joi, 9 ianuarie 2014

Plimbare cu Trenul de la Dolhasca la Cacica

8 septembrie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Dolhasca – Dărmănești - Cacica

Porneam de la Fălticeni cu un automotor Siemens spre Dolhasca, continuam călătoria spre Suceava cu o locomotivă electrică Electroputere și ajungeam în Cacica cu o ramă electrică Alstom. Era 8 septembrie, Ziua Nașterii Domnului, Sfânta Maria Mică.

Linia 513, Suceava – Cacica – Gura Humorului, este cuprinsă între Dărmănești (km 458 de pe Magistrala 500) și Păltinoasa (km 34 de pe linia 513) și a fost inaugurată la 1 iunie 1888. Motivele pentru care s-au demarat lucrările la această linie au fost atât exploatarea resurselor minerale și forestiere, cât și pentru colonizarea austriecilor, polonezilor, ungurilor în teritoriul deținut de Austro-Ungaria.

De fapt și de drept, construcția liniei a vizat conectarea zonei Câmpulungului cu magistrala Lemberg – Suceava (Ițcani), astfel că bogățiile Munților să fie trimise direct către Viena.


3 trenuri Personale în Gara Burdujeni - spre Cacica, spre Putna si spre Câmpulung-Moldovenesc


Gara Cacica și rama electrică Z6300




Sursă hartă călătorie


07:10

Toate drumurile pe rețeaua de căi ferate din România porneau pentru mine din… Dolhasca. Sosit de la Fălticeni cu Săgeata Albastră, așteptam Trenul Personal 5601, Iași – Putna, unul dintre cele mai de succes trenuri pe care le-a avut Regionala Iași de-a lungul timpului.

Călători dornici să circule spre Suceava


Săgeata Albastră de Fălticeni, garată pe linia 1 din Gara Dolhasca


Trenul Personal Iași – Putna


3 vagoane, neîncăpătoare pentru ziua de Sfânta Marie



07:30

Am prins o aglomerație de nedescris, câte 9-10 călători în compartimente și coridoarele supraaglomerate. Domnii controlori nici măcar nu au avut curajul să ne controleze biletele. Ce vină aveau ei că Regulatorul de Circulație (cum aveau să-mi spună tot ei, mai târziu, când i-am întrebat de ce sunt doar 3 vagoane în zi de sărbătoare pe ruta asta) a dispus doar 3 vagoane la 5601… Să mai meargă oamenii și cu mașinile, nu?!...

Halta Corni și pancarta-i aferentă


Coridor de vagon supraaglomerat


Gara din Liteni



07:50

Două locomotive Diesel sălășluiau în zona CET Suceava pentru a asigura alimentarea cu cărbune la Centrala Termică Suceava.

Gara din Verești - detaliu


LDH125-356 de la fosta CET Suceava


De asemenea, și un LDE 2100 CP pentru manevrele de la stația CET Suceava



08:00

După 44 de minute în care am stat ca sardelele 39 de kilometri, am respirat aer curat de pe peroanele gării Burdujeni. Peroane care deveniseră neîncăpătoare din cauza bagajelor uriașe care însoțeau călătorii. Ce ne păsa nouă că eram studenți… ”turiști”, călători fără grijă…

Vagonul cu care am călătorit de la Dolhasca la Suceava Burdujeni


Persoane pasionate de călătoria cu trenul


3 trenuri Personale în Gara Burdujeni - spre Cacica, spre Putna și spre Câmpulung-Moldovenesc


Gara Burdujeni și călătorii ei


Drezina pantograf modernizată Geismar 232 011 a CFR Electrificare Suceava


Vedere cu liftul drezinei pantograf


Gara Suceava Burdujeni


Vagoane cisternă ce urmau să fie descărcate la stația Petrom Suceava



08:20

Tocmai auzisem la radio de dimineață că magazinul Carrefour din Suceava oferea câte un cadou sărbătoriților ”Maria” și ”Marian”. Fiind și ziua mea de nume, am făcut repede o vizită la acest magazin, fiind în apropierea gării, unde mi-am primit cadoul: o sticlă de vin foarte bun: Sânge de Taur – vin foarte bun pentru femei, dacă-l beau bărbații…

Mai țineți minte semiremorcile acestea?



08:50

Însoțit de Ionuț, după ce am alergat vreo 5 kilometri în câteva minute, ne-am așezat în fotoliile confortabile din rama electrică cumpărată de la francezi și modernizată la Remarul 16 Febuarie Cluj-Napoca. Nu înțeleg de ce unii condamnă aceste trenuri, deși sunt economice, rapide și confortabile. Ah… că nu se mai găsesc piese de schimb pentru ele… c'est autre affaire!

Vagoane Dimitrov și unul de poștă părăsite


Vagoane de călători 20-54 în Revizia de Vagoane Suceava


Scheletul locomotivei 150.1120 părăsită la ieșirea spre Dărmănești



09:10

Linia urcă de la cei aproximativ 300 de metri altitudine (Dărmănești) la aproapre 380 de metri (Cacica), urmând un traseu cu foarte multe curbe și contracurbe datorită reliefului deluros din vestul Podișului Sucevei.


Gara din Dărmănești și impiegatul ei


Gara Dărmănești


Materiale didactice feroviare pentru localnici




Liniile stației Dărmănești


Cele 21 de trenuri de pe tabela Mersului Trenurilor din Dărmănești


Spații sanitare lăsate de izbeliște


Oamenii de la linii își făceau cu prisosință datoria


Sfârșitul electrificării de pe Magistrala 500



Linia Dărmănești – Păltinoasa a fost electrificată din anul 1995. În 2009 circulam cu o ramă electrică Z6300, denumită și ”P'tits Gris” în Franța. Din păcate, pe podul de cale ferată dintre Dărmănești și Părhăuți s-au curentat, de-a lungul timpului, mai mulți pescari neatenți.

Râul Suceava


Un braț al râului Suceava


Indicator de menținere a declivității pe distanța de 100 de metri


Indicator de creștere a declivității cu 9 mm/m în următorii 370 metri



După 4 kilometri de la Dărmănești ajungem în Stația Părhăuți. Pe raza acestei localități, râul Soloneț se varsă în râul Suceava. Stația este în linie curentă

Râul Soloneț


Stația Părhăuți


Peronul stației Părhăuți



09:20

Stațiile de pe traseul Dărmănești – Cacica sunt: Părhăuți, Todirești, Soloneț și Pârtești, acestea fiind poziționate din aproximativ 4 în 4 kilometri.

Pornim spre Todirești


Intersecție cu Drumul Județean 178A


Fuga-fuga printre lanurile de porumb ale sătenilor


O curbă largă înainte de stația Todirești


Se poate conecta disjunctorul (a fost o zonă neutră)


Dubă DHL stând la trecerea la nivel cu calea ferată


Stâlp de catenară învins de vegetație


Gara Todirești


O rampă de încărcare la Todirești


Foste linii ferate în stația Todirești


Terasament împrăștiat


Limitare la 30 km/h


Limitare de viteză la trecerea la nivel cu calea ferată cu DJ 178D, Cajvana – Soloneț


Tractor de Todirești


”Calc-o”, domnule mecanic!


Peisaj rural în Soloneț


Foarte multe curbe pe acest traseu



09:30

Bază de utilaje agricole la Soloneț


1000 de metri până la stația Soloneț


Linia urca 10 mm/m în următorii 340 m



După încă aproape 14 km de la Dărmănești, trenul intră în stația Soloneț. Această gară deservește localitatea Comănești și Humoreni.

Primele case din Comănești


Stația Soloneț din satul Comănești




Trenul cobora între Soloneț si Pârtești


Terenuri cultivate de-a lungul căii ferate


Din nou întâlnire cu DJ 178 A


Indicator de avertizare rutier coborâre pantă periculoasă


Un pârâiaș mic, dar cu maluri consolidate


Dealuri line pe meleagurile Pârteștilor


O trecere la nivel cu calea ferată de la Humoreni


900 de metri până la stația Pârtești


Case din Humoreni văzute din tren


306 metri de linie dreapta



09:40

Stația Pârtești este situată la 17 km de gara Dărmănești și deservește satul Pârteștii de Jos.

Gara Pârtești


Spațiu de așteptare a trenului din Pârtești


Între Pârtești și Cacica


Case din Pârteștii de Jos


Porumb cultivat în cantități mari la Pârtești


Intrare în Stația Cacica


Liniile stației Cacica, vedere spre Ilișești - Gura Humorului



09:50

Iată că după 32 de kilometri și 60 de minute de călătorie am ajuns la Cacica. Cu o viteză comercială de 32 km/h (greu de calculat, de altfel), rama electrică Z6300, seria 58-1006-4, urma să staționeze aproximativ o oră pentru a pleca, din nou, spre Suceava.

Gara Cacica și rama electrică Z6300


58-1006-4 în Cacica


Boghiul unei rame electrice provenite din Franța


Uși automate la închidere


Pantograful și disjunctorul DBTF al compartimentului electric


2 vagoane ale ramei electrice


Intercomunicație vagoane


Vagonul 3 al ramei electrice



După ședința foto cu vehiculul feroviar din Franța, folosit acolo tot ca tren pe distanțe scurte, ne întoarceam spre Suceava cu un alt tren care venea tocmai de la Ilva Mică. Continuarea… în articolul următor!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu