulația elastică de tip silent-bloc a bielei de legătură cu lonjeronii boghiului


O osie montată cu discuri de frână pe un boghiu Y32 al unui vagon cu licență Alstom


Terminațiile conductelor de aer cu furtune de aer și robineți Akermann



Afară, d-nul profesor şi d-na profesoară ne-au explicat detalii tehnice despre boghiul Y32RS, care transporta cutia de vagon în stare deplorabilă.

Suspensia primară a unui boghiu Y32R


Saboți de frână pentru vagoane de călători



Îmi place mult atunci când mi se vorbeşte despre transportul feroviar, despre elemente de teorie care să se lege strict de acest domeniu. Mi s-a spus că în anul I voi studia mai mult materii generale, şi mai apoi, în anii mai mari, voi intra în pâine.

Afișaj electronic al unui vagon de călători clasa a II-a


Sursa de alimentare pentru un vagon de călători


Vagon de călători aflat în Revizia de Vagoane Grivița


Sediul CFR Gevaro


Vidanja portabilă Vogelsang


Vagoane de călători trase la gard din cauza expirării Reviziei Tehnice Periodice


Capăt de vagon etajat de călători


Vagon etajat 26-16 modernizat de Remar Pașcani



Am intrat în scurt timp în atelierul de strunjit roţi, unde ne-au aşteptat doi tehnicieni care ne-au explicat, în linii mari, ce se face când, cum, de ce şi pentru ce se strunjeşte o roată de tren. Tot atunci, am putut observa pe îndelete un boghiu Y32RS.





Suspensia primară a unui boghiu Y32R


Aparatura cu tehnologie Siemens pentru strunjirea osiilor


Un operator de strung ne prezenta etapele operației de strunjire a bandajelor de vagoane


Discul de frână, plăcuțele de frână, cilindrul de frână și suporții plăcuțelor de frână


Cilindri de frână pentru timoneria de frână a vagonului dotat cu frâna pe disc


Vagon de călători cu boghiu Y32


Cote admise la ieșirea din reparația de la strungul subteran pentru circulația in condiții de siguranța circulației



La plecare, am fost plăcut surprins că avizierul societăţii era compus dintr-o secţiune longitudinală a unui vagon de călători de clasa I cu 4 osii. Am aşteptat cu nerăbdare a doua zi de practică. Dorind să aflu mai multe despre codificarea numărului de înmatriculare şi despre inscripţiile şi semnele de pe vagoane, am accesat site-ul www.fml.ro şi am răsfoit instrucţia 250.

Vagoane de călători modernizate și colorate în Revizia Grivița


Vagon de clasa I pus pe boghiu Minden-Deutz modernizat


Vagon de călători modernizat la Ateliere CFR Grivița seria 20-83


Studenți de la Facultatea de Transporturi primind explicații cu privire la sistemul de frânare al vagoanelor de călători


Cel mai special vagon cu boghiuri Minden-Deutz din lume




Urmează episodul II. Vă mulțumesc!!

Un comentariu:

  1. din pozele din acest articol,ymi plac aceea cu vagoanele ''ava 200'' cu afishaj

    RăspundețiȘtergere

UA-11835228-1