Noiembrie 2010 -=- Călătorie de la București Obor la Oltenița
Dincolo de timpul enorm de călătorie dintre Gara de Est a Bucureștiului și orașul-port, Oltenița, drumul cu trenul ne-a înfățișat decorul economic, social și geografic al liniei ferate București Obor – Titan Sud – Oltenița. Construită între 1908 și 1910, linia a deservit în principal transportul grânelor din Câmpia Română către orașul-port la Dunăre.
Cele 4 vagoane de călători și locomotiva diesel de 2100 de cai putere aveau să parcurgă cei 79 de kilometri care despart pe cale feroviară Oltenița de București Obor. Infrastructura întâlnită pe traseu este una specifică de câmpie, fără tuneluri sau viaducte. Totuși, suita de gări Gălbinași, Frunzănești, Budești sau Curcani dau un aer aparte cu pereții din cărămidă arsă.
Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița
Gara Oltenița
07:20
Inițial, când a fost inaugurată linia București – Oltenița, trenul urma un traseu care se intersecta cu multe artere rutiere, cauzând blocaje și disconfort, astfel: București Nord – Băneasa – Herăstrău – Obor – Titan – Cățelu. După construcția arterelor București Obor – Pantelimon și Pantelimon – Cățelu, anterior anului 1959, s-a desființat linia Herăstrău – București Obor – Titan, iar trenul ocolea pe la Pantelimon, respectiv stația Cățelu. Un foarte frumos reportaj găsiți pe ForumTrenuri în acest subiect.
Gara Obor – București Est
Trenul Personal 8082, Oltenița – București Obor
Locomotiva LDE 60-1038-3 cu Trenul de la Oltenița
Trenul București Obor – București Nord ca ramă electrică 58-3001-3
Locomotiva LDE 60-1115-9 cu Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița
Locomotiva modernizată EA-318
Revizia de vagoane București Obor
07:40
În acea dimineață de noiembrie, soarele era prezent și ne-a oferit câteva imagini calde de pe linia București Obor – Pantelimon. Păcat de indolența și nesimțirea celor care depozitează gunoaiele de-a lungul firelor de cale ferată.
Trenul format din 4 vagoane iese din Gara Obor
Calea ferată printre salbele de lacuri Fundeni și Colentina
Lacul Fundeni
Trecere la nivel cu personal autorizat
Construcție din Fundeni
Racord Magistrala 800 cu Gara București Est – Obor
07:50
După ce trenul părăsea stația Dragonul Roșu, calea ferată spre Oltenița avea traseul propriu paralel cu cele două fire de pe Magistrala 800. Culorile toamnei încă se mai reflectau în obiectivul Canonului A550.
Halta Pantelimon Sud - Dragonul Roșu
Kilometrul 15 din Magistrala 800
Intrare de pe racordul Obor – Pantelimon
Vedere spre București din stația Pantelimon
Pasarelă modernă
Mărfar CFR Marfă cu ED 91 53 0 474 008 6
Vagoane Tals la Pantelimon
Spre Constanța
Vedere spre București
Racord spre linia de centură – Voluntari
Peisaj feroviar autumnal
Vedere spre Constanța
08:00
Printr-un decor nu prea îngrijit, poluat chiar aș putea spune, trenul circula cu viteză redusă printre lacurile Pantelimon, fabrica de pâine Titan (unde am descoperit o locomotivă rară, LDH80), linii dezafectate, buruieni și semafoare inactive.
Trenul cotește pe linia spre Oltenița
Centura București
Spre Titan Sud
Cartier de case din Pantelimon
Fabrica de pâine Titan
Locomotiva diesel-hidraulică LDH80-003
LDH80-003 de la Fabrica de pâine Titan
Sigla Fabricii de pâine Titan
Biserica Buna Vestire
08:10
Trenul personal se abate de la traseul centurii și se îndreaptă spre vest – stația Cățelu / Titan. Această gară are peste 6 linii și în acea dimineață erau garate vagoane Ucs pe 2 osii.
Vedere spre Lacul Pantelimon 2
Malul dintre Lacurile Pantelimon 2 și Cernica
Lacul Pantelimon 2
Semafor mecanic de intrare în stația Titan Sud
Prin jungla feroviară Cățelu
Intrare în Gara București Sud gr. Călători
Terminalul de containere de la Titan
Vagoane Ucs în stația București Sud gr. Călători
Gara București Sud gr. Călători
Vagon Ucs pe 2 osii
Semafor mecanic de ieșire din stația București Sud gr. Călători
Trecere la nivel cu calea ferată a străzii ”Drumul între Tarlale”
08:20
După aproape 60 de minute de ”călătorie”, trenul înainta cu o viteză de nici 10 km/h către stația Titan Sud. Acest fapt se datora furturilor de material mărunt de cale și a cablurilor electrice care controlau circulația pe tronsonul Titan Sud – București Sud Călători (Cățelu).
Semafor de manevră
Strada Industriilor și ramura 801, Titan Sud – Oltenița
Un semnal luminos prevestitor dezactivat de furtul de cabluri electrice
08:30
Semnalul luminos de intrare în gara Titan Sud era stins. Și cum acesta este un semnal nepermisiv, se depășește doar pe baza luminii de chemare. Dacă aceasta nu există / nu funcționează, pentru chemare se depășește în baza condițiilor prevăzute în ordinului de circulație întocmit conform reglementarilor în vigoare și înmânat mecanicului de locomotivă de către impiegat sau alt agent autorizat al stației de primire.
Oprire înaintea trecerii la nivel cu calea ferată
Domnul impiegat, venind către mecanicul de locomotivă
Trenul București Obor - Titan Sud, ajuns la destinație după fix 60 de minute și 19 km
Boghiu Minden-Deutz cu generator electric
08:40
Într-un final, trenul sosea în gara Titan Sud și era luat cu asalt de călători. Ceea ce am trăit noi în legătură cu biletul compostat în tren, vă invit să citiți un reportaj Adevărul. Poate și de aici a rezultat că linia Oltenița – Titan Sud este neprofitabilă… pentru CFR Călători, dar nu și pentru nași. În fine… se pregătea de plecare ”Oltenițeanul” sau ”Oltenița Express”. Cei 60 de kilometri dintre Oltenița și Titan Sud erau parcurși în fix 2 ore și 1 minut.
Locomotiva diesel-electrică executa manevra de rebrusment
Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița
60-1115-9, pregătită de plecare din Titan Sud
09:30
Din cauza aglomerației care era pe tren, precum și a călătorilor ”de culoare” care se uitau ostentativ la noi încă de când am afișat biletul pentru a fi compostat de către controlor, nu am reușit a fotografia nimic între Titan Sud și stația Gălbinași. Pentru ”suplinire”, vă invit la un clip filmat cu cadre feroviare dintre București Sud și Budești: https://www.youtube.com/watch?v=O0RLFnocAnw .
Un iaz din comuna Plătărești
O anexă din stația Gălbinași
Călători coborând din Expressul de Oltenița
Gara Gălbinași
O altă anexă din stația Gălbinași
Halta Vasilați
10:10
Dincolo de starea dezastruoasă a stațiilor de pe traseu, trenul reușea să circule cu o viteză cât de cât acceptabilă – 50 km/h. La Budești am făcut cunoștință cu o locomotivă diesel-hidraulică de 250 de cai putere dezafectată. Ruginită. Nefolosită.
Ferma Budești
LDH25-139 de la Ferma Budești
Rămășițele unei locomotive diesel-hidraulice de 250 de cai putere
Budești, cap X
Cap Y
Spre Oltenița
Halta Negoiești
10:20
Aproape ca un desert, decorul de câmpie static cu terenuri semi-exploatate era deranjat de trecerea trenului și de semnalele locomotivei diesel care claxona regulamentar la trecerile la nivel cu cale ferată, precum și la plecarea din stațiile, parcă, desprinse dintr-un film horror.
Între Negoiești și Luica
Urmează stația Luica
Drumul Comunal 403, Șoldanu – Luica
Vedere spre București, la 40 de km
Circuit improvizat de alimentare lampă finală vagon de călători
Luica h.
Interior de vagon 21-47
10:30
Imaginea de mai jos descrie aproape perfect toată linia ferată de la Titan Sud la Oltenița: linie ferată împrejmuită de câmpuri cultivate, necultivate, ape, mlaștini și ici-colo, câte un drum.
Lacul Curcani
Lacul Curcani și linia Titan Sud – Oltenița
Între Luica și Curcani
Casă în construcție din cărămidă
Stația Curcani
WC transformat în clădire de locuit
10:40
Calea ferată care deservea, probabil, balastiera de pe Argeș și fosta fabrică de conserve de la Mitreni a fost folosită pentru… pietruirea străzilor din comună. Un articol (șters) dovedește această faptă.
Între Curcani și Valea Roșie
Călători în Valea Roșie
Biciclist pe calea ferată
Linie ferată
Halta Valea Roșie
Linii dezafectate
Lacul Mitreni
Peisaj de toamnă în apropiere de Oltenița
10:50
După traversarea ”defileului” de vegetație aferent localității Mitreni, trenul se apropie, liniștit, de stația finală – Oltenița.
Substația electrică, abatorul și filatura de bumbac Oltenița
11:00
Speranțele noastre de a mai găsi ceva activitate feroviară de marfă în stația Oltenița ne-au fost năruite o dată cu observarea liniilor ruginite, părăsite, dar încă… la locul lor. Gara din Oltenița este o clădire îngrijită, cochetă și care descrie credibilitate și seriozitate.
Drumul Național 31, Călărași – Oltenița
Zonă industrială dezafectată la Oltenița
Linie ferată spre Romsiloz Oltenița
Semafor mecanic de ieșire din Gara Oltenița
Liniile stației
Oltenița
Călători ajunși la destinație
Vagon de clasa a II-a 21-47 de la CFR Călători
Gara Oltenița
11:10
4 ore am avut timp să fim turiști în Oltenița. Am început să ne îndreptăm pașii spre Port. Ne-am impiedicat în drumul spre fluviu de un vagon de marfă Gags, ocazie cu care l-am imortalizat.
Calea ferată către Portul Oltenița
Un vagon Gags dezafectat
Vagon de marfă și locomotiva LDE de călători
Gags pe boghiuri ORE
Portret de vagon bătrân
11:20
Calea ferată din Oltenița și până în Oltenița Port, cu lungime de 3,7 km, a fost deschisă circulației după 20.04.1914.
Bulevardul 1 Decembrie 1918 din Oltenița
Cale ferată spre Port
Șoseaua Portului, vedere spre oras
Șoseaua Portului cu plopii de cei înalți
11:40
Linia antestației CET Oltenița vine dinspre stația Oltenița și asigura acces la mai multe zone ale Șantierului Naval ”Navol”.
Fosta termocentrală de la Oltenița
Șoseaua Portului în apropiere de Portul Oltenița
Fabrica de oxigen
Municipiul Oltenița
11:50
Situat la kilometrul fluvial 430, portul oferă operații cu cereale, produse de balastieră și produse de carieră.
Portul turistic Oltenița
Barje pe Dunăre
Dunărea
12:00
Am zăbovit preț de câteva minute pentru a admira fluviul ce scaldă granița de sud a României, în același timp observând malul semeț al Bulgariei – Turtucaia.
Pe malul fluviului
Dunărea și malul bulgar
Vedere spre Giurgiu
O barcă din Port
Un mal consolidat
Turtucaia văzută din Oltenița
Vedere spre Călărași
Rocă de mal
12:50
Unul dintre obiectivele excursiei feroviare de la Oltenița a fost tocmai vizitarea malului dunărean. Îmi pare rău că nu am putut vedea confluența cu râul Argeș, dar și aria de protecție avifaunistică Dunăre-Oltenița. Am pornit spre oraș pentru a vedea și alte atracții turistice.
Spre Oltenița
13:20
Cu o populație sub 25.000 de locuitori, orașul-port așezat în Lunca Dunării este un municipiu liniștit și cu o activitate economică timidă. Decorul urban era îngrijit și cu mobilier urban bine pus la punct.
Biserica ”Sfântul Gheorghe” din Oltenița
Bulevardul Tineretului
Centrul Olteniței
Judecătoria Oltenița
Parcul din fața Judecătoriei
Fântâni arteziene
Magazinul MiniMax Discount
13:40
Ne-am depărtat de ”centru” și ne-am lăsat duși de străzile perpendiculare. Am rămas uimiți de cât de liniștit și frumos era în parc. Clădirea impunătoare a Morii Dunărea trona peste locul de joacă din marginea parcului.
Bulevardul Tineretului
Foișor transformat în muzeu de artă
Instantanee din Parcul Oltenița
Foioase impunătoare
E încă toamnă la Oltenița
Biblioteca orășănească
Intrarea în Muzeul de Artă
Clădirea foișorului
Frunze galbene
Parc de joacă pentru copii
Moara Dunărea
Un arbore gigant și uscat în parcul copiilor
13:50
Păcat de ștrandul Aqua Parc care, probabil, era închis doar pe perioada de toamnă-iarnă-primăvară. Baza sportivă era îngrijită, copacii erau toaletați.
Clubul elevilor din Oltenița
Aqua Parc Oltenița
Teren de fotbal
Alee pustie în parc
Aleea pietonală Strada Argeșului
14:00
Am cotit din centru către direcția vest pentru a ajunge la râul Argeș. Cei 350 de km lungime ai râului se opresc în Dunăre la câteva sute de metri de locul fotografiilor.
Strada Alexandru Iliescu din Oltenița
Centrul din Oltenița al Inspectoratului pentru protejarea plantelor al județului Călărași
Podul peste râul Arges de la Oltenița
Râul Argeș la Oltenița
O baltă de lângă strada Digului
Un scuter... utilat
Disco club... Nicolas
Monumentul Eroilor din Războiul de Întregire Națională
Gara Oltenița
15:00
”Oltenițeanul” ne aștepta în gară. Cu locomotiva pornită, și anume LDE 2100 CP nr. 60-1115-9, trenul cu cei aproape 30-40 de călători pornea în direcția București.
Trenul Personal 8062, Oltenița - Titan Sud
Mersul Trenurilor în Oltenița
Vagoanele Oltenițeanului
Geamuri rabatabile și un boghiu Minden Deutz
București Obor - Titan Sud
Fine de tren - către București
Spre București
Plăcuța de destinație a vagonului de călători
Și am plecat
În videoclipul de mai jos puteți regăsi în doar un minut cei 60 de kilometri dintre Oltenița și Titan Sud, derulați pe fondul muzicii roților de tren.
Valea Roșie hc.
Curcani h.
Clădirea stației Curcani
Plecare din Curcani
Oltenițeanul, spre București
Luica h.
Negoiești h.
Budești
Clădirea frumoasă a stației Budești
Plecare din Budești
Semnal luminos de ieșire
Vasilați hc.
Gălbinași hc.
Stația Gălbinași
Plecare din Gălbinași
Cucuieții Sudiți h.
Plătărești hc.
Frunzănești Hm.
Plecare din Frunzănești
Și a venit noaptea
Livretul de mers al unui tren pe distanța Titan Sud – Oltenița
Ceea ce mă doare este că pe vremea realizării actualului fotoreportaj existau, sub administrarea CFR Călători, atenție, doar 2 perechi de trenuri, iar acum, în 2016, există 10!!! perechi de trenuri sub administrarea TFC (Transferoviar Călători). De ce?
Vă mulțumesc pentru vizionare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu