duminică, 21 februarie 2016

Oltenița Express… sau cum să faci 3 ore până la Oltenița cu trenul

Noiembrie 2010 -=- Călătorie de la București Obor la Oltenița

Dincolo de timpul enorm de călătorie dintre Gara de Est a Bucureștiului și orașul-port, Oltenița, drumul cu trenul ne-a înfățișat decorul economic, social și geografic al liniei ferate București Obor – Titan Sud – Oltenița. Construită între 1908 și 1910, linia a deservit în principal transportul grânelor din Câmpia Română către orașul-port la Dunăre.

Cele 4 vagoane de călători și locomotiva diesel de 2100 de cai putere aveau să parcurgă cei 79 de kilometri care despart pe cale feroviară Oltenița de București Obor. Infrastructura întâlnită pe traseu este una specifică de câmpie, fără tuneluri sau viaducte. Totuși, suita de gări Gălbinași, Frunzănești, Budești sau Curcani dau un aer aparte cu pereții din cărămidă arsă.




Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița


Gara Oltenița



07:20

Inițial, când a fost inaugurată linia București – Oltenița, trenul urma un traseu care se intersecta cu multe artere rutiere, cauzând blocaje și disconfort, astfel: București Nord – Băneasa – Herăstrău – Obor – Titan – Cățelu. După construcția arterelor București Obor – Pantelimon și Pantelimon – Cățelu, anterior anului 1959, s-a desființat linia Herăstrău – București Obor – Titan, iar trenul ocolea pe la Pantelimon, respectiv stația Cățelu. Un foarte frumos reportaj găsiți pe ForumTrenuri în acest subiect.

Gara Obor – București Est


Trenul Personal 8082, Oltenița – București Obor


Locomotiva LDE 60-1038-3 cu Trenul de la Oltenița


Trenul București Obor – București Nord ca ramă electrică 58-3001-3


Locomotiva LDE 60-1115-9 cu Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița


Locomotiva modernizată EA-318


Revizia de vagoane București Obor



07:40

În acea dimineață de noiembrie, soarele era prezent și ne-a oferit câteva imagini calde de pe linia București Obor – Pantelimon. Păcat de indolența și nesimțirea celor care depozitează gunoaiele de-a lungul firelor de cale ferată.

Trenul format din 4 vagoane iese din Gara Obor


Calea ferată printre salbele de lacuri Fundeni și Colentina


Lacul Fundeni


Trecere la nivel cu personal autorizat


Construcție din Fundeni


Racord Magistrala 800 cu Gara București Est – Obor



07:50

După ce trenul părăsea stația Dragonul Roșu, calea ferată spre Oltenița avea traseul propriu paralel cu cele două fire de pe Magistrala 800. Culorile toamnei încă se mai reflectau în obiectivul Canonului A550.

Halta Pantelimon Sud - Dragonul Roșu


Kilometrul 15 din Magistrala 800


Intrare de pe racordul Obor – Pantelimon


Vedere spre București din stația Pantelimon


Pasarelă modernă


Mărfar CFR Marfă cu ED 91 53 0 474 008 6


Vagoane Tals la Pantelimon


Spre Constanța


Vedere spre București


Racord spre linia de centură – Voluntari


Peisaj feroviar autumnal


Vedere spre Constanța



08:00

Printr-un decor nu prea îngrijit, poluat chiar aș putea spune, trenul circula cu viteză redusă printre lacurile Pantelimon, fabrica de pâine Titan (unde am descoperit o locomotivă rară, LDH80), linii dezafectate, buruieni și semafoare inactive.

Trenul cotește pe linia spre Oltenița


Centura București


Spre Titan Sud


Cartier de case din Pantelimon


Fabrica de pâine Titan


Locomotiva diesel-hidraulică LDH80-003


LDH80-003 de la Fabrica de pâine Titan


Sigla Fabricii de pâine Titan


Biserica Buna Vestire



08:10

Trenul personal se abate de la traseul centurii și se îndreaptă spre vest – stația Cățelu / Titan. Această gară are peste 6 linii și în acea dimineață erau garate vagoane Ucs pe 2 osii.

Vedere spre Lacul Pantelimon 2


Malul dintre Lacurile Pantelimon 2 și Cernica


Lacul Pantelimon 2


Semafor mecanic de intrare în stația Titan Sud


Prin jungla feroviară Cățelu


Intrare în Gara București Sud gr. Călători


Terminalul de containere de la Titan


Vagoane Ucs în stația București Sud gr. Călători


Gara București Sud gr. Călători


Vagon Ucs pe 2 osii


Semafor mecanic de ieșire din stația București Sud gr. Călători


Trecere la nivel cu calea ferată a străzii ”Drumul între Tarlale”



08:20

După aproape 60 de minute de ”călătorie”, trenul înainta cu o viteză de nici 10 km/h către stația Titan Sud. Acest fapt se datora furturilor de material mărunt de cale și a cablurilor electrice care controlau circulația pe tronsonul Titan Sud – București Sud Călători (Cățelu).

Semafor de manevră


Strada Industriilor și ramura 801, Titan Sud – Oltenița


Un semnal luminos prevestitor dezactivat de furtul de cabluri electrice



08:30

Semnalul luminos de intrare în gara Titan Sud era stins. Și cum acesta este un semnal nepermisiv, se depășește doar pe baza luminii de chemare. Dacă aceasta nu există / nu funcționează, pentru chemare se depășește în baza condițiilor prevăzute în ordinului de circulație întocmit conform reglementarilor în vigoare și înmânat mecanicului de locomotivă de către impiegat sau alt agent autorizat al stației de primire.

Oprire înaintea trecerii la nivel cu calea ferată


Domnul impiegat, venind către mecanicul de locomotivă


Trenul București Obor - Titan Sud, ajuns la destinație după fix 60 de minute și 19 km


Boghiu Minden-Deutz cu generator electric



08:40

Într-un final, trenul sosea în gara Titan Sud și era luat cu asalt de călători. Ceea ce am trăit noi în legătură cu biletul compostat în tren, vă invit să citiți un reportaj Adevărul. Poate și de aici a rezultat că linia Oltenița – Titan Sud este neprofitabilă… pentru CFR Călători, dar nu și pentru nași. În fine… se pregătea de plecare ”Oltenițeanul” sau ”Oltenița Express”. Cei 60 de kilometri dintre Oltenița și Titan Sud erau parcurși în fix 2 ore și 1 minut.

Locomotiva diesel-electrică executa manevra de rebrusment


Trenul Personal 8081, București Obor - Titan Sud – Oltenița


60-1115-9, pregătită de plecare din Titan Sud



09:30

Din cauza aglomerației care era pe tren, precum și a călătorilor ”de culoare” care se uitau ostentativ la noi încă de când am afișat biletul pentru a fi compostat de către controlor, nu am reușit a fotografia nimic între Titan Sud și stația Gălbinași. Pentru ”suplinire”, vă invit la un clip filmat cu cadre feroviare dintre București Sud și Budești: https://www.youtube.com/watch?v=O0RLFnocAnw .

Un iaz din comuna Plătărești


O anexă din stația Gălbinași


Călători coborând din Expressul de Oltenița


Gara Gălbinași


O altă anexă din stația Gălbinași


Halta Vasilați





10:10

Dincolo de starea dezastruoasă a stațiilor de pe traseu, trenul reușea să circule cu o viteză cât de cât acceptabilă – 50 km/h. La Budești am făcut cunoștință cu o locomotivă diesel-hidraulică de 250 de cai putere dezafectată. Ruginită. Nefolosită.

Ferma Budești


LDH25-139 de la Ferma Budești


Rămășițele unei locomotive diesel-hidraulice de 250 de cai putere


Budești, cap X


Cap Y


Spre Oltenița


Halta Negoiești



10:20

Aproape ca un desert, decorul de câmpie static cu terenuri semi-exploatate era deranjat de trecerea trenului și de semnalele locomotivei diesel care claxona regulamentar la trecerile la nivel cu cale ferată, precum și la plecarea din stațiile, parcă, desprinse dintr-un film horror.

Între Negoiești și Luica


Urmează stația Luica


Drumul Comunal 403, Șoldanu – Luica


Vedere spre București, la 40 de km


Circuit improvizat de alimentare lampă finală vagon de călători


Luica h.


Interior de vagon 21-47



10:30

Imaginea de mai jos descrie aproape perfect toată linia ferată de la Titan Sud la Oltenița: linie ferată împrejmuită de câmpuri cultivate, necultivate, ape, mlaștini și ici-colo, câte un drum.

Lacul Curcani


Lacul Curcani și linia Titan Sud – Oltenița


Între Luica și Curcani


Casă în construcție din cărămidă


Stația Curcani


WC transformat în clădire de locuit



10:40

Calea ferată care deservea, probabil, balastiera de pe Argeș și fosta fabrică de conserve de la Mitreni a fost folosită pentru… pietruirea străzilor din comună. Un articol (șters) dovedește această faptă.

Între Curcani și Valea Roșie


Călători în Valea Roșie


Biciclist pe calea ferată


Linie ferată


Halta Valea Roșie


Linii dezafectate


Lacul Mitreni


Peisaj de toamnă în apropiere de Oltenița



10:50

După traversarea ”defileului” de vegetație aferent localității Mitreni, trenul se apropie, liniștit, de stația finală – Oltenița.

Substația electrică, abatorul și filatura de bumbac Oltenița



11:00

Speranțele noastre de a mai găsi ceva activitate feroviară de marfă în stația Oltenița ne-au fost năruite o dată cu observarea liniilor ruginite, părăsite, dar încă… la locul lor. Gara din Oltenița este o clădire îngrijită, cochetă și care descrie credibilitate și seriozitate.

Drumul Național 31, Călărași – Oltenița


Zonă industrială dezafectată la Oltenița


Linie ferată spre Romsiloz Oltenița


Semafor mecanic de ieșire din Gara Oltenița


Liniile stației


Oltenița


Călători ajunși la destinație


Vagon de clasa a II-a 21-47 de la CFR Călători


Gara Oltenița



11:10

4 ore am avut timp să fim turiști în Oltenița. Am început să ne îndreptăm pașii spre Port. Ne-am impiedicat în drumul spre fluviu de un vagon de marfă Gags, ocazie cu care l-am imortalizat.

Calea ferată către Portul Oltenița


Un vagon Gags dezafectat


Vagon de marfă și locomotiva LDE de călători


Gags pe boghiuri ORE


Portret de vagon bătrân



11:20

Calea ferată din Oltenița și până în Oltenița Port, cu lungime de 3,7 km, a fost deschisă circulației după 20.04.1914.

Bulevardul 1 Decembrie 1918 din Oltenița


Cale ferată spre Port




Șoseaua Portului, vedere spre oras


Șoseaua Portului cu plopii de cei înalți



11:40

Linia antestației CET Oltenița vine dinspre stația Oltenița și asigura acces la mai multe zone ale Șantierului Naval ”Navol”.

Fosta termocentrală de la Oltenița


Șoseaua Portului în apropiere de Portul Oltenița


Fabrica de oxigen


Municipiul Oltenița



11:50

Situat la kilometrul fluvial 430, portul oferă operații cu cereale, produse de balastieră și produse de carieră.

Portul turistic Oltenița


Barje pe Dunăre


Dunărea



12:00

Am zăbovit preț de câteva minute pentru a admira fluviul ce scaldă granița de sud a României, în același timp observând malul semeț al Bulgariei – Turtucaia.

Pe malul fluviului


Dunărea și malul bulgar


Vedere spre Giurgiu


O barcă din Port


Un mal consolidat


Turtucaia văzută din Oltenița


Vedere spre Călărași


Rocă de mal



12:50

Unul dintre obiectivele excursiei feroviare de la Oltenița a fost tocmai vizitarea malului dunărean. Îmi pare rău că nu am putut vedea confluența cu râul Argeș, dar și aria de protecție avifaunistică Dunăre-Oltenița. Am pornit spre oraș pentru a vedea și alte atracții turistice.

Spre Oltenița



13:20

Cu o populație sub 25.000 de locuitori, orașul-port așezat în Lunca Dunării este un municipiu liniștit și cu o activitate economică timidă. Decorul urban era îngrijit și cu mobilier urban bine pus la punct.

Biserica ”Sfântul Gheorghe” din Oltenița


Bulevardul Tineretului


Centrul Olteniței


Judecătoria Oltenița


Parcul din fața Judecătoriei


Fântâni arteziene


Magazinul MiniMax Discount



13:40

Ne-am depărtat de ”centru” și ne-am lăsat duși de străzile perpendiculare. Am rămas uimiți de cât de liniștit și frumos era în parc. Clădirea impunătoare a Morii Dunărea trona peste locul de joacă din marginea parcului.

Bulevardul Tineretului


Foișor transformat în muzeu de artă


Instantanee din Parcul Oltenița


Foioase impunătoare


E încă toamnă la Oltenița


Biblioteca orășănească


Intrarea în Muzeul de Artă


Clădirea foișorului


Frunze galbene


Parc de joacă pentru copii


Moara Dunărea


Un arbore gigant și uscat în parcul copiilor



13:50

Păcat de ștrandul Aqua Parc care, probabil, era închis doar pe perioada de toamnă-iarnă-primăvară. Baza sportivă era îngrijită, copacii erau toaletați.

Clubul elevilor din Oltenița


Aqua Parc Oltenița




Teren de fotbal


Alee pustie în parc


Aleea pietonală Strada Argeșului





14:00

Am cotit din centru către direcția vest pentru a ajunge la râul Argeș. Cei 350 de km lungime ai râului se opresc în Dunăre la câteva sute de metri de locul fotografiilor.

Strada Alexandru Iliescu din Oltenița


Centrul din Oltenița al Inspectoratului pentru protejarea plantelor al județului Călărași


Podul peste râul Arges de la Oltenița


Râul Argeș la Oltenița


O baltă de lângă strada Digului


Un scuter... utilat


Disco club... Nicolas


Monumentul Eroilor din Războiul de Întregire Națională


Gara Oltenița



15:00

”Oltenițeanul” ne aștepta în gară. Cu locomotiva pornită, și anume LDE 2100 CP nr. 60-1115-9, trenul cu cei aproape 30-40 de călători pornea în direcția București.

Trenul Personal 8062, Oltenița - Titan Sud


Mersul Trenurilor în Oltenița


Vagoanele Oltenițeanului


Geamuri rabatabile și un boghiu Minden Deutz


București Obor - Titan Sud


Fine de tren - către București


Spre București


Plăcuța de destinație a vagonului de călători


Și am plecat



În videoclipul de mai jos puteți regăsi în doar un minut cei 60 de kilometri dintre Oltenița și Titan Sud, derulați pe fondul muzicii roților de tren.



Valea Roșie hc.


Curcani h.


Clădirea stației Curcani


Plecare din Curcani


Oltenițeanul, spre București


Luica h.


Negoiești h.


Budești


Clădirea frumoasă a stației Budești


Plecare din Budești


Semnal luminos de ieșire


Vasilați hc.


Gălbinași hc.


Stația Gălbinași


Plecare din Gălbinași


Cucuieții Sudiți h.


Plătărești hc.


Frunzănești Hm.


Plecare din Frunzănești


Și a venit noaptea


Livretul de mers al unui tren pe distanța Titan Sud – Oltenița



Ceea ce mă doare este că pe vremea realizării actualului fotoreportaj existau, sub administrarea CFR Călători, atenție, doar 2 perechi de trenuri, iar acum, în 2016, există 10!!! perechi de trenuri sub administrarea TFC (Transferoviar Călători). De ce?

Vă mulțumesc pentru vizionare!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu