vineri, 30 martie 2012

Suceava: Trenul regal in Gara Suceava Burdujeni

11 mai 2008 -=- Scriitorii contemporani cu trenul regal în Bucovina

Dragi cititori, vă invit să citiţi un reportaj FeRoviaR despre “Scriitori pe calea regală”. Reportajul mai mult sau mai puţin neFeRoviaR îl puteţi citi aici. Îmi amintesc cum visam în dimineaţa zilei de 11 mai 2008 despre un tren de lux şi o locomotivă ai cărei nori de abur se văd de departe...



Sala de aşteptare Ştefan cel Mare a Gării Suceava Burdujeni






videoclip de prezentare www.turismferoviar.ro

După cum bine aţi observat, clipul anterior NU a fost filmat în Suceava, deci Trenul cu scriitori nu a sosit cu o locomotivă cu abur, aşa cum ne-am dorit cu toţii.


13:30
Ajuns în Gara Suceava Burdujeni alături de fratele meu, am zărit pe linia 1S un convoi ce aparţinea de CFR Infrastructură. Locomotiva diesel-electrică, 60-0085-5, era legată la cablurile de 10Atm la două vagoane Faccpps încărcate cu piatră. Celelalte vagoane şi macarale care probabil au efectuat sau aveau să efectueze lucrări de întreţinere la reţeaua feroviară se întindeau până aproape de gară. Erau vagoane de tip UWA 97-03 (096-8 şi 095-0), 97-01 075-4 - SIMC Socola, UWU 97-71 (532-9, a cărui staţie de domiciliu era Oradea), UWDB 97-20 (040-5, a cărui staţie de domiciliu de Paşcani), UWDP 97-20 (041-3 - Paşcani) şi WUM 53-97 (903-7 – Paşcani). Ar fi interesant dacă aş primi un răspuns cu modelul macaralelor fotografiate, întrucât nu mi-a venit în minte să le pozez în detaliu seria şi tipul utilajului.

Convoiul CFR Infrastructură


DA 60-0085-5


UWA 97-03 096-8


Macara albastră… de nerecunoscut


UWA 97-03 095-0


UWU 97-71 532-9


UWDB 97-20 040-5


Burduf dintre vagoanele UWDP şi UWDB


UWDP 97-20 041-3


UWA 97-01 075-4


O macara... la fel albastră... la fel de necunoscută


WUM 53-97 903-7



13:40
Deşi sosirea Trenului regal în Gara Burdujeni se preconiza la 12:27, iată că trecuse mai mult de o oră şi fumul locomotivei cu abur se lăsa aşteptat. Numai bine ce am părăsit garnitura care deservea bunei funcţionări a infrastructurii, trenul personal de Nisipitu era gata să plece spre destinaţie. Cele şase vagoane prin care am trecut şi cu 10 zile în urmă erau trase de locomotivele 80-0383-2 şi 80… nu-i pot afla numărul, dar asta mai puţin contează. Ceea ce este important este că în luna mai 2008 încă se circula cu 2 LDH-uri pe secţia Suceava – Dorneşti – Gura Putnei – Nisipitu / Putna.

Ne îndreptăm spre peronul Gării Burdujeni


O garnitură cu vagoane de marfă avea să aştepte, şi ea, Trenul regal


Trenul de pe linia 1 se pregăteşte să plece spre Nisipitu, respectiv Gura Putnei


La revedere, trenule!



13:50
După ce P5633, Suceava – Nisipitu/Putna a lăsat linia 1 liberă, la megafoanele gării Suceava Burdujeni, pe care le-am auzit pentru prima dată (în general, afişajul electronic cu sosirile şi plecările trenurilor se ocupă cu informarea călătorilor), s-a anunţat că trenul cu scriitori va sosi în 15 minute. Totodată, şi-a făcut apariţia pe covorul roşu ministrul de finanţe, Varujan Vosganian şi Primarul Sucevei, Ion Lungu.

Covorul roşu este aşezat pe peronul Gării Burdujeni


Ultimele pregătiri înaintea venirii trenului regal


Hai, trenule, vino!



14:00
La câteva minute peste ora 14, ecoul unui şuier de locomotivă prevestea sosirea unui tren pe care îl aşteptau cetăţeni ai judeţului Suceava şi nu numai: jurnalişti, copii, pasionaţi de lectură şi nu în ultimul rând, călătorii celebrei staţii Burdujeni. Locomotiva ce avea să apară în toate buletinele de ştiri, în ziarele centrale şi locale a fost Siemens 45-0311-6.

Numărul camerelor de filmat care focusau pe trenul regal erau într-un număr mai mare decât liniile ferate din Gara Burdujeni. Regretul pentru locomotiva cu abur pe care o aşteptam s-a risipit odată cu intrarea garniturii cu scriitori în Gară. Mecanicul locomotivei 311 a intrat pe linia 1 cu măiestrie, acţionând goarna la intervale scurte de timp, dar într-un mod în care să nu sperie spectatorii. A fost una dintre cele mai frumoase intrări ale unui tren într-o gară pe care le-am văzut.

Gara Burdujeni, loc de cultură şi sensibilitate pentru următoarele 2 ore


EA 311 îşi face intrarea în Gara Burdujeni


Trenul regal al scriitorilor în Bucovina



14:10
Între 14:10 şi 15:00 a avut loc prezentarea poeziilor, discursurilor şi poveştilor personalităţilor prezente la evenimentul cu pricina. Dar, aşa cum am spus şi în prima parte, doresc ca acum, în partea a II-a, să mă ocup strict de aspectele FeRoviaRe ale trenului regal.

Agitaţie pe peronul Gării Burdujeni


Vă invităm în vagoane!


Personalităţi care au cuvântat la eveniment


Sala de aşteptare Ştefan cel Mare a Gării Suceava Burdujeni


Detaliu cu Sala de aşteptare a Gării Burdujeni



15:00
În continuare, am fotografiat cele 5 vagoane ale trenului regal. În timp ce pe linia 5 s-au perindat locomotivele electrice CFR Călători EA1-926 şi CFR Marfă EA-585, primarul şi viceprimarul municipiului Suceava, precum şi alţi oameni de seamă din Nordul Moldovei, vizitau vagoanele trenului regal.

De menţionat ar fi că în componenţa trenului intră un vagon salon cu 8 locuri, un vagon salon principal cu 5 locuri, salon sufragerie cu 12+24 de locuri şi alte două vagoane dormitor, primul de clasa I cu 6 locuri, iar cel de-al doilea de clasa a II-a cu 16 locuri. Un articol deosebit puteţi citi pe pagina oficială a trenului regal: http://www.turismferoviar.ro/ro/tren1.php .

Boghiul unui vagon 89-10 din componenţa trenului regal


Vagonul 89-10 001-4


Curioşii profită de prezenţa trenului regal şi îl încadrează în fotografii


În spatele trenului de marfă, staţiona EA1-926


Vagonul 89-10 001-4




O vizită regală într-o gară regală


Vagonul regal 89-10 015-4


Vagonul regal 89-10 010-5


Burdujeniul, onorat de prezenţa acestui tren de excepţie


Vagonul Bord Restaurant al Trenului scriitorilor 88-96 009-3



Vagonul de dormit


EA 585 trece asemeni unei fantome



15:10
Locomotiva Trenului cu scriitori, care a parcurs peste 1.500 de km (Bucureşti Nord – Iaşi – Suceava – Vatra Dornei – Alba Iulia – Mediaş – Sibiu – Bucureşti Nord), a fost 45-0311-6. Din punct de vedere al aspectului, locomotiva arăta excelent şi părea că este abia ieşită din hala de modernizare. Bandajele erau aproape noi şi vopsite într-un alb care nu a fost murdărit de vremea ploioasă specifică de primăvară.

Siemens nr. 311, locomotiva Trenului cu scriitori



15:20
După ce oficialităţile au luat la cunoştinţă aspectele interioare ale vagoanelor trenului regal, EA Siemens 311 a schimbat poziţia trenului astfel încât călătorii să aibă acces la trenurile care tranzitau Gara Burdujeni. Biblioteca donată de scriitorii veniţi pe calea regală a putut fi consultată gratuit.

Biblioteca donată de Asociaţia Scriitorilor din România Gării Suceava Burdujeni


Trenul pentru scriitori se retrage din calea pasagerilor din Gara Burdujeni



15:30
Locomotiva electrică Bo-Bo modernizată de Softronic 113 a intrat în Gara Burdujeni pe linia 3 cu o garnitură de trei vagoane Express cu călători. Nu ştiu ce tren era, deoarece nu figura nici un tren care să vină dinspre Bucureşti la această oră, deşi locomotiva 113 obişnuia să tragă Intercity Mihai Eminescu, Suceava Nord – Bucureşti Nord şi retur.

Trenul Personal 5602 intra în Gara Burdujeni cu locomotiva diesel-hidraulică 89-0068-0. Aceasta avea să se retragă la depoul de locomotive Suceava Nord, urmând ca EA1-926, pe care am văzut-o cu puţin timp în urmă, să ducă Trenul Personal, Putna – Iaşi, până la destinaţia finală.

Unele lucruri în viaţă se întâmplă pentru prima dată şi atunci când se întâmplă rămân bine imprimate în memorie. Din cauză că linia 1 era dedicată Trenului cu scriitori, linia 2 urma să fie ocupată de două trenuri diferite, fapt pe care nu l-am întâlnit până atunci. Primul – P5602, Putna - Iaşi în partea stângă a staţiei şi P5735, Suceava – Cacica – în partea dreaptă a staţiei. Personalul ce urma să plece spre Cacica la 15:35 era format dintr-o ramă electrică Z6100, 58-1006-4.

Câţiva călători din Suceava au urcat în Acceleratul 1932, Cluj-Napoca – Galaţi, care garase în Gara Burdujeni cu câteva minute după ora 15:30. Trenul avea în frunte pe locomotiva EA 442.

Bobica 113 pleca spre Suceava Nord cu 3 vagoane Express


Locomotiva 89-0068-0 aduce Trenul de Putna în Gara Burdujeni


Trenul portocaliu de Cacica


Trenul Accelerat 1932, Cluj-Napoca - Galaţi



15:40
EA1-926 va fi plecat spre Iaşi la 15:46 cu patru vagoane albastre, trei de clasa a II-a şi unul de clasa I. În timp ce trenurile de Iaşi şi de Galaţi aşteptau să plece spre direcţia Paşcani, m-am deplasat lângă vagoanele Trenului regal, pentru a mai admira din unicitatea şi măiestria de care dau dovadă. Deşi construite în 1928 şi deşi boghiurile acestora suportă o viteză maximă de 70 de km/h, aspectul şi confortul oferit este ireproşabil.

Locomotiva electrică clasică EA1-926


Detaliu EA1-926



16:00
În timp ce ploaia care s-a iscat în urmă cu două ore nu se mai oprea, m-am adăpostit la peronul liniilor 1S şi 2S alături de fratele meu. De aici am surprins locomotiva electrică CFR Marfă 585 cu trenul de containere ce avea să plece spre Paşcani. Trenul Personal 5570, Suceava Nord – Botoşani, iese din Gara Burdujeni şi se îndreaptă spre Vereşti – Leorda – Botoşani cu trei vagoane.

EA CFR Marfă 585


Marfarul de pe linia 4 şi Trenul Regal


Trenul Personal de Botoşani iese din Gara Burdujeni


Spre Vereşti



16:20
Am părăsit Trenul regal şi am decis să facem o plimbare până la Depoul de locomotive Suceava Nord. Fiind obişnuit cu acest drum de aproape 3 km, am mers până în Gara Iţcani, aproape clandestin sau, mai bine zis, asemenea unui lucrător FeRoviaR, de-a lungul căii ferate.

Gara Burdujeni, văzută de departe


Macazuri, o cocoaşă de triere şi multe vagoane Dimitrov



16:40
Acceleratul 1555, Botoşani – Timişoara Nord, tras de locomotiva diesel-electrică DA 1318 se îndreaptă spre Gara Iţcani pentru a cupla cele trei vagoane trenului Accelerat 1765, Iaşi – Timişoara Nord. Despre acest tren care are în compunere vagoane de la Botoşani am discutat şi în povestirile FeRoviaRe din 17, respectiv 18 aprilie 2008.

Trenul cu vagoane de Botoşani pentru Timişoara Nord se îndrepta spre Suceava Nord


Peisaj FeRoviaR de primăvară suceveană



17:00
După aproape 30 de minute de mers în care am suflat în păpădii, am urmărit infrastructura FeRoviaRă şi i-am mai explicat fratelui meu câte una, câte alte despre trenuri, iată că ne-am apropiat de Gara Suceava Nord – Iţcani. Cu cinci vagoane în spate şi cu o locomotivă electrică roş-albă în frunte, Trenul Personal 5506, Suceava Nord – Paşcani, se îndrepta spre Suceava Burdujeni şi mai departe spre Paşcani.

Trenul Personal de amiaza Suceava Nord – Pascani



După numai un minut apare locomotiva 40-0139-2, care are dunga centrală vopsită în tricolor numai în partea din faţă a carcasei, pe laterale fiind vopsită în culoare roşie. După ce am trecut pe sub podul rutier al drumului E85, am zărit locomotiva diesel-electrică 62-0831-8. Cum acest blog are data creaţiei – 24 ianuarie 2010, se poate spune despre acest DA că a ars în apropierea staţiei Dărmăneşti. Un clip despre acest tragic eveniment îl puteţi urmări aici.

Locomotiva electrică EA 86, proaspăt modernizată, ieşea din depou şi se pregătea să meargă la cupla trenului Iaşi – Timişoara.


Trenul Accelerat Iaşi - Timişoara Nord se îndrepta spre Iţcani


DA 831 este hotărâtă să călătorească spre Suceava Burdujeni


EA 86 urma să fie locomotiva ce va fi tras Acceleratul 1735, Iaşi-Timişoara


Locomotiva electrică la macazurile de intrare în Gara Suceava Nord


O altă locomotivă electrică, EA 799, ieşea din depoul de locomotive


Trenul Accelerat, Iaşi - Timişoara Nord, gata de plecare spre direcţia Vatra Dornei



17:30
În imaginile de mai jos se pot observa locomotive diesel-hidraulice, diesel-electrice, electrice şi rame electrice Z6100. Toate aceste vehicule FeRoviaRe aparţin Depoului de locomotive Suceava Nord. Desigur, este posibil ca una sau mai multe locomotive să fie venite în Suceava şi să plece spre seară sau a doua zi spre destinaţii ca: Bucureşti, Vatra-Dornei, Braşov, Iaşi sau Constanţa.

Imagini de ansamblu cu Depoul de locomotive Suceava Nord




Locomotiva diesel-electrică 60-1032-6


Locomotiva electrică 41-0170-5


Locomotiva electrică 40-0894-2


Imagine de ansamblu a Depoului de locomotive Suceava Nord



17:40
Tot mergând de-a lungul magistralei 500 în direcţia Dorneşti, am trecut de încă două locomotive: DA 1378 şi CFR Marfă EA 909 şi am ajuns până aproape de locomotiva cu abur 150.1120. Sau… mai bine zis, ce-a mai rămas din ea. Dar înainte de aburoasă am mai depistat o relicvă a unei LDH. Fotografiile cu pricina le observaţi mai jos.

Mecanicul de pe locomotiva 1378 cu amortizoare din cauciuc îşi îngrijea maşina


CFR Marfă EA 909


O LDH uitată de timp




Osia montată şi roata dinţată cu dinţi cilindrici


Cutia de osie, devastată


Locomotiva cu abur 150.1120




Tenderul locomotivei 150.1120



17:50
După ce am părăsit relicvele locomotivei cu abur, ne-am grăbit spre Suceava Burdujeni pentru a prinde plecarea Trenului cu scriitori spre Vatra-Dornei.

Un cal alb era agitat prin preajma căii ferate


Spre Vicşani, M500


Spre Suceava Nord, M500



18:00
În drumul spre întoarcere, ne-am întâlnit cu rama electrică Z6300. Destinaţia acesteia era fie Cacica, fie Suceava Nord, însă conform Mersului trenurilor din acea perioadă, 58-1001-5 se întorcea de la Cacica, reprezentând Trenul Personal 5736.

Trenul Personal Cacica – Suceava



18:10
După ce am trecut de Gara Suceava Iţcani, ne-am întâlnit cu Trenul Personal 5623, Suceava – Putna. Acesta avea ca locomotivă pe 89-0068-0.

Trenul Personal Suceava – Putna



18:30
După 20 de minute de mers între Iţcani şi Burdujeni, am ajuns în Grupa tehnică de revizie a vagoanelor Suceava. Aici sunt mai multe linii destinate trierii vagoanelor trenurilor venite din ţară: Bucureşti, Braşov, Constanţa şi multe alte destinaţii din judeţ: Nisipitu, Botoşani, Putna.

Revizia de Vagoane Suceava, statia de spalare a vagoanelor



18:40
La ora menţionată anterior, Trenul cu scriitori pleca din Suceava Burdujeni spre Transilvania via Vatra Dornei. Locomotiva Siemens 311 urma să mai parcurgă încă 1.000 de km şi multe staţii din România în care să răspândească curentul literar contemporan.

Trenul cu scriitori pleacă spre Transilvania



18:50
Înainte de plecarea spre casă, am surprins locomotivele DA 1346 de la CFR Marfă şi EA1-655 de la CFR Călători.

DA 1346 CFR Marfă, cu treabă prin Suceava Burdujeni


Locomotiva Trenului Personal Suceava Nord - Iaşi, EA1-655



Iată că povestirea FeRoviaRă despre Trenul cu scriitori ce a ajuns în Suceava Burdujeni se încheie aici. Vă mulţumesc pentru atenţia acordată şi vă invit şi altă dată să vă perindaţi prin lumea FeRoviaRă a României, fie ea mai diesel, fie ea mai electrică, fie ea… mai culturală.

Peronul Gării Suceava Burdujeni se odihneşte după o zi plină


Clipul FeRoviaR dedicat acestui moment îl puteţi viziona mai jos:

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu