duminică, 5 ianuarie 2014

Săgeata Albastră sau trenul de lux Orient Express

1 septembrie 2009 -=- Orient Express în România

Călătoream la sfârşitul lui aprilie 2008 cu o ramă electrică de la Suceava Burdujeni la Vama, iar un panou din acel tren amintea de Orient Express. Iată că începutul toamnei m-a găsit la Bucureşti şi am văzut şi fotografiat, pentru prima dată în viaţa mea, Orient Express. Un tren cu o tradiţie de 126 de ani, un tren care circulă mii de kilometri contra a mii de Euro…

Săgeata albastră vs. Orient Express


Orient Express, garat pe linia 14 in București







A sosit în România pe 30 august prin Punctul de Trecere a Frontierei Curtici, din judeţul Arad, orele 23.30. A poposit la Sinaia pe 31 august, unde cei aproape 100 de călători au vizitat Castelul Peleş şi Mănăstirea Sinaia. Următoarea oprire avea să fie în Gara de Nord, la ora 14 şi câteva minute. Pasagerii au făcut un tur al Bucureştiului şi au înnoptat la Hotel Hilton. Ca un fapt divers, fiecare dintre participanţii turului transeuropean a ales să plătească între 6.000 şi 7.500 de Euro.

15 vagoane, 2 locomotive, 100 de pasageri



 

O tabelă de călătorie mai specială



A ajuns de 120 ori pe tărâmul României, acesta circulând încă din 5 iunie 1883. Trenul a unit Parisul cu  Istanbulul şi trece prin şapte ţări şi prin oraşele Nancy, Strasbourg, Munchen, Viena, Budapesta, Szeged, Timişoara, Bucureşti, Giurgiu, Smârdan, parcurcând peste 2.600 km. În perioada celui de-al Doilea Război Mondial, 1939 – 1945, Orient Express a încetat să mai circule.

‘The train against which all other luxury trains are measured’ – Vanity Fair, April 2009

Afiș cu Orient Express într-o ramă electrică Z6100, Suceava – Câmpulung-Moldovenesc




Fiecare compartiment este dotat cu un corp de toaletă dotat cu apă rece şi caldă. În timp ce pasagerii servesc masa în vagoanele restaurant, personalul trenului transformă compartimentul de dormit într-un living. Bucătarii de origine franceză pregătesc mese gurmande şi de pe masa pasagerilor nu lipsesc preparate culinare ca escalop de foie-gras (32 de euro porţia), caviar Baccari (220 de euro de 75 de grame) şi caviar beluga (390 de euro/50 de euro). Înaintea fiecărui mic-dejun, prânz sau cină, un şef de vagon preia confirmarea participării la masă şi oferă un meniu cu preparate extra pe care distinşii călătorii doresc să guste.

Vedere a ultimelor 3 vagoane ale trenului Orient Express



În cadrul vagonului Lalique, se află un spaţiu rezervat acelora care doresc să-şi exprime dragostea pentru  perechea sa, dăruindu-i un cadou „valoros”. Colecţia de accesorii care poate  fi achiziţionată din Catalogul „Venice Simplon-Orient-Express”.

Brânză franțuzească în… burduf de Orient Express



Cele 15 vagoane au fost construite în timpul anilor 20’-30’, cheltuindu-se peste 16 milioane de dolari. Trenul a trecut prin multe evenimente, şi anume: înzăpeziri, atacuri în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, a servit ca vagon de transport pentru diverse personalităţi europene şi a inspirat filmul de lung-metraj „Murder on the Orient Express”.

Întrucât am fost prezent şi la faţa locului, cât şi pe site-ul oficial al trenului, www.orient-express.com, doresc să redau câteva informaţii despre fiecare vagon în parte şi fotografiile aferente.


3309 – Sleeping Car

Acest vagon-cuşetă este cel mai vechi din seria de vagoane ale trenului Orient Express şi a fost construit în 1926 în Belgia. A circulat exclusiv în componenţa „hotelului de cinci stele”, iar în 1929 a fost blocat timp de 10 de zile de ninsorile abundente. Trenul a fost surprins la aproximativ 100 de km de Istanbul, iar călătorii au supravieţuit mulţumită ajutorului acordat de localnici.

No. 3309


Vagonul 61 87 06-70 309 – 6


No. 3309


Detaliu sigla producătorului


No. 3309, detaliu casetă tehnică


No. 3309, vagon din anii 30 pe boghiuri de 160 km/h



3473 – Sleeping Car

Vagonul a fost construit în 1929, în Marea Britanie, la Birmingham. Interiorul a fost gândit de Morison şi a fost decorat cu ghirlande şi flori. Vehiculul feroviar şi-a început serviciul în cadrul trenului ce lega Parisul de Riviera, „Train Bleu”.

No. 3473








Cușeta No. 3473


Osie monobloc, capabilă de viteze europene


No. 3473



3552 – Sleeping Car

A fost construit în Franţa şi decorat de către Nelson cu o delicateţe aparte. În anii 30 ai secolului trecut, a mers pe ruta Express-ului „Pyrénées-Côte d’Argent”. În timpul războiului, a fost adăpostit la Lourdes şi apoi a funcţionat ca hotel. Cuşeta a circulat pe traseul express-ului „Costa Vasca”.

Fum la Cușeta No. 3552


No. 3552



61 87 06-70 552-1


Venice Simplon – Orient Express



3482 – Sleeping Car

Construit în 1929 şi decorat de Maple într-un stil geometric abstract numit „Trapeze”. La fel ca şi 3473, a debutat în a transporta călători pe ruta trenului „Train Bleu”, ca mai apoi să circule şi pe itinerariul trenului „Rome Express”. În timpul războiului, vagonul a servit drept hotel în Lyon.

No. 3482


 61 87 06-70 482-1


No. 3482



3544 – Sleeping Car

Designul acestui vagon-cuşetă a fost gândit de către René Prou şi a fost construit în Franţa. A funcţionat pe rutele Express-urilor „Pyrénées-Côte d’Argent Express” şi „Train Bleu”. A staţionat în timpul crizei la St. Denis, Paris, ca mai apoi să circule între Paris şi Marseilles în trenul „Rome Express”. În 1946 a fost trimis la Amsterdam pentru a face parte din componenţa Trenului Regal Danez. Cu doi ani mai târziu a circulat pe ruta trenului „Train Bleu”, ca mai apoi să intre în componenţa Trenului „Orient Express”.

No. 3544


61 87 06-70 544 – 8


Voiture Lits No. 3544


Burduf de lux



3915 – Sleeping Car

Vagonul nr. 3915


61 87 06-70 915-0


No. 3915


Service Car No. 3915



4110 – Dining Car

„Etoile du Nord” a fost construit în 1926 la Smethwick de către Birmingham Railway and Carriage and Wagon Co. şi este considerat a fi cel mai frumos vagon din Europa. A călătorit între Paris şi Amsterdam, la fel ca şi vagonul-restaurant 4095. De asemenea, a circulat şi în Spania, între 1961 şi 1970 pe distanţa Cadiz şi Sevilia.

No. 4110


61 87 08-70 110-6


No. 4110



4141 – Dining Car

„Lalique Pullman” a văzut lumina zilei în 1929 şi a circulat ca vagon de clasa I. A circulat în zona Coastei de Azur, între Paris şi Calais. Restaurat la Bremen, după 1981 a făcut parte din trenul Venice Simplon – Orient-Express.

No. 4141


61 87 09-70 141-0


No. 4141


Decor exterior vagon No. 4141
\


4095 – Dining Car

Denumit şi „Voiture Chinoise”, a fost construit în 1927 în Birmingham. A circulat între Paris şi Amsterdam, via Bruxelles, călătorind astfel pe o distanţă de 560 km.

Vagon restaurant No. 4095


61 87 08-70 095-9


No. 4095





3674 – Bar Car

Vagon bar-restaurant construit în 1931, acesta a circulat în Vestul Europei între Spania şi Franţa.

Bar Car No. 3674


No. 3674


61 87 09-70 674-0


No. 3674



3912 – Sleeping Car

No. 3912


Spre Istanbul…


No. 3912 produs în Belgia, pentru transport de călători în lux


61 87 06-70 912-7


No. 3912



3525 – Sleeping Car

Acest vagon de dormit a fost construit în Franţa şi a fost decorat de către René Prou. A călătorit pe ruta trenului express „Pyrénées Côte d’Argent”, Paris – Biarritz. A funcţionat în rutele trenurilor „Train Bleu” şi „Rome Express”, ca mai apoi să staţioneze în timpul războiului la Lourdes.

No. 3525


61 87 06-70 525-7


No. 3525



3555 – Sleeping Car

A circulat în componenţa trenurilor „Pyrénées-Côte d’Argent Express” în anii 1930, „Costa Vasta Express”, „Orient Express” între 1949 şi 1961, „Nord Express” între 1961 şi 1969, „Sud Express” între 1969 şi 1971. În timpul războiului a funcţionat ca hotel în Lyon.

Vagon de lux francez No. 3555


Detaliu cușetă No. 3555


61 87 06-70 555-4


No. 3555



3483 – Sleeping Car

Construit în Birmingham în 1929, a fost decorat de către Morison şi a fost decorat cu ghivece de flori. Şi-a „trăit” tinereţea în cadrul trenurilor „Train Bleu”, „Rome Express” şi „Nord Express”. Până în 1948, când a fost integrat în componenţa trenului „Orient Express”, a circulat pe rute ca Paris – Roma sau Biarritz – Brig.

No. 3483


 61 87 06-70 483-9


No. 3483



3539 – Sleeping Car

Construit în Franţa, are un design asemănător vagonului 3525. A circulat timp de un an în componenţa trenului „Train Bleu”, ca mai apoi să circule şi în Express-ul „Pyrénées Côte d’Argent”. Din cauza crizei de atunci, a staţionat până în 1936, când şi-a reluat „viaţa de cuşetă” în cadrul trenului „Rome Express”. A fost în grija US Army Transportation Corps între 1945 şi 1947.

No. 3539


61 87 06-70 539-8


No. 3539


Interior de lux



Trenul „Orient Express” a plecat din Gara Bucureşti Nord pe 1 septembrie 2009, ora 9 şi 5 minute, îndreptându-se spre Giurgiu cu locomotivele GM 65-1395-6 şi 63-1326-6. Mi s-au părut interesante luminile de avertizare plasate la sfârşitul trenului, care se pot în vedea în fotografiile de mai jos. Destinaţia finală va fi Istanbul, unde călătorii din Europa, America şi Australia vor avea să ajungă la poarta Asiei, cu ajutorul unui tren transeuropean, cu ajutorul unui tren care transformă visele câtorva oameni în realitate, vise legate de vizitarea Turciei, României, Austriei, Ungariei, Bulgariei, Germaniei şi… locul de plecare, Franţa.

Locomotiva GM 65-1395-6


Locomotiva GM 63-1326-6


Orient Express se pregătește de plecare spre Istanbul


Spre Istanbul, verde pentru Orient Express


Si s-a dus…



În realizarea acestui blog, am folosit câteva informaţii de pe site-ul oficial de internet al trenului, www.orient-express.com .

Și ne revedem la anul…

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu