joi, 7 noiembrie 2013

Un automotor românesc Malaxa la porțile Sankt Petersburgului

AB AM MOT 758 – Muzeul Tehnic de Căi Ferate din Sankt – Petersburg

În timpul celui de-al doilea război mondial (1941-1945), Calea Ferată Rusă a primit în parcul său de exploatare un automotor Malaxa nr. 758 cu transmisie mecanică Ganz. A fost construit în 1939 la Uzinele Malaxa (actualul ansamblu industrial FAUR). Automotorul are o lăţime de 2.985 mm, iar după adaptarea la ecartamentul rusesc de 1524 de mm – operație efectuată în anul 1949 - automotorul Malaxa no. 758 (număr de fabricație 203, conform ”Pagini de istorie, Caietul III – Automotoare, Uzinele <<Malaxa>>, <<Faur>> sau <<23 August>>", album apărut sub semnătura ing. Henry Holban) a fost atribuit Depoului de Exploatare din Vilnius. A circulat până în 1989, după care a intrat ca piesă de istorie feroviară la ”Muzeul Tehnic de Căi Ferate din Sankt-Petersburg”.


Sursa: Metromen




La capetele acestuia au fost montate sisteme de cuple semiautomate de tip Malaxa – Scharfenberg. Tot în cadrul automotorului au existat bufete de o parte şi de alta a automotorului. Postul de conducere I era situat în apropierea motorului de tip Ganz MG 220 cu o putere de 220 de cai la 1250 rot/min. Viteza maximă pe care o putea atingea automotorul era de 110 de km/h.

Unul dintre cele două boghiuri care susțin cutia automotorului este conectat la cutia de viteze prin două axe cardanice, care, la rândul lor transmit mișcarea primită de la cutia de viteze și motor către osii prin intermediul unui angrenaj cu roți conice. Suspensia unui boghiu constă în opt arcuri elicoidale, grupate în seturi de câte două arcuri (interior + arc). Cutiile de osii au la interior rulmenți cu role cilindrice. Cutia de viteze este în 5 trepte. Între arborele de ieșire al motorului și arborele de intrare al cutiei de viteze există un ambreiaj cu frecare uscată.

Pentru alimentarea instalației electrice și încărcarea bateriei de acumulatori (400 Ah) este instalat un generator de curent continuu 24-26 V cu o putere de 4,5 kW, anternat de motorul diesel. Sistemul de frână este de tip Malaxa – Knorr.

În ceea ce privește compartimentarea locurilor în automotor, acesta este împărțit în 2 incinte cu câte 24, respectiv 28 de locuri fiecare. Asigurarea apei calde se face printr-o instalație de încălzire a unui boiler utilizând cărbune. Sistemul de ventilație este alcătuit din ventilatoare montate în plafonul vagonului automotor.


Sursa: dm35ru

Linkuri utile cu fotografii și informații despre Автомотриса АВ АМ МОТ 758:

- Wikipedia
- DM35RU LiveJournal
- DM35RU Yandex
- Metromen LiveJournal

Traducere și interpretare din limba rusă de pe documentul ”AвтономнЫе вагони и поезда”, pagina 482-483, de Tudosă Mihai-Marian

Un comentariu:

  1. frumoasa calatorie ,numai ca cei cu expozitzia permanenta de trenuletze de la sinaia sa renuntze la taxele suplimentare de foto shi video

    RăspundețiȘtergere