miercuri, 29 ianuarie 2014

Restrictii si limitari de viteza pe Coridorul de cale ferata PanEuropean IX

Limitări de viteză de 30 km/h între Mărășești și Buzău


În acest reportaj vă voi prezenta acel drum al studentului care pleacă de la 450 de kilometri depărtare de casă, dornic să ajungă în București după 2 luni de vacanță petrecută pe meleagurile județului Suceava. Sufeream pentru că mă despărțeam de cei dragi de acasă, dar în același timp eram bucuros să încep anul II la Facultatea de Transporturi, specializarea ”Material Rulant pentru Cale Ferată”.

În altă ordine de idei, având în vedere faptul că Magistrala 500, între stațiile Pașcani și București Nord, face parte din Coridorul IX PanEuropean, unul dintre cele mai lungi din Europa (Helsinki – Alexandroupolis, 3400 km lungime), sperăm că această porțiune de linie să primească o atenție sporită din partea Ministerului Transporturilor. Dar de unde? Veți vedea în imaginile de mai jos zeci de restricții și limitări de viteză (50 km/h sau chiar 30 km/h). Oare așa trebuie să arate un coridor PanEuropean? De ce banii europeni zac necheltuiți?

Dar să fim optimiști… Atunci a fost o zi senină, lumina a bătut așa cum a trebuit, iar traficul feroviar era încărcat, am surprins în fotografii peste 20 de locomotive și utilaje, motive pentru care vă invit să parcurgeți reportajul până la final.


Lucrări pe lângă un semnal de bloc de linie automat de parcurs

Limitare de 30 km/h pe Magistrala 500 între Focșani și Râmnicu Sărat

duminică, 12 ianuarie 2014

Cu trenul de la Salina Cacica la Gara Burdujeni

8 septembrie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Cacica – Suceava

Așa cum spuneam în articolul precedent, rama electrică cu care am venit de la Suceava avea să mai staționeze în Cacica aproximativ o oră, în timp ce spre Suceava venea un alt tren Personal dinspre Ilva Mică. În mod normal, ruta acestui tren era pe varianta Lucăcești, inaugurată la 1964, mai eficientă din punct de vedere al profilului liniei.

Ei și uite așa de la orizont, de pe dealurile localității Cacica, cobora, efectiv, un tren format dintr-o locomotivă electrică EA 5100 kW și 3 vagoane de călători. N-am stat pe gânduri și am urcat într-unul din vagoane, poziționându-ne pe coridor pentru a realiza ultimele fotografii de pe ruta 513, Dărmănești – Cacica.

Am fost plăcut surprinși când, opriți la Suceava Nord, între ora 11 și 13 am fost martori la o activitate feroviară deosebit de aglomerată, cu trenuri de călători venind dinspre București sau chiar Sofia, tractate de locomotive electrice sau automotoare diesel făcând serviciu pe rute locale.


Trenul Personal Ilva Mică - Suceava intra în Gara Cacica


Trenul InterCity 551 cu vagon restaurant sosea în Gara Suceava Burdujeni





joi, 9 ianuarie 2014

Plimbare cu Trenul de la Dolhasca la Cacica

8 septembrie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Dolhasca – Dărmănești - Cacica

Porneam de la Fălticeni cu un automotor Siemens spre Dolhasca, continuam călătoria spre Suceava cu o locomotivă electrică Electroputere și ajungeam în Cacica cu o ramă electrică Alstom. Era 8 septembrie, Ziua Nașterii Domnului, Sfânta Maria Mică.

Linia 513, Suceava – Cacica – Gura Humorului, este cuprinsă între Dărmănești (km 458 de pe Magistrala 500) și Păltinoasa (km 34 de pe linia 513) și a fost inaugurată la 1 iunie 1888. Motivele pentru care s-au demarat lucrările la această linie au fost atât exploatarea resurselor minerale și forestiere, cât și pentru colonizarea austriecilor, polonezilor, ungurilor în teritoriul deținut de Austro-Ungaria.

De fapt și de drept, construcția liniei a vizat conectarea zonei Câmpulungului cu magistrala Lemberg – Suceava (Ițcani), astfel că bogățiile Munților să fie trimise direct către Viena.


3 trenuri Personale în Gara Burdujeni - spre Cacica, spre Putna si spre Câmpulung-Moldovenesc


Gara Cacica și rama electrică Z6300


miercuri, 8 ianuarie 2014

Nopți pierdute cu trenul pe calea ferată

6-7 septembrie 2009 -=- Paşcani: Trenuri în noapte pe Magistrala 500

9 minute a staţionat Acceleratul 1653, Bucureşti Nord – Vatra Dornei Băi, în Gara Paşcani… Acest tren a avut în componenţa lui 2 vagoane de dormit şi 11 vagoane compartimentate, din care 2 vagoane de clasa I.

Povestea vieţii mele se leagă de acest tren în seara zilei de 6 septembrie 2009, când am plecat din Gara Bucureşti Nord spre Fălticeni, alături de Ionuţ, camaradul meu FeRoviaR de încredere. Am prins loc în vagonul 3, cu seria 20-55 110-2. Am călătorit foarte bine. Vagonul amintit are în compartiment câte 6 locuri şi ai loc să-ţi întinzi picioarele fără nicio problemă. Prezintă loc de bagaje suficient, iar pentru 60 de lei (30 de lei la preţ redus pentru elevi, studenţi şi pensionari) poţi ajunge din Bucureşti în Suceava cu garanţia unei călătorii în siguranţă.

Locomotiva EA 800, regina convoiului de noapte munteano-moldovenesc
 

Omul dimineţii, LDH 363, aducea pe linia 1 vagoanele Personalului de Adjud




luni, 6 ianuarie 2014

Trenuri la început de toamnă în București

septembrie 2009 -=- Activitate FeRoviaRă Gara de Nord București

Eram la București pentru a resusține un examen la Mecanică pentru mărire de notă și cu această ocazie am avut șansa de a fotografia vagoanele Trenului Orient Express. Am dedicat un spațiu mai amplu în reportajul special realizat, fotografiile fiind realizate cu un Canon A550.

De dimineață, de la 7, până la amiază, la 12, am urmărit cu atenție manevrele care se desfășurau în Gara de Nord, pe toate cele 14 linii ale sale. Locomotive electrice, modernizate sau nu cu Siemens sau Softronic, locomotive diesel-electrice, clasice sau modernizate cu General Motors, dar și automotoare Săgeata Albastră sunt personajele principale din imaginile din acest reportaj. În plus, apare și ”locomotiva Generalul”, cea care poate să circule cu peste 200 km/h fără probleme pe Căile Ferate Române.


Locomotiva Generalul gara Trenul Rapid de Iași


Trenul Internațional Sofia - Moscova plecând din București cu EA 5100 kW 40-0800-9

duminică, 5 ianuarie 2014

Săgeata Albastră sau trenul de lux Orient Express

1 septembrie 2009 -=- Orient Express în România

Călătoream la sfârşitul lui aprilie 2008 cu o ramă electrică de la Suceava Burdujeni la Vama, iar un panou din acel tren amintea de Orient Express. Iată că începutul toamnei m-a găsit la Bucureşti şi am văzut şi fotografiat, pentru prima dată în viaţa mea, Orient Express. Un tren cu o tradiţie de 126 de ani, un tren care circulă mii de kilometri contra a mii de Euro…

Săgeata albastră vs. Orient Express


Orient Express, garat pe linia 14 in București





sâmbătă, 4 ianuarie 2014

De la Rădăuți la Cacica

23 august 2009 -=- Cacica și căile ei ferate electrificate

Am fost invitat într-o zi ”specială” de august, 23, la ziua de naștere a unui bun prieten ”feroviar”, care locuia la Rădăuți. De la Fălticeni la Rădăuți am călătorit 106 kilometri cu trenul (Personalul Fălticeni – Dolhasca, iar apoi Personalul Iași – Putna). Pe atunci el îmi spunea că un oficial al urbei Rădăuți a afirmat că ”Nu este nevoie de cale ferată în Rădăuți!” Ei bine… după vreo 3 ani, așa a fost.

În fine, al meu prieten mi-a propus o călătorie până la Cacica, unde pe lângă vizitarea Salinei, a băilor sărate și a bisericii catolice (pe la exterior…), am poposit câteva momente și în stația Cacica. Aceasta este o gară din traseul căii ferate Dărmănești – Câmpulung Moldovenesc, aflată în partea de sud a Bucovinei, pe văile râurilor Soloneț și Moldova.

O cale ferată construită chiar la ordinul împăratului Franz Joseph I al Austro-Ungariei. De la cca. 300 de metri altitudine (din Dărămănești), linia urcă și coboară și iar urcă până la Cacica, unde ajunge la altitudinea de aproximativ 400 de metri.



Intrare în Rădăuți cu trenul


Un tren personal intra în stația Cacica