31 august 2010 -=- Trenul de lux VSOE
Relatam în 2009 despre trenul Orient Express. Pe atunci era prilej de a străbate țara de la nord la sud numai pentru admirarea celebrului tren de lux Venice Simplon – Orient Express.
Ca o comparație față de componența trenului din 2009, componență pe care am disecat-o pe număr de vagon și istoria sa proprie, în 2010 VSOE a avut în plus vagoanele 3425, 3553, 3543, 3552 și 3539. Vagoanele 3309, 3482 și 3544, prezente în 2009, nu au mai făcut parte din tren în 2010.
Componența trenului Orient Express în 2010 a fost următoarea: 3425, 3473, 3483, 3553, 3543, 3915, 4110, 4141, 4095, 3674, 3912, 3525, 3555, 3539 și 3552.
Trenul Orient Express pe linia 14 din Gara de Nord
Trenul de lux Orient Express
Vagoane resturant, vagoane de dormit
Săgeata Albastra vs. Venice Simplon Orient Express
3425, Vagon de dormit 16 paturi
Vagonul a fost construit în Anglia în 1929 de către Birmingham Railway Carriage and Wagon Co. Ltd. Designul interior a căpătat amprenta casei de design René Prou. În 1929 a circulat în trenul Rome Express, apoi în 1930 în trenul Berlin – Naples Express, și după 1931 a circulat în componența Orient Express, l’Arlberg Orient Express, Anatolie Express, l’Egée et Taurus Express și Sud Express.
Acest vagon a fost închiriat de către regele Carol al II-lea pentru a evada cu amanta sa ori să primească în audiență diverși funcționari. În 1940 a abdicat și a fugit spre Elveția unde a rămas în exil.
Vagonul de dormit 3425 - Schlafwagen
Vagonul 3425 care cândva a fost închiriat regelui Carol al II-lea
Vedere laterală
3473, Vagon de dormit 10 paturi
Vagonul a fost construit în 1929, în Marea Britanie, la Birmingham. Interiorul a fost gândit de Morison şi a fost decorat cu ghirlande şi flori. Vehiculul feroviar şi-a început serviciul în cadrul trenului ce lega Parisul de Riviera, „Train Bleu”, în perioada 1929 – 1937. Pe perioada celui de-al doilea război mondial, vagonul a fost conservat în Lourdes, iar apoi a circulat din nou în componența trenului ”Train Bleu” de la 1946 la 1961. Din 1962, vagonul face parte din garnitura trenului Orient Express.
Vagonul 3473 construit în 1929
Stema Orient Express și codul numeric al vagonului
Boghiul modern care echipează vagonul de lux
Intercomunicație Orient Express
3483, Vagon de dormit 10 paturi
Construit în Birmingham în 1929, a fost decorat de către Morison şi echipat cu ghivece de flori. Şi-a „trăit” tinereţea în cadrul trenurilor „Train Bleu”, „Rome Express” şi „Nord Express”. Până în 1948, când a fost integrat în componenţa trenului „Orient Express”, a circulat pe rute ca Paris – Roma sau Biarritz – Brig. În timpul celui de-al doilea război mondial a fost conservat la Pouancée. Pentru o scurtă perioadă de timp, între 1973 și 1977, vagonul a făcut parte din componența trenului Costa Brava Express.
Vagon de dormit 3483
Stema și marcajul UIC
3553, Vagon de dormit 10 paturi
Vagonul de față a fost construit în Franța în 1929 de către Entreprises Industrielles Charentaises Aytré ŕ la Rochelle și are același interior ca vagoanele 3552 și 3555. A circulat în perioada 1949 – 1969 în componența trenului Orient Express, iar apoi a fost integrat în trenul Sud – Express între 1969 și 1971.
Vagonul 3553
Compagnie Internationale des Wagons-Lits (et des grands express européens)
Boghiul vagonului 3553
Vagoane de dormit în trenul de lux Orient Express
3543, Vagon de dormit 10 paturi
A fost construit în 1929 de către Entreprises Industrielles Charentaises Aytré ŕ la Rochelle și a fost decorat în același stil ca vagoanele 3525 și 3539. Acesta a făcut parte din Expressul Pyrénées - Côte d’Argent și Bleu Express până în 1932, urmând ca după 1950 să circule până în 1956 în componența ”Train Bleu”. După 1961, circulă sub egida Orient Express.
Vagonul de dormit 3543
Stema și codul UIC
Detaliu cu vagonul de lux
3915 – Service Car
Vagonul de serviciu a fost construit în 1949 la ”Ateliers Métallurgiques de Nivelles”.
Vagonul de serviciu 3915
Stema și detalii
Boghiul de 160 km/h al vagonului de serviciu
4110 – Vagon restaurant
„Etoile du Nord” a fost construit în 1926-1927 la Smethwick de către Birmingham Railway and Carriage and Wagon Co. şi este considerat a fi cel mai frumos vagon din Europa. În perioada 1930 și 1933 a circulat în componența trenului ”Danube Express”. În timpul războiului, a staționat în București și s-a întors în circulație în trenul Sud Express între 1951 și 1959. A călătorit între Paris şi Amsterdam, la fel ca şi vagonul-restaurant 4095. De asemenea, a circulat şi în Spania, între 1961 şi 1970 pe distanţa Cadiz şi Sevilia.
Vagonul restaurant 4110
Codul UIC
Vagonul restaurant nr. 3
4141 – Vagon restaurant
„Lalique Pullman” a văzut lumina zilei în 1929 şi a circulat ca vagon de clasa I. A circulat în zona Coastei de Azur, între Paris şi Calais. Restaurat la Bremen, după 1981 a făcut parte din trenul Venice Simplon – Orient-Express ca vagon restaurant. Oferă 20 de locuri pentru luat masa. A circulat în componența trenului Pullman Express în iarna anului 1929-1930.
PullmanCar no. 4141
Vagonul restaurant nr. 2
Unul dintre cele mai moderne vagoane din lume
4095 – Vagon restaurant
Denumit şi „Voiture Chinoise”, vagonul Pullman a fost construit în 1927 în Birmingham. A circulat între Paris şi Amsterdam, via Bruxelles, călătorind astfel pe o distanţă de 560 km. Interiorul este în stil ”Art Nouveau” și a fost conceput de Gérard Gallet. Între 1927 și 1939 a circulat în trenurile l’Etoile du Nord, l’Edelweiss-Express și la Flčche d’Or. În timpul războiului a staționat în stația Villeneuve Saint Georges, după care a circulat tot în componența trenului l’Etoile du Nord. De la 1951 la 1971 a circulat în trenul Sud Express.
Vagon restaurant no. 4095
Carozza – Ristorante
Exclusivism feroviar
3674 – Vagon bar
Vagonul bar-restaurant a fost construit în 1931 de către Entreprises Industrielles Charentaises Aytré ŕ la Rochelle. Acesta a fost în trecut vagon restaurant care circula pe rutele Paris – Havre, Paris – Cherbourg și Paris – Dieppe. Între anii 1949 și 1961 a făcut parte din trenul Sud-Express, a circulat între Spania şi Franţa.
Vagon bar 3674
Stema și codul UIC de la vagonul Bar
Boghiul vagonului bar
Fereastră de Orient Express
3912 – Vagon de serviciu
Cel de-al doilea vagon de serviciu din garnitura Orient Express a fost construit în 1949 de către Ateliers Métallurgiques de Nivelles.
Vagonul de serviciu Dienstwagen no. 3912
Stema și codul UIC
Vedere frontala cu capătul vagonului de serviciu
3525 – Vagon de dormit, 10 locuri
Acest vagon de dormit a fost construit în Franţa în 1929 şi a fost decorat de către René Prou. A călătorit pe ruta trenului express „Pyrénées Côte d’Argent”, Paris – Biarritz. A funcţionat în rutele trenurilor „Train Bleu” şi „Rome Express”, ca mai apoi să staţioneze în timpul războiului la Lourdes. După război a făcut parte din trenurile VSOE și Rome Express, dar și Costa Vasca între anii 1969 și 1972.
Vedere laterală cu vagonul de dormit 3525
Schlafwagen 3525
Locuri de dormit de lux
Venice Simplon Orient Express
3555, Vagon de dormit, 10 locuri
A fost construit în 1929 și a circulat în componenţa trenurilor „Pyrénées-Côte d’Argent Express” în anii 1930, „Costa Vasta Express”, „Orient Express” între 1949 şi 1961, „Nord Express” între 1961 şi 1969, „Sud Express” între 1969 şi 1971. În timpul războiului a funcţionat ca hotel în Lyon.
Carozza - Letti no. 4555
Stemă și detaliu cu ferestre de la vagonul de dormit
Exclusivitate
3539
Construit în Franţa la 1929, are un design asemănător vagonului 3525. A circulat timp de un an în componenţa trenului „Train Bleu”, ca mai apoi să circule şi în Express-ul „Pyrénées Côte d’Argent”. Din cauza crizei de atunci, a staţionat până în 1936, când şi-a reluat „viaţa de cuşetă” în cadrul trenului „Rome Express”. A fost în grija US Army Transportation Corps între 1945 şi 1947. A participat în 1984 în filmul ”Once Upon a Time in America”.
Vagonul de dormit 3539
Același vagon, alt unghi
Stema și codul UIC
Săgeata Albastra vs. Trenul de Lux Orient Express
3552, Vagon de dormit 10 locuri
A fost construit în Franţa în 1929 şi decorat de către Nelson cu o delicateţe aparte. În anii 30 ai secolului trecut, a mers pe ruta Express-ului „Pyrénées-Côte d’Argent”. În timpul războiului, a fost adăpostit la Lourdes şi apoi a funcţionat ca hotel. Cuşeta a circulat pe traseul express-ului „Costa Vasca”.
Vagonul de dormit 3552
Primul vagon de după locomotivă
Vagonul de dormit A
08:00
Tracțiune dublă la trenul Orient Express
Locomotivă diesel-electrică 65-1384-0
Pe atunci încă nu era gata Pasajul Basarab
65-1204-0 - Locomotiva fruntașă la VSOE
Cea mai bună șansă de a dovedi că poți să fabrici exclusivism feroviar… Cea mai frumoasă șansă pe care o poate avea un pasionat de vehicule feroviare, în fiecare an, la sfârșit de august, la început de septembrie, să poți admira – măcar pe afară – cât de multe lucruri frumoase pot fi realizate de mâna omului pe o structură de șasiu...!
Orient Express, gata de plecare din București
Sursă informații: http://www.lillemodelisme.fr/Lille_Modelisme_Fiche_LM-TR01_VSOE.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu