28 noiembrie 2009 -=- Activitate FeRoviaRă pe malul lacului Tașaul
După ce am plecat dis-de-dimineață din București, având pe drum parte de artificii, multe-multe locomotive și trenuri de marfă, iată că la mijlocul zilei am ajuns într-un loc în care îmi doream să ajung de mult timp: Năvodari! Aici am fost în câteva tabere de recreație, prilej cu care am descoperit trenurile de marfă care coborau agale sau urcau din greu spre/dinspre Platforma Petromidia.
Linia de cale ferată Dorobanțu – Năvodari – Petromidia – Sitorman a fost inaugurată la 20 decembrie 1951 pentru a facilita construcția canalului Dunăre – Marea Neagră și a obiectivelor industriale din zonă: Rafinăria Petromidia sau Fabrica de acid sulfuric și superfosfați din Năvodari. Linia pornește din stația Dorobanțu (situată pe Valea Carasu) și urmează o orientare de la sud-vest la nord-est. Urcă prin stațiile Nisipari, Nazarcea și Canal, iar apoi coboară spre Marea Neagră (vederea de pe dealul de la carierele de calcar din Canal spre Mare este absolut superbă!) prin Lumina și Năvodari. Imaginile pentru reportajul dedicat acestei linii au fost preluate într-o frumoasă zi de august a anului 2011, imagini pe care vă invit să le vizionați în acest videoclip:
LDE 2100 CP no. 60-1273-6 tractând un mărfar mixt pe ruta Năvodari – Dorobanțu, într-unul din cele mai adânci debleuri din România
12:20
Ne-am început călătoria spre Năvodari din gara Constanța, acolo unde era capătul multor linii de transport urban deservite de autobuze MAZ.
Autobuz MAZ 203 pe linia 40 în Constanța
13:10
Cei 19 kilometri care despart Constanța de Năvodari au fost parcurși cu maxi-taxi în nici 30 de minute.
Năvodariul, pregătit pentru ziua de 1 Decembrie
Centrul orașului Năvodari
Vedere pe Strada Nuferilor
Spre pasajul de cale ferată
13:30
Locul de plecare al excursiei noastre feroviare începea de la pasajul de cale ferată peste strada Nuferilor. Un loc care nu prea este agreat de către locuitorii din zonă din cauză poluării fonice pe care o produc trenurile din Năvodari. Probabil că primarul din Năvodari ar trebui să caute pasionați feroviari pentru a-i pune să locuiască în acele blocuri și case de lângă linia Dorobanțu – Năvodari, nu?
Vedere spre Platforma industrială Petromidia
Biserica creștin-ortodoxă de rit vechi lipovenească ”Sfântul Gheorghe”
Semnal luminos prevestitor
Semnale luminoase contradictorii la Năvodari
Semnalul de avarie la trecerile la nivel
Calea ferată și biserica lipovenească din Năvodari
Punct oprire Kilometrul 27
13:40
Urcam tot mai mult spre ”vârful” momentului pentru care am străbătut câteva sute de kilometri. Locurile pe care le tranzitam nu erau tocmai destinat turiștilor, dar… înaintam cu pași grijulii.
Kilometrul 27 al liniei Dorobanțu – Năvodari
Calea ferată vis-a-vis de strada Ceferistului
Curba de dinainte de stația Năvodari
Linie ferată pe care trenurile circulă cu 15 km/h
13:50
”Evadam” din Tabăra Delfinul situată la câțiva kilometri de municipiul Năvodari și mergeam cu pas grăbit spre locul unde tranzitau trenurile de marfă. Le așteptam ore în șir, le observam cu o sete în ochi și în urechi asemenea unui copilandru care vede pe cer o ploaie de stele căzătoare. Eram fascinat când, dimineață fiind, urmăream dragonul negru sau galben care se năștea din mare, urca pe linia orizontului și se pierdea dincolo de clădirile din Năvodari. Unde mai pui că briza de uscat care bătea noaptea dinspre oraș spre mare aducea o dată cu ea și zgomotele repetitive ale joantelor care încercau să pună piedică vagoanelor încărcate ochi cu motorină și benzină…
Calea ferată din Năvodari
Cupon de cale ferată Reșița SM 1963 49 STAS
Indicatoare de fluier și semnale luminoase de intrare în stația Năvodari
Racord de cale ferată spre Combinatul de Îngrășăminte Chimice de la Năvodari
Trecere la nivel cu calea ferată cu strada Constanței
Pe linia care nu se circulă
Linia racordului industrial de la Combinat
Linia circulată de la Petromidia la Năvodari
14:00
Din păcate, n-am zărit nici urmă de activitate feroviară în Năvodari, cu excepția unor vagoane de marfă pentru transport traverse care staționau pe linia 1.
Linii ferate la Năvodari
Bretelă de circulație
Cale ferată pe care se circulă cu 30 km/h
Semnale luminoase de ieșire din stația Năvodari spre Petromidia
O ciupercă printre căile ferate
Vagoane transport șine și Gara Năvodari
O cutie de vagon părăsită
14:10
Haideți cu mine să numărăm câte linii sunt în stația Năvodari. De acord? Să începem!
Linia 1
Linia 2
Linia 3 (directă)
Linia 4 (circulată, și ea)
Linia 5
Linia 6
Linia 7
Linia 8
Linia 9
Linia 10
Liniile ferate din Năvodari
Interrupted railway
Stația Năvodari
Semnale luminoase de ieșire din stația Năvodari spre Lumina
14:30
Liniștea după-amiezii a fost întreruptă de prezența unui mărfar mixt tractat de o locomotivă diesel-electrică de la CFR Marfă. Imaginea trenului în debleul stației Năvodari a fost ”premiul” nostru pentru acea zi.
Aceleași semnale, altă perspectivă
Momentul X - Tren de marfă la Năvodari
LDE 2100 CP no. 60-1273-6 tractând un marfar mixt pe ruta Năvodari – Dorobanțu, într-unul din cele mai adânci debleuri din România
Trenul mărfar părăsind stația Năvodari
Cisterne cu gaz părăsind stația Năvodari
Și a plecat trenul spre Dorobanțu
Vedere spre Lumina
Mareste aceasta imagine
15:00
După trecerea trenului prin stația Năvodari, am coborât de pe flancurile debelului și am făcut câțiva pași spre stația Lumina. Dar avântul nostru ne-a fost oprit atât de venirea nopții, dar și de schimbarea din indicația roșie în galben-galben a semnalului de intrare în Năvodari – semn că venea un tren. Ne-am luat din nou poziția de ”trainspotter” și am așteptat ”captura”.
Me, happy
Un păianjen cu membrele despuiate (probabil că se bucura de briza mării)
Vedere din capul X al stației Năvodari
O cabină dezafectată
Linie ferată de rezervă
Tot înainte spre Lumina
Îmbinări ferate
Mareste aceasta imagine
Ieșim din Năvodari
Verde de noiembrie lângă malul Mării Negre
Linie dezafectată
Kilometrul 24 de pe linia Dorobanțu – Năvodari
Vedere spre Năvodari
Macaz blocat
Cupon de cale ferată
Mareste aceasta imagine
Fotografiem starea liniei
Defect de exploatare la linia de cale ferată
Semnal luminos de intrare în gara Năvodari
Vine trenul, semnalul de intrare s-a pus pe liber
Semnal repetitor al semnalului luminos de intrare în Năvodari
Balize de avertizare, urmează zona cu linie slăbită
O curbă largă
Semnal luminos de intrare în Navodari dinspre linia Ovidiu - Constanța
Noaptea se lasă, dar luam poziție să pozăm trenuri
16:10
Construită și inaugurată la 1949, gara din Năvodari a servit atât traficului de călători (mai ales pentru călătorii tineri care doreau să ajungă la tabăra din Năvodari), dar în special traficului de marfă (Complexul petrolier Petromidia, dar și carierele de piatră de la Sitorman sau Piatra).
Tren de marfă cu cazane goale la Năvodari
Trenul pleca agale spre Petromidia
Gara Năvodari
16:20
Plecam de la Năvodari promițându-mi strașnic că mă voi întoarce cât mai curând în aceste locuri unde Briza Mării nu-ți dă pace în orice timp al zilei…
Semnal mobil pentru indicarea începutului zonei cu linie slăbită
Șină de tren deteriorată
Se poate circula cu viteză stabilită
Semnal luminos dezafectat
Mareste aceasta imagine
16:50
Deși noaptea ne-a alungat de pe terasamentul căii ferate Dorobanțu – Năvodari, ne-am bucurat de clădirile luminate din Năvodari.
Biserica ortodoxă de rit vechi ”Sfântul Gheorghe” din Năvodari
Casa de Cultură Pontus Euxinus din Năvodari
Moscheea din Năvodari
Mareste aceasta imagine
Strada Constanței
Bine ați venit în Năvodari
Stadionul Năvodari
Petromidia – vedere de noapte
Ecluzele din Năvodari
18:50
După un drum cu maxi-taxi de la Năvodari la Constanța, iacă-tă că am ajuns în Gara Constanța. Aici ne-au așteptat câțiva ”colegi de breaslă” cu care am împărțit câteva minute pe peronul stației Constanța.
Automotoare Malaxa pe ruta Constanța – Mangalia
DMU Malaxa nr. 756 și 764
Trenul Accelerat 1821, Constanța – București - Arad, tractat de locomotiva electrică 45-0343-9
Vagonul 20-49 060-8 cu care am călătorit de la Constanța la București
Închei aici reportajele despre călătoria feroviară dintre București și Năvodari, unul dintre cele mai frumoase momente care s-au întâmplat în 2009 din punct de vedere al pasiunii mele pentru transportul feroviar. Vă mulțumesc că m-ați urmărit până aici!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu