30 mai 2009 -=- Excursie FeRoviaRă București Basarab - P.O. Carpați - București Băneasa
Deși n-au trecut nici 48 de ore de la
ultima vizită în zona Basarab – Băneasa pe Magistrala 800, totuși am
pornit cu Ionuț la o plimbare până la Gara regală de la Băneasa. A fost o
zi cam înnorată, țin minte că era sâmbătă și aveam timp liber berechet.
Neavând deocamdată o bicicletă (de fapt am avut, dar mi-a fost furată), nu ne-am permis să ne aventurăm prea departe.
Ne-am bucurat că am fotografiat o locomotivă diesel-mecanică de 120 de cai putere – B-DM 008, fiind printre ultimele locomotive de acest tip existente în funcție. Acestea au fost fabricate încă din 1963-1968 la Fabrica de locomotive "23 August". După întâlnirea cu această locomotivă... și-au făcut apariția trenuri de persoane care rulau la viteze mari, apăsând tot atât de repede pe declanșatoarele aparatelor noastre de fotografiat.
Locomotiva diesel-mecanică B-DM 008 construită în 1964 la București
Ne-am bucurat că am fotografiat o locomotivă diesel-mecanică de 120 de cai putere – B-DM 008, fiind printre ultimele locomotive de acest tip existente în funcție. Acestea au fost fabricate încă din 1963-1968 la Fabrica de locomotive "23 August". După întâlnirea cu această locomotivă... și-au făcut apariția trenuri de persoane care rulau la viteze mari, apăsând tot atât de repede pe declanșatoarele aparatelor noastre de fotografiat.
Locomotiva diesel-mecanică B-DM 008 construită în 1964 la București
13:50
Deși era aproape după-amiază, cerul era întunecat și plumburiu de zici că venea iarna și nu vara. Am trecut Pasarela Grivița și am început scurta noastră călătorie din halta Basarab. Unde ne uitam cu ochii, vedeam sau auzeam locomotive diesel-hidraulice...
Liniile de manevră din Revizia de Vagoane călători Basarab
O siluetă de H făcând manevră cu vagoane etajate de călători
Locomotivă diesel-hidraulică în Revizia Basarab
Locomotivă LDH-312 în Revizia Grivița
LDH-103 în Revizia de Vagoane Grivița
LDH-394 în Revizia Basarab
LDH-414 în Revizia Grivița
14:00
Ne-am îndepărtat cătinel-cătinel de H-urile harnice ale Reviziilor Grivița și Basarab, mergând de-a lungul Magistralei 1000 până la P.O. Carpați. Pe drum, ne-am întâlnit cu Trenurile Rapide de Suceava și de Constanța, respectiv cu o Săgeata Albastră care venea de la Pitești.
Trenul Accelerat 1794, Pitești – București Nord
Trenul Rapid 651, București Nord - Suceava Nord, cu vagoane pentru Piatra Neamț
Vagon restaurant pe Trenul Rapid de Suceava
Un tren rapid lung de 11 vagoane pleca spre Suceava
5 vagoane pentru Trenul Rapid 681, București Nord – Constanța
Vagon 11-31 și vagoane 21-31 pe Trenul Rapid de Constanța
14:10
Ei bine, aici la P.O. Carpați trenurile deja prind viteză, așa că am avut posibilitatea să auzim motoarele de tracțiune ale locomotive electrice LE 5100 kW 40-0772-0 care tracta spre Brașov un Tren Personal.
Trenul Personal 3005, București Nord – Brașov
Tren Personal sub Pasarela de la Carpați Punct Oprire
Pasarela de la Revizia Grivița
14:20
Cu ocazia fotografierii unei locomotive diesel mecanice de 120 de cai putere, încerc în câteva paragrafe să vă redau câteva informații legate de acest tip de vehicul construit la fabrica de locomotive ”23 August” București.
Prima locomotivă pe 2 osii B-DM a fost scoasă pe ușa fabricii în 1963. Acest tip de locomotivă era recomandat pentru liniile industriale cu suprastructura slabă, cu raze de curbură minime, sarcina maximă pe osie nedepășind 12 tone.
Această locomotivă pe 2 osii este dotată cu motor Malaxa-Ganz în 6 cilindri, cântărește 25 de tone, are o lungime de 8,2 metri, atinge o viteză maximă de 55 km/h în regim ușor. Diametrul roților este de 1000 mm, iar distanța dintre osii este de 2900 mm. Suspensia este pe arcuri în foi, iar puterea motorului era transmisă către osii prin biele. Sistemul de biele (motoare și cuplare) este conectat la motor printr-o transmisie mecanică cu 4 trepte de viteze. Este printre singurele locomotive din România la care, pentru a schimba viteza, se acționează ambreiajul. Totodată, transmisia este dotată cu demultiplicator de viteze care deservește două regimuri de mers: greu și ușor.
Asemănarea dintre un LDH și un B-DM este mare, astfel că avem același tip de baterie de acumulatori (de 24 de V) care alimentează un demaror Bosch de 24V. Se observă radiatorul pentru apa de răcire care este montat după un grilaj din bare de fier din partea frontală a locomotivei.
Informațiile prezentate v-au fost redate din ”Caietul IV – Locomotive Diesel și Electrice – Uzina Nicolae Malaxa”, iar dacă doriți informații suplimentare, vă invit să consultați și alte surse de informare: aici, aici sau aici.
Locomotiva diesel-hidraulică B-DM funcțională, proprietate a Revamar București
Express-ul de Otopeni alături de B-DM 008
O piesă de muzeu în funcție - Locomotiva Diesel Mecanică de 120 de cai putere la manevre
Dacă tot vorbim de aceste locomotive, vă reamintesc că în 30 aprilie 2008 am fotografiat la Moldovița. După cum poate aţi auzit, fabrica de cherestea de la Moldovița a aparţinut omului de afaceri Omar Hayssam, care a adus această fabrică în faliment. Aceasta a ars pe 13 aprilie 2008, rămânând aici doar un gard înalt şi hale părăsite. Totuşi, am zărit o locomotivă diesel-mecanică înmatriculată cu seria B-DM-027. Pe plăcuţa plasată lateral scria că viteza maximă admisă este de 55 km/oră. Din păcate, nu vă pot oferi decât două fotografii realizate cu telefonul, deoarece bateriile aparatului foto s-au consumat…
O locomotivă părăsită într-o fabrică pustie
Locomotiva B-DM-027
Detaliu la plăcuţele de identificare
14:30
Revenind, după ce fotografiat B-DM-ul care făcea manevră pentru Revamar București, am mers mai departe de-a lungul racordului Băneasa – București Triaj pentru a ajunge în stația București Băneasa. Acest racord este folosit de trenurile de marfă.
Pe racordul de cale ferată dintre Băneasa si București Triaj
La intersecția dintre racordurile de pe M1000 (dreapta) și de la București Triaj (stânga)
14:40
Ajungând pe linia magistrală 800, București – Constanța, ne-a ieșit în cale Trenul Regio București Obor – București Nord, compus dintr-o ramă electrică ex-SNCF Z6300 modernizată și adaptată la calea ferată românească de Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca.
Trenul Regio București Obor - Dragonul Roșu – București Nord
Rama electrică Z6300 de la francezi pe Trenul Dragonul Roșu
Semnale luminoase de ieșire din Stația Băneasa
15:30
Ne-am adăpostit ceva vreme din cauza ploii, timp în care am ne-am pus burțile la cale. Pe calea ferată n-a mai trecut nici un tren, așa că timp de oră am mai ”prospectat” liniile gările Băneasa.
Spre Gara Băneasa
Opritor de cale
Podul Băneasa 1 de pe Magistrala 800
Fântâna Miorița din Zona Gării Băneasa
Istoric Fântâna Miorița
Și așa se termină și călătoria feroviară din 30 mai 2009, ultima din acea primăvară. Facultatea era aproape pe terminate, vara făcea cu ochiul și noi aventuri FeRoviaRe se întrezăreau la orizont…
Detalii traseu:
Ruta: București Basarab – P.O. Carpați – Racord M1000 cu M800 - Revizia Grivița – Gara București Băneasa
Distanța: 5 km
Locuri importante:
- Revizia București Basarab - Revizia București Grivița - Revamar și eventualele manevre efectuate de locomotivele diesel de acolo - Activitatea cu Trenuri de Călători - Fântâna Miorița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu