miercuri, 28 august 2013

Practica la Facultatea de Transporturi, Specializarea ”Vehicule pentru Transport Feroviar”

Jurnal de student – ziua III: 9 iulie 2009

În această zi ne-am întâlnit cu toți studenții de la MR pe strada Dej, unde am avut acces într-o altă secţiune a reviziei de vagoane, care era dotată cu canale de reparaţii şi vinciuri pentru ridicarea vagoanelor de călători în vederea schimbării boghiurilor şi a remedierii defectelor apărute pe parcurs.

În drum spre locul unde aveam să poposim, am văzut osii montate care prezentau defecte, ca de exemplu: locuri plane, fusuri de osie stricate.


Cutia de osie și suspensia primară la osia unui boghiu Y32RS

Vagon de călători aflat pe canalul de revizie


Marcaj numeral al unui vagon de călători B11 21-86 036


Blee 20-76 060


19-76 015


Osie montată cu fusul de osie defect


Automotor seria 79-0002-0 construit de Uzinele 23 August București care a circulat pe ruta București - Snagov Plaje


Boghiu Y32RS capabil de 160 km/h



După părerea mea, aici mi-a plăcut cel mai mult, deoarece am intrat pe sub vagoane şi d-nul profesor ne-a făcut să înţelegem anumite comportamente ale boghiurilor în timpul deplasării în curbel, ale frânei şi ale pieselor aparatului de tracţiune, legare și ciocnire.

Vagon CFR Călători dedicat transportului bicicletelor


Boghiu GP 200 S al vagonului DWA



Am remarcat, de asemenea, că unele boghiuri de aici erau construite în Germania de către o fabrică de profil - Deutsche Waggonbau GmbH. Cutiile de osie erau vopsite cu tipul de ulei / unsoare care trebuia folosit, iar fusurile de osie erau notate corespunzător cu plachete şic şi număr galben. Am vorbit despre suspensia primară, cea care se ocupă de suspensia pe roată, apoi despre suspensia secundară, cea care atenuează şocurile mecanice apărute între cutia vagonului şi boghiu.

Plăcuța fabricantului Deutsche Waggonbau GmbH


Suspensia primară a osiei boghiului GP 200 S


Arcuri elicoidale duble la suspensia primară


Suspensia secundară a boghiului GP 200 S


Ansamblul pivot (vagon) și crapodină (traversa centrală)


Traversa frontală a boghiului GP 200 S


Pietrele de frecare dintre boghiu și cutia vagonului


Amortizor hidraulic din suspensia secundară a boghiului GP 200 S


Arcurile elicoidale ale suspensiei secundare de la boghiul GP 200 S



Ni s-a zis, totodată, despre amortizorul uscat şi amortizorul cu ulei, am discutat despre avantajele şi dezavantajele dintre ele, am învăţat cum să deosebim un boghiu GP-200 faţă de un Minden-Deutz. Ajunşi dedesubt, am identificat componentele boghiului, am vorbit despre frâna electromagnetică, cum şi când funcţionează ea, explicaţiile primite ajungând departe undeva, în adâncul sufletului meu. Mulţumesc, pe această ocazie, d-nului profesor şi d-nei profesoare, care au avut grijă ca fiecare imagine de boghiu sau de simbol înscris pe vagon să capete înţeles şi însemnătate pentru mine.

Patina electromagnetică de la boghiul GP 200 S


Patina electromagnetică cu bobinele aferente


Detaliu cu patina electromagnetică



Am învăţat, de asemenea, cum se aşează tampoanele între vagoanele de călători şi cum se aşează tampoanele între vagoanele de marfă, cum se cuplează semiacuplările de aer şi ce rol au fiecare dintre ele (5 bar şi 10 bar). Am văzut unde se află priza electrică şi, de asemenea, am discutat despre avantajele şi dezavantajele procedeului de frânare pe disc contra procedeului de frânare prin saboţi.

Aparat de legare și tracțiune alături de semiacuplări de aer Akerman


Mufă electrică de conectare a conductei electrice de 1500 V


Osia propriu-zisă și timoneria de frână


Roata monobloc și arcurile elicoidale ale suspensiei primare



La mijlocul vagonului, pe dedesubt, se află inima sistemului de frânare la vagon, unde fiecare ţeavă a fost construită astfel încât vagonul să ştie să frâneze în timp util şi fără ca roata să se blocheze, ci să se rostogolească.

Discul de frână autoventilat


Cilindrul de frână, timoneria și discul cu garnitura (plăcuța) de frână


Suspendarea patinei electromagnetice la o distanță standard de ciuperca șinei


Vagon de călători 19-83 în Revizia Grivița


Boghiu Y32RS al vagonului 19-83 de clasa I


Rezervoare de aer din componența instalației de frână de pe un vagon de călători


Leviere de comandă ale regimului de frânare (P-G-R), precum și un robinet de izolare a frânei cu aer comprimat


Robinetul de izolare a frânei cu aer comprimat



În timp ce alţi colegi de-ai mei au intrat sub vagon, am mers alături de d-na profesoară şi am înţeles rolul amortizoarelor, rolul suspensiei şi anumite considerente despre regimul de alimentare al vagoanelor şi posibilitatea circulării lor în străinătate.

Osie montată cu roți și discuri de frână


Date tehnice despre o sursă statică de tensiune la un vagon de călători


Detaliu cu boghiul Y32RS


Cutia de osie și suspensia primară la osia unui boghiu Y32RS


Plăci din arc cu rol de fixare pe direcție longitudinală a cutiei de osie a unui boghiu Minden-Deutz


Patină electromagnetică montată pe un boghiu Minden-Deutz


Bateriile de acumulatori la un vagon de călători


Ușa laterală de acces în vagonul de călători


Boghiu Y32R capabil de 200 km/h



Pe rampa de verificare a reviziei am văzut un vagon de culoare roşie cu seria 61 53 21 90 025 – 5, pus pe boghiuri Y32R cu frână electromagnetică şi cu o viteză maximă de 200 km/h. Am rămas plăcut surprins să aflu că boghiul a fost construit în 1998 la Arad, cu licenţă De Dietrich Franţa. Acest lucru mi-a dovedit, încă o dată, că România, deşi calea ferată românească este subfinanţată într-un mod nesimţit, totuşi firme ca Astra Vagoane Arad, Remarul Paşcani, Remarul Cluj-Napoca, Softronic Craiova şi multe alte firme reuşesc să se remarce prin produsele construite.

Vagon 21-90


Boghiu Y32R al unui vagon de călători


Baterii de acumulatori pentru vagoane de călători


Marcaj numeral și literal al unui vagon 89-87


Continuitate electrică, mecanică și pneumatică între două vagoane de călători


Vagon de călători 10-70


Vagon 19-83 cu diferite leviere de control


Mâner de acționare a ventilului de descărcare rapidă din camera de comandă a distribuitorului de aer


Vinci pentru ridicarea cutiei vagonului de călători


Osii montate cu cutii de osie pe ele

Un comentariu:

  1. cei de la facultatea de transporturi invatza apeleaza la modelishtii feroviari pt. diorame.pt. cei care vor sa devina mecanici de locomotiva ,ei pot invatza de la centrala ''z21'' produs de ''roco'' shi ''fleischmann'' care face legatura cu routerul wirless,viitorii mecanici avand imagini cu pupitrul de comanda al unei locomotive cu camera video in interior[cca. 450 euro] de la o tableta care are wlan in dotare.

    RăspundețiȘtergere

UA-11835228-1