duminică, 11 august 2013

Practica la Facultatea de Transporturi, Specializarea ”Vehicule pentru Transport Feroviar”

Jurnal de student – ziua II: 8 iulie 2009

În această zi de practică aveam să intru în cele mai moderne vagoane de călători care circulă pe rutele României. Am vizitat un vagon-salon ce aparţinea de Intercity 531 de Bucureşti – Târgu Mureş, timp în care am avut timp să remarcăm confortul deosebit şi dotările avansate tehnologic. Am aflat despre acest vagon că este supravegheat video, este dotat cu aer condiţionat, priză la fiecare măsuţă, scaune deosebit de confortabile şi o ambianţă plăcută. Conform standardelor europene, constructorul de vagoane a proiectat WC-ul astfel încât să nu polueze natura, acesta fiind dotat cu vacuum.

Acceleratul Rodna Veche - București Nord la Revizia Grivița




Vagoane CFR Călători pentru trafic intern

Marcaj numeral și literal al vagonului 21-76 033


Vagonul 10-70 008


Boghiu GP 200 S al unui vagon de dormit 71-70


Marcaj numeral și literal al unui vagon 21-76 de clasa a II-a și construit la Astra Vagoane Arad


Așezarea scaunelor vagonului de clasa a II-a 21-76


Afișaj electronic și camera de luat vederi în vagonul 21-76



Panoul de control al vagonului este aproximativ identic cu panourile văzute şi la vagoanele cuşetă/vagoane de dormit, el fiind uşor de manipulat pentru conductorul trenului.

Panou de control al serviciilor auxiliare de pe vagonul 21-76



Vagoanele-salon de clasa I încep să se facă din ce în ce mai cunoscute prin rândurile românilor, datorită punerii lor în circulaţie pe trenuri lungi, unde timpul de călătorie depăşeşte 5-6 ore. Am avut ocazia să vizităm un vagon 10-70, capabil să atingă o viteză maximă de 160 km/h şi care circulă în traficul internaţional fără probleme. Aici, panoul de control este aproximativ acelaşi ca al vagoanelor vizitate ulterior, însă confortul creşte din ce în ce mai mult, oferindu-se, totodată, priză pentru conectarea laptopului, fotolii cu tapițerie roşie de înaltă calitate şi o ambianţă luminoasă de excepţie.

Marcaj numeral și literal al vagonului 10-70 007


Vagon 10-70 salon cu scaune de clasa I


Panou de control al vagonului 10-70


Confort de clasa I



Înaintând spre capătul trenului, am ajuns şi într-un vagon business ce oferă bar, locuri pentru clasa IA (Exclusive) şi pentru clasa IB (Standard).. Constructorul de vagoane a exagerat cu măsura şi a montat scaune din piele, LCD-uri în tetierele scaunelor, control digital al poziţiei scaunelor, conectare audio jack pentru ascultarea propriilor posturi de muzică sau filme selectate de pe tastatura LCD-ului. Acest vagon a fost unul din seria 85-76 şi a făcut parte din trenul intercity Bucureşti Nord – Oradea.

Marcaj numeral al vagonului Business 85-76


Fotolii confortabile și acces la display LCD pentru călătorii clasei Business


Scaune pentru clasa 1B (Business standard)


Barul vagonului Business



De asemenea, am observat pe faţă laterală a unui vagon că scria tipul de vopsea folosit pentru interior este epoxidic, în timp ce pentru exterior s-a folosit vopsea poliuretanică.

Vagon de clasa a II-a cu bar-bistro 89-87 la Trenul InterCity București – Oradea


Treptele vagonului B6


Tipul de vopsea folosită pentru vagonul 89-87


Chiuveta din grupul sanitar al vagonului 89-87



Următoarea noastră ţintă a fost un vagon bar-bistro. Aici spaţiul este dedicat special consumării de băuturi răcoritoare, cafele şi alte bunătăţuri, călătorii beneficiind de scaune individuale şi fotolii care oferă confort ridicat. Spaţiul călătorilor este dedicat unei călătorii plăcute şi, în cazul meu, poate de neuitat. Spun asta deoarece preţurile alimentelor şi băuturilor de aici sunt destul de mari, însă bănuiesc că cine îşi permite o călătorie de clasa I până la Cluj-Napoca, Baia Mare sau Viena, nu se va sfii să plătească 5 lei pentru o cafea, 10 lei pentru un baton de ciocolată sau 50 de lei pentru un whiskey de calitate. Să nu uităm că la fiecare bar se ofereau mai multe cărţi de ultimă oră, disponibile pentru călători în orice moment.

Nu cred că mai merită să menţionăm de uşi automate, aer condiţionat, becuri economice, scaune confortabile şi aşa mai departe.

Aş vrea să amintesc că, trenul, fiind pe punctul de plecare, dădea dovadă de o curăţenie fără cusur.

Însoțitorul de vagon salon cu bar-bistro


Lectură în tren - Tolkien sau Meyer


Fotoliile vagonului 89-87


Culoarul vagonului salon cu bar-bistro


Taburet din vagonul bar-bistro


Vagon 89-76 bar-bistro WRlee


Plăcuța de identificare a vagonului 89-76 reconstruit la Astra Vagoane Arad după licență Alstom


Cineva se ocupa să pună și flori în vagoanele de călători, nu?


Canapeaua portabila din vagonul 89-76



Am ieşit pe rampa de revizii şi am zărit în depărtare trenul accelerat Bucureşti Nord – Rodna Veche. Era compus din vagoane roşii pe boghiuri Minden-Deutz.

Vagoane de călători ce compuneau Acceleratul Rodna Veche - București Nord din Revizia Grivița


Linii cu canal pentru revizia vagoanelor de călători



Am ieşit din revizie şi am admirat sunetul unui motor Maybach cu 6 cilindri în linie, aparţinând locomotivei 80-0103-4, care completează lista de vehicule motoare de tracţiune din incinta societăţii. Ziua precedentă am văzut modelul 80-0100-0, iar astăzi am mai remarcat la manevră maşina 80-0620-7.

Vagon de călători la Trenul Rapid București Nord – Iași


Locomotiva LDH125 – 620


Aspect frontal al locomotivei diesel-hidraulice de 1250 de cai putere


Locomotiva diesel-hidraulică 80-0103-4


Cabina de conducere a locomotivei diesel-hidraulice de 1250 CP



După un moment de recreație în sunetul cilindrilor uriaşi ai locomotivei, am poposit în atelierul pentru reparat şi probat distribuitoare de frână. Aici lucrau o mână de oameni care ne-au vorbit frumos despre sarcinile pe care le aveau de îndeplinit. Fiecare tehnician avea câte o menghină, pe care era plasat un distribuitor şi care era suflat, curăţat, uns şi aşa mai departe. Odată terminat, distribuitorul avea să fie probat într-o altă cameră unde exista un aparat de mari dimensiuni dotat cu robinet KD-2 şi care înregistra pe o bandă presiunile suportate. Mi-a plăcut, de asemenea, că spaţiul era amenajat cu scheme şi planşe de informare a sistemelor de frânare.

Atelier de reparat distribuitoare de aer pentru vagoane de călători


Ștand de probă pentru probarea robinetelor Knorr D2 (KD2 – robinetul mecanicului)


Ștand pentru probarea distribuitoarelor de aer




Distribuitoare de aer pentru probat





Aceasta a fost ziua de practică, urmând ca împreună cu doi colegi de-ai mei, pasionaţi şi ei la fel ca mine, să mergem în gară să admirăm bestiile feroviare de 2.100, peste 6.000 sau 8.000 de cai.


După terminarea zilei de practică, am purces către gară!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu