miercuri, 17 aprilie 2013

În Ajun de Paște, peste Olt și Cibin, către Sibiu cu trenul

18 aprilie 2009 -=- Excursie FeRoviaRă Ucea – Sibiu


Nu este chiar ușor să scrii despre un eveniment care a avut loc în viața ta acum 4 ani. Firul întâmplărilor la un moment dat poate deveni încâlcit. Însă, faptul că am avut la mine un aparat de fotografiat Canon A550 cu care am reușit să fotografiez cam tot ce am văzut interesant pe traseu.

Atunci se întâmpla că am înnoptat la bunicii prietenei mele de atunci. Însă acum, dacă îți plănuiești o vizită la Sibiu (mai ales că în câteva zile va începe Târgul de Paște din Piața Mare din Sibiu, 26 aprilie – 7 mai 2013), merită să vezi oferta de cazare de la Ibis. În plus, vei beneficia de o ofertă specială menționând parola ”blog TrenuriRomania” la rezervarea pe care o poți face trimițând un mail la adresa: reservations.sibiu[at]ibishotels[punct]ro.

În acest blog vă voi prezenta călătoria cu trenul de la Ucea (județul Brașov) la Sibiu. Fiind ziua iubitei mele de atunci, ne-am gândit să o petrecem plimbându-ne hai-hiu prin Sibiu, vizitând piețele, parcurile și clădirile acestui frumos oraș. Menționez aici darea în folosință a liniei de cale ferată, Făgăraș - Sibiu, la 22 noiembrie 1892 în urma unei investiții făcute de românii și sașii din comitatele Sibiului, Făgărașului și Brașovului. După 16 ani, la 1908, Brașovul a fost legat feroviar cu Sibiul.


Trenul Regio 2071, Piatra Olt - Podu Olt


Gara Sibiu


Linia Ferată Sibiu – Făgăraş pornește de la Sibiu (situat la o altitudine de 405 m), apoi coboară uşor pe Valea Cibinului, prin depresiunea subcarpatică a Sibiului. Astfel, aşezările pe care le străbate calea ferată sunt: Şelimbăr, Mohu, Tălmaciu pînă la staţia Podul Olt, înfiinţată la 17 noiembrie 1897, ca punct de ramificaţie al liniei 201, Sibiu-Turnu Roşu - Râmnicu Vâlcea pe Valea Oltului. De la Podul Olt, linia urcă de-a lungul depresiunii subcarpatice a Munţilor Făgăraş, trecînd prin aşezările româneşti Racoviţa, Avrig, Porumbacu, Arpaş şi Voila. La 13 septembrie 1892 au fost date în folosinţă cinci staţii şi halte, Şelimbăr, Veştem, Tălmaciu, Sebeş şi Avrig. Pe tronsonul Avrig - Făgăraş s-au deschis alte nouă staţii: Porumbacu, Cârţa, Arpaş, Ucea, Viştea, Olteţ, Voila, Beclean şi Făgăraş.


08:20

Dis-de-dimineață, ne-am luat tălpășița din prispa bunicilor și, aduși cu mașina de tatăl ei, am ajuns la Ucea. De aici, ne-am urcat în Trenul Personal 2101, Brașov – Sibiu. Era o Săgeata Albastră veritabilă, cu confort sporit dar… fără posibilitatea de a realiza fotografii la aer curat. Chiar și așa, ne-am ales locurile la un geam cât-de-cât curat, de unde am reușit să admirăm peisajele de afară.

Stația Ucea


Liniile din Gara Ucea


O veche magazie din stația Ucea


Berze în Depresiunea Făgărașului


Indicator intrare in Județul Sibiu



08:30

Linia Făgăraș - Sibiu se caracterizează cu o densitate mare de stații (85 de km liniari pentru 23 de stații). Deci trenul oprește, în medie, o dată la 4 kilometri / 5 minute de mers. Este un lucru bun pentru că astfel localitățile sunt deservite în mod eficient de către transportul feroviar. Atât din punct de vedere al călătorilor, cât și al mărfii care poate fi transportată.

Intrare in Stația Arpaș


Rampa de descărcare de la Arpaș


Gara Arpaș și călătorii ei dornici de o plimbare


Butuci și material lemnos pentru încărcat în vagoane de marfă


Halta de la Cârța


Tractor FIAT 580



Podul feroviar dintre Porumbacu şi Arpaş (podul de la Cârţa) a fost afectat de viitură în 2009. Deşi au promis să repare defecţiunile imediat, reprezentanţii Regionalei CFR Braşov au reuşit să pună podul la locul lui abia după 18 luni. Din acest motiv, circulaţia trenurilor pe ruta Făgăraş-Sibiu a fost paralizată din iulie 2009 și până la sfârșitul lui 2010. Acest caz a apărut până și la ”România, Te iubesc!” de la ProTV, precum și în presa locală sau națională.
În apropierea podului de la Cârțișoara


Halta Scoreiu


Clădirea Haltei Scoreiu



08:40

La data realizării acestui reportaj, podul peste râul Cârțișoara era la locul lui. Halta Sărata Colun a fost înființată după 1930. Aceste stații nu au o rezonanță deosebită la prima vedere, însă privind mai atenți harta vom observa că din această zonă pleacă drumul DN7C, Transfăgărășanul. În alte țări, aceste stații (Scoreiu, Arpaș, Porumbacu), ar fi ticsite de panouri publicitare cu trasee turistice, posibilități de cazare, închirieri de biciclete, corturi etc. Da, de unde...

Stâlp telegrafic între stațiile Scoreiu și Sărata Colun


Halta Sărata Colun


O remiză în apropiere de Porumbacu


O cale ferată industrială racordată la M200



08:50

La Porumbacu există 5 linii, iar aici ne-am întâlnit cu Săgeata Albastră ca tren personal, Sibiu – Făgăraș. De aici se puteau observa foarte bine Munții Făgăraș.

Gara Porumbacu


Gara Porumbacu -2-


Trenul Personal 2512, Sibiu – Făgăraș


Între Porumbacu și Avrig



Avrigul este o localitate aflată la 26 km de Sibiu, unde muntele și apa se întâlnesc și crează un decor natural interesant. ”Alpii Transilvaniei”, așa cum i-a numit francezul Martonne, se văd atât de frumos de pe malurile râului Olt. Aici la Avrig puteți vizita Parcul Brukental, care este chiar în spatele gării. De asemenea, această localitate se remarcă în ultimul timp pe direcția de realizare a energiei verde. Industria din zonă a eșuat (Mecanica Mârșa, Fabrica de Sticlă), însă consilierii locali în frunte cu primarul au instalat panouri fotovoltaice, au înființat o centrală pe biomasă, care astfel furnizează energie verde și face din Avrig primul oraș din România independent energetic.

Gara Avrig


Munții Făgăraș văzuți de la Avrig


O linie industrială se înțepa la Magistrala 200, Brașov – Curtici



09:00

Halta Mârșa, înființată înainte de 1950, se mândrea în trecut cu o activitate feroviară de excepție, producându-se piese auto pentru Dacia și Aro la Uzina Mecanică Mârșa.

Halta Mârșa


Halta Mârșa și Munții Făgăraș


Halta Racovița


Halta Racovița


Forme de relief în Bazinul Oltului


Halta Sebeș-Olt



09:10

Stația Podul Olt reprezintă un nod feroviar. Aici se întâlnesc trenurile care circulă pe magistrala 200, Brașov – Sibiu – Curtici și linia secundară 201, Piatra Olt – Râmnicu Vâlcea - Podu Olt. Pentru a traversa râul Olt, constructorii au construit două poduri metalice. De asemenea, clădirea gării are o arhitectură interesantă.

Poduri de cale ferată peste Olt


Pod feroviar peste Râul Olt de pe Magistrala 201, Piatra Olt - Podu Olt


Pod feroviar peste râul Olt la Podu Olt


Podul feroviar peste râul Olt de pe linia 201


Pod rutier arcuit peste Râul Olt


Gara din Podu Olt


Vagon aflat în uzul administrației CFR


Boghiu Goerlitz modificat



Trenul nostru a staționat câteva minute pentru a aștepta Personalul care venea de la Piatra Olt. Acesta era tras de locomotiva LDE 2100 CP no. 1163, având în compunerea sa trei vagoane de călători.

Trenul Regio 2071, Piatra Olt - Podu Olt


Locomotiva diesel-electrică DA-1163


Vagon 21-47 la Trenul Regio care bate 164 de kilometri pe Valea Oltului


Cladire anexă din stația Podu Olt



09:20

După ieșirea din stația Podul Olt, observăm că linia este dublă. În perioada februarie 1958 – octombrie 1959, s-a executat dublarea căii ferate Podul Olt – Sibiu în lungime de 18 km.

Între Podu Olt și Tălmaciu


Râul Cibin și calea ferată Podu Olt – Sibiu


Primăvara a venit la Sibiu


Atelier de construit case din bușteni


Pod feroviar peste Râul Cibin



Râul Cibin, lung de 82 km, este un afluent important al râului Olt. Calea ferată a urmat cursul acestui râu care creează ”Depresiunea Sibiului”. Este una dintre cele mai frumoase zone de pe traseul Brașov – Sibiu (alături de văile largi și adânci de la Brădet).

Râul Cibin


Pod rutier peste Râul Sadului


Gater și linie industrială la Tălmaciu


Gara din Tălmaciu


Racord industrial la Tălmaciu


Bușteni gata de încărcat pe TIRuri


Curba cu rază mică de înscriere la ieșire din Tălmaciu


Semnale luminoase de ieșire din Stația Tălmaciu



09:30

De la Tălmaciu, linia urcă în direcția nord spre Sibiu. Lăsăm formele de relief în urmă în ”Țara Oltului”, iar noi ne apropiam de aventura Sibiană.

Peisaj sibian



09:40

Momentan, calea ferată industrială, Cisnădie – Sibiu, este închiriată la SC Construcții Feroviare Sibiu SA, însă în trecut existau până la 4 perechi de trenuri pe zi (Mersul Trenurilor din 1956).

Cale ferată industrială spre Cisnădie


Pod metalic feroviar pe M200


Gara Șelimbar



Despre linia ferată îngustă, Sibiu – Agnita, putețI citi aici. Este o cale ferată cu ecartament de 760 mm, care străbate Podișul Hârtibaciului. S-a circulat pe ea ultima dată pe 1 septembrie 2011. În trecut, lega orașele Sighișoara și Sibiu. Acum nu mai este decât o adunătură de fier vechi, dar care se vrea recondiționată și repusă în funcție de oameni inimoși. Mai multe detalii, în linkul de mai sus!
Linia ferată îngusta Sibiu – Agnita



19:30

Gara Sibiu, o ”Julietă” în balconul Făgărașilor, așa cum am găsit-o descrisă aici, devenea tot mai aprinsă în razele de Soare în amurg.






Trenul Personal 2415, Sibiu – Vințu de Jos


Componente de infrastructură feroviară


Stația Sibiu


Gara Sibiu



Vă mulțumesc pentru atenție! Și… La mulți ani! Eram în mașina ta când făceam poza asta…

Locomotiva Softronic 773 cu un Tren InterCity pe Valea Prahovei

2 comentarii:

  1. Mihai, am citit cu atenţie şi interes descrierea călătoriei tale din Aprilie 2009 la Sibiu şi legat de aceasta permite-mi să fac o mică corectură: podul feroviar de la Cârţa a fost afectat de o puternică viitură în Iulie 2009. Circulaţia feroviară a fost restabilită pe data de 21 decembrie 2010.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc de corectură și interes! Am vrut a scrie 2009, dar m-am gândit la 2010. Oricum, situația a fost rușinoasă pentru România! Un pod de cale ferată se repară în 17-18 luni!! :(

      Ștergere