23 august 2009 -=- Cacica și căile ei ferate electrificate
Am fost invitat într-o zi ”specială” de august, 23, la ziua de naștere a unui bun prieten ”feroviar”, care locuia la Rădăuți. De la Fălticeni la Rădăuți am călătorit 106 kilometri cu trenul (Personalul Fălticeni – Dolhasca, iar apoi Personalul Iași – Putna). Pe atunci el îmi spunea că un oficial al urbei Rădăuți a afirmat că ”Nu este nevoie de cale ferată în Rădăuți!” Ei bine… după vreo 3 ani, așa a fost.
În fine, al meu prieten mi-a propus o călătorie până la Cacica, unde pe lângă vizitarea Salinei, a băilor sărate și a bisericii catolice (pe la exterior…), am poposit câteva momente și în stația Cacica. Aceasta este o gară din traseul căii ferate Dărmănești – Câmpulung Moldovenesc, aflată în partea de sud a Bucovinei, pe văile râurilor Soloneț și Moldova.
O cale ferată construită chiar la ordinul împăratului Franz Joseph I al Austro-Ungariei. De la cca. 300 de metri altitudine (din Dărămănești), linia urcă și coboară și iar urcă până la Cacica, unde ajunge la altitudinea de aproximativ 400 de metri.
În fine, al meu prieten mi-a propus o călătorie până la Cacica, unde pe lângă vizitarea Salinei, a băilor sărate și a bisericii catolice (pe la exterior…), am poposit câteva momente și în stația Cacica. Aceasta este o gară din traseul căii ferate Dărmănești – Câmpulung Moldovenesc, aflată în partea de sud a Bucovinei, pe văile râurilor Soloneț și Moldova.
O cale ferată construită chiar la ordinul împăratului Franz Joseph I al Austro-Ungariei. De la cca. 300 de metri altitudine (din Dărămănești), linia urcă și coboară și iar urcă până la Cacica, unde ajunge la altitudinea de aproximativ 400 de metri.
Intrare în Rădăuți cu trenul
Un tren personal intra în stația Cacica
08:00 – 10:00
Somnoroși, duminică de dimineață ne-am lăsat cuprinși de muzica roților de tren. Aveam aparatul foto la îndemână și am mai fotografiat, pe ici, pe colo, vehiculele feroviare românești.
În gara Suceava Nord – Ițcani
82-0452-1 ieșind din Depoul Suceava Nord
Intrare în remiza de locomotive Dornești
Locomotive LDE pe liniile remizei de la Dornești
Locomotiva LDE 60-1029-2 a Depoului Pașcani
Aceeași locomotivă, vedere laterală
Locomotiva LDE 60-0939-3 la intrare în Egger
Statuia lui Bogdan I, întemeietorul Moldovei
Intrare în Rădăuți cu trenul tras de o locomotivă modernizată
13:00
Porțiunea de 22 de kilometri de la Dărmănești la Cacica face parte din calea ferată inaugurată la 1 mai 1888, Hatna (Dărmănești) altitudine 294 metri – Capu Satului (Câmpulung Est), altitudine 637 metri. Construcția ei a fost motivată de exploatarea bogățiilor din teritoriu și transportarea acestora spre beneficiul Imperiului Austro-Ungar.
În drum spre Cacica
Biserica romano-catolică din Cacica
Mina Cacica
Gara din Cacica
Peronul stației Cacica și linia 1 - vedere spre Suceava
Vedere spre Păltinoasa
Vedere spre Suceava cu vagoane părăsite
Fusul unei osii de vagon de marfă
Aici, la Cacica, stație premergătoare vârfului de pantă de la Capu Codrului, de la inaugurarea ei și până când au apărut primele locomotive cu aburi cu autonomie mai mare pentru apă și cărbune (gen seria 140.100), exista o instalație de alimentare cu apă și cărbune.
Stația Cacica
Ramificație linie ferată neelectrificată
Cele trei linii electrificate din stația Cacica
Macazul 7 din stația Cacica
Macazul 5 și un semafor mecanic
Se arăta la față Trenul Personal 5737, Suceava - Ilva Mică
Locomotiva electrică 40-0139-2 intrând în Cacica
Vagoane 20-59 la Personal
Apariție aparent surprinzătoare a vagonului cușetă 50-30 pentru un tren Personal
Cacica, fiind stația situată la piciorul rampei dintre Cacica și Strigoaia, pentru remorcarea trenurilor de marfă și de călători, se folosea multipla tracțiune. Astfel, erau necesare construcții specifice, de exemplu o remiză pentru locomotive, un castel pentru apă, un canal de revizie.
Mersul trenurilor din stația Cacica
Semafor mecanic de intrare în stația Cacica dinspre Păltinoasa
Calea ferată Cacica – Păltinoasa
După ce circulația trenurilor de călători și de marfă a fost mutată din 1966 pe noua linie Suceava – Stroiești – Păltinoasa, dar mai ales după electrificarea liniei Suceava – Cacica – Păltinoasa din 1994, interesul pentru instalația de apă a scăzut.
Tortul cu căpșuni pentru Robert
Vă mulțumesc pentru atenție! Urmează în articolele viitoare să vă prezint despre vagoanele care compun Orient Express, dar și o călătorie cu trenul între Suceava și Cacica!
Bibliografie:
1. Timu George, ”Haizerii din Țara de Sus”, Editura AXA, 2009
2. Mărgineanu Gabriel, Lacrițeanu Șerban, ”Tracțiunea feroviară pe Regionala Căi Ferate Iași 1869-1995”, București, Editura AGIR, 2010
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu