sâmbătă, 19 mai 2012

Trenuri in Garile Iasilor

10 august 2008 -=- M600: Activitate FeRoviaRă în Gările Iaşilor


După ce am călătorit 122 de kilometri şi după ce am vizitat Iaşiul pentru câteva zeci de minute, paşii mei s-au hotărât a călca pe traversele liniilor de cale ferată ieşene. Aşadar, vă invit în continuare la un reportaj în care Gara Iaşi, Gara Internaţională Nicolina precum şi locomotivele active în ziua de 10 august 2008 sunt personajele principale, iar infrastructura feroviară ieşeană – decorul.

Într-un blog anterior pomeneam de scurta plimbare pe care am făcut-o pe străzile ieşene. Veneam agale pe strada Gării către însăşi Gara Iaşi. Nu pentru plecarea acasă, ci pentru o explorare mai amănunţită a teritoriului. Eram dornic să descopăr noi locomotive, vagoane, ba chiar mă aşteptam să văd vreo locomotivă diesel-electrică modernizată General Motors (EGM clasa 65/63) şi tot aşa mai departe. Călător pe liniile ferate ale Iaşilor, la fel ca şi alţi zeci şi sute de oameni pasionaţi de dinaintea mea, am dus tradiţia mai departe. Aşadar, la drum, dragii mei cititori!


Automotorul Malaxa pe 2 osii



12:30

Pentru o mai bună surprindere a gării, am urcat pe pasarela (cam şubredă, din câte am înţeles) care leagă zona Pieţei Gării şi Cartierul Alexandru cel Bun (cu mulţumiri lui mardaryroby pentru detaliile oferite în direct prin telefon). Deşi cu probleme, pasarela oferă un loc numai bun de a urmări activitatea din complexul FeRoviaR Iaşi. Dar cum regula zice: „Staţionarea este interzisă”, nu mi-am permis să atrag prea mult atenţia.

Din instinct, am urmat scările pasarelei cu dorinţa de a fotografia liniile Gării Iaşi


Tablierul pasarelei Gării Iaşi


Detaliu cu Clădirea Gării Iaşi Nord


Liniile Gării Iaşi - grupa Nord




Liniile care duc spre Revizia de Vagoane Iaşi




Şi iată Revizia de Vagoane Iaşi


Gara Iaşi şi peroanele liniilor


Mai multe vagoane în conservare






O locomotivă tracta câteva vagoane de călători pe canalul de reparaţii





Mai jos vă prezint o fotografie cu o locomotivă diesel-hidraulică (DHC-541) care urma să se cupleze la unicul vagon de călători al Trenului Personal 6506, Iaşi – Ungheni Prut. Acest tren nu avea să circule pentru mult timp în compunerea prezentată…

DHC-541 cu vagonul de călători Dimitrov ca Tren Personal Iaşi - Ungheni Prut



12:40

Şi cum am văzut ce-am vrut să văd (şi mai erau multe de fotografiat – mai ales locomotivele cu aburi de lângă capătul pasarelei care face legătură cu cartierul Alexandru – dar nu am ştiut de acestea), m-am îndreptat cu pasul şi cu mintea către cele două locomotive albastre ale COMAT Iaşi pe care le-am reperat când am ajuns în Iaşi dinspre direcţia Paşcani. Pas cu pas, pe o distanţă de 2000 de metri, am mers până la Bariera „Dacia - Canta”, acolo unde se aflau cele două locomotive albastre.

Terminalul staţiei Iaşi Nord


Aceeaşi clădire, văzută de la sol


Pasarela de pe care am realizat fotografiile precedente


Capetele liniilor 1C şi 2C


Liniile Gării Iaşi


Vagoanele Trenului Personal Iaşi – Bacău, gata de plecare


Faţă-n faţă cu bolidul de 5100 de kW


Un tren cu etaj no. 126 cu vagoane 36-17


Din direcţia Paşcani venea Trenul Intercity 564, (Bucureşti) Paşcani – Iaşi, tractat de EC1-126


Locomotiva electrică EA1-708 se pregătea să ia în primire Trenul Personal Iaşi – Paşcani



12:50

După ce treceam de semnalele de ieşire din Gara Iaşi spre direcţia Paşcani, traseul mi-a rezervat o curbă spre stânga. Înaintea acesteia, se conectează la linia curentă atât linia dinspre Depoul de Locomotive şi Automotoare Iaşi, cât şi liniile de garare a trenurilor din Gara Iaşi – grupa C.

Semnal luminos de ieşire din Gara Iaşi


Atenţie, urmează o limitare de viteză din cauza pasajului


Spre Paşcani




Atenţie la Dacia Papuc...


…Cât de la limită este parcată pe platformă?


Pe aici se circulă cu 40 km/h


Înainte cu viteză stabilită!


Vedere spre direcţia Gării Iaşi



13:00

Până la cele două locomotive am înaintat cu o viteză destul de mică, în timp ce admiram şi observam semnalele, linia. Totodată, eram în aşteptarea Trenului Personal 6455, Iaşi – Paşcani. Era prima dată când treceam pe acolo şi eram dornic să înregistrez tot ce era de înregistrat.

De la baza liniei ferate 606, vedere spre Paşcani


Multă verdeaţă peste linia care ducea spre un agent economic


Indicatorul sfârşitului liniei de contact


Indicatorul „Aşteaptă” şi borna hectometrică aferentă liniei 606


EA1-708 cu un Tren Personal spre Paşcani




Un tren pe o singură şină. Aţi mai văzut aşa ceva?


Efect de concavitate a lentilei aparatului, uşor de observat pe semnalele luminoase


Semnalul este pe partea stângă a căii


Coloşi cu ciment de lângă calea ferată Iaşi – Paşcani


Tot înainte spre Paşcani





13:10

Ei, într-un sfârşit, am ajuns şi la cele două locomotive diesel albastre ce vegheau în curtea unui fost operator industrial – B.J.T.A.M – care acum este Comat Iaşi. Prima dintre ele este locomotiva diesel-hidraulică LDH45-374 sau DHA. A doua dintre ele era tot o locomotivă diesel-hidraulică, însă cu putere mai mică. Construită la Uzinele 23 August Bucureşti, această locomotivă are un motor Maybach cu 6 cilindri care dezvoltă 250 de cai putere, poate atinge o viteză maximă de ~45 km/h şi oferă o forţă de tracţiune de 79 kN. Cântăreşte „doar” 24 de tone. Sigur, toate aceste date sunt obţinute din cartea de locomotive diesel-hidraulice, însă tare mult mi-aş fi dorit să cunosc aceste locomotive mai „intim”, mai „practic”…

LDH45-374, locomotiva albastră din curtea Comat Iaşi




LDH25-200, locomotivă cu viteză maximă de 34 km/h


Locomotivă diesel-hidraulică de 250 de căi putere, vedere laterală


Detaliu cu osiile motoare cuplate cu biele ale LDH25



13:20

După ce am fost alungat cu vorbe urâte de către paznicul de acolo, am pornit înapoi spre Gara Iaşi. Timp era suficient de o plimbare şi până în Triajul Socola.

Spre Gara Iaşi




Detaliu cu stâlpii de susţinere a catenarei



13:30

O altă surpriză pe care am descoperit-o în acea zi a fost întâlnirea cu automotorul Malaxa cu numărul de înmatriculare 77-0141-0. De regulă, acest automotor aparţine clasei 78 conform dimensiunilor. Totuşi, merită de menţionat că vehiculul FeRoviaR este pe 2 osii. Alte caracteristici tehnice nu cunosc, dar poate cineva dintre voi mă va putea ajuta să aflu mai multe despre acest automotor.

În zonă de curbă, mergeam înapoi spre Gara Iaşi


În linie dreaptă spre Gara Iaşi


Depoul de Locomotive şi Automotoare Iaşi


În apropierea Gării s-a observat un automotor şi un utilaj feroviar


Vehicule feroviare care mai de care: un automotor, un plug de zăpadă şi un utilaj de întreţinere a căii ferate


Automotorul Malaxa no. 141


Un tren etajat şi liniile Gării Iaşi Nord



13:50

După vreo 20 de minute de la întâlnirea cu automotorul pe 2 osii de lângă Gara Iaşi, am poposit, din nou, pe peronul Gării Iaşi urmând ca de data aceasta să urmez calea ferată spre Gara Nicolina.

Gara Iaşi şi vagoanele de lângă Revizie


De aici eram deja pe Magistrala 600




Turlele Catedralei Mitropolitane din Iaşi, văzute de pe Magistrala de Cale Ferată 600



14:00

După ce am trecut pe sub podul Şoselei Naţionale, a urmat o parcurgere lentă şi cu atenţie de-a lungul celor două fire de cale ferată care leagă Gara Iaşi Nord de Gara Internaţională Nicolina. Până a ajunge acolo, am mai mers 2 kilometri pe Magistrala 600.

O inimă mai veche lăsată în conservare


O LDE aştepta tăcută în lanul de căi ferate din Complexul FeRoviaR Iaşi


Imagine cu Magistrala 600, direcţia Iaşi Nord


Imagine cu Magistrala 600, direcţia Gara Nicolina


Cam ascunsă, borna kilometrică indica 407


În direcţia Bucureşti urmau podurile FeRoviaRe peste Bahlui


Râul Bahlui


Tablierul podului peste Bahlui


Vedere către Iaşi Nord


Vagoane de călători arse, părăsite lângă o clădire care le urma exemplul


Spre Gara Nicolina


Şi înapoi, spre Iaşi Nord


Semnale luminoase la intrare în Gara Iaşi Nord


Pasaj pietonal peste calea ferată între Bulevardul Nicolae Iorga şi Strada Hatman Şendrea


Spre Nicolina


Podeţe metalice


Semnale luminoase de intrare în Gara Nicolina


Vedere spre Gara Iaşi Nord



14:20

Mă aşteptam, din minut în minut, să văd Gara Nicolina. Mersesem de 30 de minute şi mă aşteptam să ajung undeva unde să popesc pentru o mică gustare. Şi cum călătorului îi stă bine cu drumul, am continuat mai departe…

Curbă înainte de intrarea pe teritoriul Gării Internaţionale Nicolina




Gata, e ultima oara când m-am mai uitat înapoi spre Gara Iaşi Nord


Bine, penultima! :-P


Semnale pitice luminoase pentru manevră şi o bretelă frumoasă


Detaliu cu linia de înaltă tensiune de unde se alimentează locomotivele electrice


Borna kilometrică îmi arăta că mai avem de parcurs 406 de kilometri până în Bucureşti Nord


Joantă de cale ferată


A fost interesant să văd că liniile Gării Nicolina sunt în porţiune de curbă


Gara Internaţională Nicolina



14:30

După ce am trecut de podeţe, semnale luminoase de intrare şi de ieşire din Gările Nicolina, respectiv Iaşi Nord, aveam în faţă Gara Internaţională Nicolina. Surpriza întâlnirii cu acest edificiu a fost pe atât de mare pe cât nici nu citisem înainte despre acesta. Practic, aici opresc trenurile care circulă pe rute internaţionale (Ruse – Chişinău, de exemplu).

Clădirea gării, construită sub influenţe sovietice, a fost inaugurată la 1954, cu 4 linii de garare şi amplasare în curbă. În „Enciclopedia Gărilor din România” se scrie despre Gara Nicolina că „este o reuşită arhitecturală. Toate elementele de compoziţie şi limbaj, preluate din recuzita clasicismului - simetrie, centralitate, acuzarea pregnantă a muchiilor - contribuie la armonia şi echilibrul întregului edificiu.”

Aripa stângă a clădirii Gării Nicolina


Vedere cu Gara Nicolina de pe peron


Aripa dreaptă a clădirii Gării Nicolina


Peronul Gării






La câţiva metri distanţă, Gara Nicolina


O clădire interesantă - Direcţia Regională Vamală Iaşi


Vama Iaşi



14:40

Din Sudul Moldovei, Trenul Personal 6403, Bârlad – Iaşi, era tras de locomotiva diesel-electrică modernizată de General Motors, clasa 65 şi număr de înmatriculare 65-1324-6.

Trenul Personal Bârlad – Iaşi


Locomotiva diesel-electrică clasa 65 LDE-EGM


Trenul a plecat spre Iaşi



14:50

După plecarea Trenului Personal spre Iaşi, staţia finală de pe traseul acestuia, am purces înainte spre direcţia Bucureşti de pe Magistrala 600, cu gândul să găsesc racordul către Triajul Socola. Dar…

Către Bucureşti Nord


Capătul Peronului Gării Nicolina


Podul rutier peste Magistrala FeRoviaRă 600



15:00

…Magistrala 600 şi lipsa de experienţă din zonă m-a făcut să nu ştiu care era linia care ducea către Triajul Socola. Bănuiam că racordul cu linie electrificată spre direcţia Est ducea către Triajul Socola, însă nu am fost sigur aşa că am continuat să număr kilometri în mod descrescător spre direcţia Sud spre Bucureşti Nord.

Bretelă FeRoviaRă




Aceeaşi bretelă, vedere spre Gara Nicolina


Pasaj pietonal peste linia ferată


Borna kilometrică 405


Trei linii electrificate, două către Bucureşti şi una către Triajul Socola


Pentru Triajul Socola, trebuia să vă încadraţi pe linia din stânga



15:10

Soarele era sus pe cer şi prezenţa lui ajungea să mă supere destul de tare. Totuşi, un lucru bun primeam de la Stea: lumina puternică ce ajuta în mod direct la fotografii decente.

Tot înaintând spre Bucureşti


Linia de racordare spre Triajul Socola


Aşa se vedea când ieşeai din Socola cu un tren şi te îndreptai spre Bucureşti



15:20

Tot mergând pe calea ferată, la un moment dat aud un şuier de Sulzer dintr-o direcţie pe care n-o credeam că o să aibă de-a face cu locul unde mă aflam eu. Dar pe firul pe care circulă trenurile spre direcţia Vaslui apăruse locomotiva diesel-electrică Sulzer, 62-0548-8, care avea în spate Trenul Personal cu 3 vagoane no. 6414, Iaşi – Roman.

Curbă strânsă


Vedere spre direcţia Iaşi


Magistrala 600 trece pe sub un pod feroviar a unei linii industriale


404 kilometri până în Bucureşti Nord


Sulzerul de clasa 62 trăgea trenul către Roman


Coada Trenului Personal spre Roman


Cu un zoom de 4x, vedeam cum Trenul Personal se încadra în curbă


Vă amintiţi de podul feroviar de mai devreme? Iată ce exista pe el…



A rămas doar infrastructura căii, de suprastructură au avut grijă alţii


Substaţie electrică de tracţiune


Un „castel” vecin cu Magistrala 600



15:30

După ce am trecut de momentul întâlnirii cu Trenul Personal, timpul încă îmi mai permitea să mai înaintez câteva zeci de metri.

Limitare de viteză pentru traversarea căii ferate de sub podul şubred


Înaintam, în soare şi caniculă, spre Bucureşti


Soarele încă mai cădea puternic pe linia ferată


Linia neelectrificată până la Făurei


Mănăstirea Cetăţuia de pe dealul Cetăţuiei


403 de kilometri şi 300 de metri până în... da... până în Bucureşti Nord


Şi doar 4 kilometri şi 500 de metri până în Gara Iaşi



15:40

Şi cum spuneam mai sus, doar 4 kilometri şi 500 de metri erau până în Gara Iaşi, aşa că m-am hotărât să mă întorc să iau trenul de Paşcani şi să ajung, liniştit, acasă. Îmi păruse rău că nu am ajuns până la borna de 400 de kilometri, însă mi-am promis să ajung acolo în viitorul apropiat.

Borna kilometrică 404, vedere spre Iaşi


Traverse de lemn în curbele de pe Magistrala 600


Cu dedicaţie pentru cineva cui eram drag


Bretelă cu racord spre Triajul Socola



15:50

Ora menţionată mai sus mă îngrijora întrucât trenul meu pleca spre Paşcani la 17:10, iar până în Iaşi mai erau aproximativ 5 kilometri. Ora şi cele câteva minute îmi rămăseseră numai bune pentru a ajunge să-mi iau bilet şi să urc în tren.

Spre Iaşi


Spre Bucureşti


Borna kilometrică 405, vedere spre Iaşi



16:00

Aşa cum era de aşteptat, am trecut din nou prin faţa Gării Nicolina, luându-mi rămas bun până la următoarea întrevedere.

Gara Nicolina şi Direcţia Vamală, pe fondul scaunelor de pe peronul Gării Internaţionale Nicolina



16:10

În continuare, vă invit să urmăriţi câteva imagini de pe calea ferată către Gara Iaşi.

Poposeam câteva minute pe… calea ferată


Borna kilometrică 406, vedere spre Iaşi



16:20

Către Gara Iaşi, de pe un podeţ zdravăn construit


Borna kilometrică 407, vedere spre Iaşi



16:30

La intrarea în Gara Iaşi, mai multe locomotive diesel parcă îmi spuneau „bun venit”. Fiecare dintre acestea avuseră un scop bine stabilit şi urmau să plece în curse prin ţară.

Semnale luminoase şi acustice pentru linia care ieşea din Depoul de Locomotive Iaşi


Locomotivă diesel-electrică clasa 65, no. 956


Semnal permisiv pentru manevră LDE-EGM 65-0956-5


DA-1250, aflată în staţionare pe lângă Gara Iaşi


Două locomotive alb-albastre, diesel şi gata de punere în tracţiune


LDE-EGM pleca la trenul pe care avea să-l tracteze pe Magistrala 600


DA-1250 cu motoarele in funcţiune în Gara Iaşi



16:40

Cele două trenuri care plecau din Gara Iaşi aveau ranguri diferite, unul era personal (Iaşi - Mărăşeşti), iar celălalt avea vagoane moderne de rapid (Iaşi – Bucureşti Nord).

Două locomotive LDE-EGM, fiecare cu destinaţie proprie de atins în timp util


65-0956-6, pregătit de plecare spre Bucureşti Nord cu Rapidul 662


LDE-EGM 1227 era la cârma Trenului Personal Iaşi – Mărăşeşti


Trenul Personal de Mărăşeşti, părăsind Gara Iaşi


DA-1017



16:50

Trenul Personal 6457, Iaşi – Paşcani, era garat pe linia 2A şi avea să plece spre Paşcani de-a lungul liniei 606 la 17:10. Eram mulţumit pentru câte am văzut şi câte am descoperit în acea zi: un automotor mai special, două locomotive diesel-hidraulice în stare de conservare şi multe locomotive active care îşi duceau veacul pe teritoriul Iaşilor. Teritoriu care era „populat” de cale ferată de peste 138 de ani… Drumul către Paşcani va fi prezentat în reportajul feroviar următor.

Locomotiva electrică EA1-720 cu Trenul Personal Iaşi – Paşcani


Imagine cu locomotiva electrică decorată cu stema roţii cu aripi


Pasiune şi candoare, mulţumesc pentru vizionare!

2 comentarii:

UA-11835228-1