22 decembrie 2008 -=- Locomotiva cu aburi de ecartament îngust 762.209
Vacanța de iarnă era în toi, așa că
am hotărât cu fratele meu să facem o vizită în Suceava. Aici, am fost
plăcut impresionați când în centrul Sucevei am admirat pufăitul
locomotivei de cale îngustă nr. 762.209 (ecartament 760 mm). Alături de
brazii împodobiți cu beteală, beculețe și steluțe în vârf, atmosfera ”de
basm” era… la ea acasă. Mai lipsea zăpada.
Am profitat de câteva zile libere pentru a-mi aduce pașii înapoi prin Suceava mea dragă. Aproape că se termina un an… un an plin de realizări, BAC, admitere facultate la MRCF (material rulant pentru cale ferată), cazare în București, mii de kilometri descoperiți de cale ferată, plimbări cu locomotiva.
Locomotiva cu aburi în Centrul Sucevei
Am profitat de câteva zile libere pentru a-mi aduce pașii înapoi prin Suceava mea dragă. Aproape că se termina un an… un an plin de realizări, BAC, admitere facultate la MRCF (material rulant pentru cale ferată), cazare în București, mii de kilometri descoperiți de cale ferată, plimbări cu locomotiva.
Locomotiva cu aburi în Centrul Sucevei
14:20
Așadar, plecam înainte de amiază din Fălticeni cu un autocar foarte confortabil al companiei TransMoldavia. Acesta circula pe ruta Piatra Neamț - Rădăuți.
Iazul piscicol amenajat pe Șomuz de lângă Fălticeni
Drum bun către Suceava, cu autocarul TransMoldavia
14:30
Această plimbare de pe E85 între Fălticeni și Suceava mi-a readus aminte de dealurile și văile acestui drum des umblat de mine în trecut, care devine destul de periculos și alunecos atunci când e acoperit cu zăpadă sau polei.
Forme de relief văzute de pe E85
Exemplu de ”Transhumanță” între Cumpărătura și Bunești
În zare, Subcarpații Moldovei
Construcția centurii ocolitoare a Municipiului Suceava
Lucrările avansează în plină iarnă
14:50
După nici 30 de minute de călătorie într-un autocar cu o suspensie care a ”mascat” gropile multiple de pe carosabil, am ajuns în Suceava. Scopul vizitei noastre a fost să ajungem la Complexul Iulius Mall, însă am oprit la stația ”Spital” pentru a lua la pas urbea bucovineană.
Brad de Crăciun la intrare în Suceava
Autocar TransMoldavia pe ruta Piatra Neamț – Rădăuți
15:00
Și tot așa traversăm Suceava și fotografiem reperele urbanistice care ni se par interesante.
Palatul de Justiție, Suceava
15:10
Iată că fratele meu a ajuns să vadă prima lui locomotivă cu aburi – funcțională. Era impresionat de mecanismul de antrenare a roților, de fumul care ieșea din coș, dar și de vagoanele mici și manetele din interiorul marchizei.
Costel și Mocănița din Suceava
15:30
”Nicio plimbare în Suceava fără Gara Burdujeni!” ar putea fi moto-ul anului 2008. O adevărată capodoperă arhitecturală, cu o idee ”născută” acum peste 100 de ani, însă cu o grandiozitate și o impresie artistică de neegalat în România!
Gara Suceava Burdujeni, văzută din Centrul Sucevei
15:50
Râul Suceava, în 2008
18:40
Am petrecut câteva ore plimbându-ne în voie prin magazinele Mall-ului abia construit în Suceava, iar cu ocazia aceasta am făcut și cumpărăturile de Crăciun. Întoarcerea spre Centru a fost tot ”per pedes”, astfel că am avut răgaz să ne facem o imagine de ansamblu cu cartierul înserat al Burdujeniului.
Cartierul Burdujeni din Suceava, pe înserate
18:50
Că tot natura nu prea ne-a dat zăpadă în iarna 2008-2009, oficialitățile sucevene s-au gândit să ”împodobească” – dacă putem spune așa – fântânile arteziene din parcurile sucevene.
Fântâna arteziană, în plină iarnă, la Suceava
19:10
Ei bine, odată cu lăsarea întunericului, ne-am văzut în fața faptului împlinit: o plimbare nocturnă sub farmecul și ”fumurile” mocăniței. Cu cele trei vagoane atașate la cupla firavă, dar încrezătoare, a locomotivei, mecanicul și ajutorul său au făcut preț de câteva sute de metri un adevărat spectacol FeRoviaR.
Locomotiva cu aburi în Centrul Sucevei
Locomotiva cu aburi 762.209 în Suceava
Bradul de Crăciun din Suceava
Trenul cu aburi în Centrul Sucevei
Fuge, trenul, fuge
Locomotiva 762.209 fumegând în Centrul Sucevei
20:20
Ne-am plimbat timp de o oră – gratis – cu locomotiva cu aburi 762.209. Am avut răgaz să facem și câteva fotografii, dar și un scurt videoclip care să redea, măcar puțin, atmosfera motrică de atunci.
Vis-a-vis de Muzeul de Istorie al Bucovinei, trenul cu aburi din programul Crăciun în Bucovina
http://www.youtube.com/watch?v=enz0zSRLC-o
20:40
Șuier autentic de locomotivă de început de secol XX, linie ferată de ecartament îngust și fum fierbinte autentic ”tras pe țevile” boilerului flămând de căldură… toate acestea la îndemâna oricărui sucevean și nu numai. O inițiativă demnă de lăudat – la care, din câte am înțeles, a participat și Georg Hocevar, austriacul pasionat de material rulant pe ecartament îngust și nu numai… Spre casă, am oprit la ”căsuța ca-n povești” și am luat ”trenul” spre casa noastră din Fălticeni.
O căsuță ca-n povești
PS: Căsuța ca-n povești este, de fapt, ”Direcția Silvică Suceava” și este cea mai frumos împodobită clădire din Suceava.
PPS: Iar ”trenul” a fost, de fapt, un simplu automobil de ocazie…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu