luni, 28 mai 2012

Plimbare prin orasul Vatra Dornei

12 septembrie 2008 -=- Vatra Dornei: Scurtă plimbare în staţiunea parcului cu veveriţe

Eram în Vatra Dornei dintr-o dorinţă mai veche de-a mea de a admira veveriţele din Parcul Dendrologic. Cu un timp disponibil de doar câteva zeci de minute pentru plimbare, am luat la pas câteva străzi din Vatra Dornei, am traversat podul peste râul Dorna şi am inspirat aer curat la umbra copacilor din parcul cu veveriţe. 

Am recunoscut, atât cu ajutorul hărţii, cât şi cu participarea lui Dan din Vatra Dornei, câteva clădiri interesante şi frumoase din această urbe. Până a ajunge la vizionarea fotografiilor, amintesc, pe scurt, decât de Gara Vatra Dornei Băi, Clădirea Primăriei, Hotelul Maestro, Biserica „Sfânta Treime”, Turnul izvorului, Clădirea Cazinoului, Pârtia PARC şi nu în ultmul rând, veveriţele din Parcul Verde. Pentru informaţii detaliate despre acest colţ de rai împrejmuit de munţi şi coline vă invit să accesaţi wikipedia aici.


Castelul FeRoviaR cu rol de vamă pentru trenurile care trec din Moldova spre Transilvania şi viceversa


09:10

Punctul de plecare a fost chiar gara unde am ajuns cu Trenul Personal Suceava – Vatra Dornei. Clădirea gării se descrie printr-o statură modestă şi cu un interior călduros. A fost ridicată la începutul secolului al XX-lea, fiind dată în exploatare odată cu linia cu ecartament normal Dărmăneşti – Câmpulung Moldovenesc – Vatra Dornei la 28 octombrie 1902.

Tot de aici mi-am luat un bilet spre Beclean pe Someş şi un altul de la Beclean pe Someş la Suceava. Realizând această tranzacţie, după care am rămas cu doar 5 lei la mine, am pornit apoi spre centrul oraşului. În drumul meu am fost oprit de semnalele acustice şi luminoase de la trecerea la nivel cu calea ferată.

Gara Vatra Dornei


Calea ferată vs. drumul rutier din Vatra Dornei


Atenţie! Urmează o trecere la nivel cu calea ferată


Semnalizare acustică, luminoasă şi crucea Sfantului Andrei în Vatra Dornei



09:20

După ce am fotografiat manevra LDH-ului care tracta rama electrică pe canalul de revizie, o maşină de poliţie a parcat pe trotuar tăindu-mi calea. Şoferul poliţist mi-a cerut actul de identitate, precum şi alte informaţii despre ocupaţia mea, despre scopul şi durata vizitei în Vatra Dornei. I-am răspuns sincer că sunt pasionat de calea ferată şi am venit în vizită în această staţiune frumoasă. Oamenii legii mi-au notat, totuşi, datele mele în agenda lor zilnică, urându-mi... o zi bună. Şi uite aşa am jucat primul meu rol de „suspect” în oraşul Vatra Dornei.

Strada Mihai Eminescu, Vatra Dornei


Un orologiu, un turn şi un muzeu de etnografie - toate fac parte din Clădirea Primăriei


Primăria Municipiului Vatra Dornei


Strada Luceafărului, o esplanadă renumită din Vatra Dornei



09:30

În nici 15 minute am ajuns în faţa Gării Vatra Dornei Băi. Aşa cum scrie în „Enciclopedia Gărilor din România”, gările de pe linia Vatra Dornei – Dornişoara se caracterizează prin clădiri de mici dimensiuni, cu o cameră de serviciu, o mică sală de aşteptare şi un birou al şefului de staţie. Dar nu aceleaşi lucruri se pot spune despre „mini-palatul” Gara Vatra Dornei Băi... Asemeni unui castel de boier cochet muntean, clădirea se înalţă brusc printr-o turlă înaltă, având ca bază două aripi laterale şi un etaj între ele.

Gara Vatra Dornei Bai


Linia ferată spre Ilva Mică, spre Cluj-Napoca


Castelul feroviar din Vatra Dornei



Mi-am îndreptat paşii către podul peste râul Dorna, al cărui curs susura gălăgios şi curgea năvalnic spre confluenţa cu Bistriţa Aurie. Podul leagă Parcul Vatra Dornei cu ale sale veveriţe de oraşul propriu-zis. Aleile parcului începeau să prindă contur, aşa cum se poate observa şi în imaginile de mai jos...

Râul Dorna, trecând pe sub podul din Vatra Dornei


Verdeaţă şi curăţenie în faţa mea şi-a colinelor din jurul staţiunii Vatra Dornei


Hotelul Maestro văzut de pe un pod pietonal peste Dorna


Parcul natural cu veveriţe din Vatra Dornei


Biserica Sfânta Treime din Parcul Vatra Dornei



09:40

Ei bine, dragii mei cititori, vă invit să vă încântaţi ochii cu veveriţele din Parcul din Vatra Dornei. Dacă în toate celelalte oraşe sau păduri din ţară te aştepţi să apară câte una, câte două, aici la Vatra Dornei te aştepţi să vezi şi câte 9. Ba chiar şi 99! Şi nu glumesc, numai 20 am văzut cât am stat în 10 minute pe teritoriul acela magic.

Statuia lui Mihai Eminescu veghind mândră deasupra aleei acestui frumos parc


Statuia lui Mihai Eminescu din Vatra Dornei


Sciurus vulgaris în parcul de lângă Dorna


Veveriţe în Vatra Dornei


Alee care invită la calm şi la plimbare


Falnici arbori care apară de soare şi de poluare


Micile rozătoare alergând voioase prin verdeaţă


Un torent care susura liniştit


Turnul izvorului Sentinela, izvor cu apă minerală acidulată din Vatra Dornei



09:50

Multe hoteluri cu clădiri de nuanţă modernistă sau clasicistă îşi duc veacul prin jurul parcului. Câteva exemple ar fi Hotelul Carol sau Hotelul Călimani, locuri numai bune de petrecut câteva nopţi. Pârtiile de aici sunt renumite, iar dacă sunteţi din zonă nu aţi avut cum să nu auziţi de Serbările Zăpezii ce se organizează în fiecare an.

Până una-alta, „ruina de mai jos este celebrul Cazino, construit la sfârşitul secolului al XIX-lea, despre a cărui reabilitare se tot vorbeşte, se tot vorbeste şi...cam atat. Rămân doar vorbele” spune localnicul pasionat de trenuri şi de frumos din Vatra Dornei, danutzvd.

Clădirea Cazinoului, în veşnica atenţie a autorităţilor


Hotelul Carol oferă cazare de 3 stele pentru turiştii veniţi în staţiune


Pârtia PARC şi Hotelul Călimani


Strada Republicii şi o colină ce se înalţă deasupra oraşului Vatra Dornei


Strada Republicii şi o altă colină...


Râul Dorna



10:00

Am trecut în partea „urbană” a oraşului, unde modernizarea şoselelor era în plină desfăşurare, în timp ce oameni frumoşi şi vânjoşi mergeau de colo-colo: doamna voioasă de la magazinul de ziare, muncitorii fistichii de pe maşinile de asfaltat, domnii poliţişti în căutare de posibili rău-făptaşi, elevi care-şi cumpărau caiete pentru anul şcolar ce avea să înceapă, bătrânei cu sacoşile cu pâine şi ouă sau domnişoare cochete şi cu pas grăbit.

Strada Dornei




Grupul Şcolar Vasile Deac din Vatra Dornei


Strada Mihai Eminescu, în renovare


Utilaje folosite la asfaltarea străzii


Biblioteca municipală G.T. Kirileanu şi sediul PNL


Biserica Adormirea Maicii Domnului din Vatra Dornei



10:10

Ajuns la capătul străzi… mi-am învârtit privirea şi am decis să mă întorc, trenul spre Ilva Mică / Beclean pe Someş avea să sosească în 20 de minute. Norii ascundeau colinele şi munţii moldo-transilvăneni din vecinătatea depresiunii Vatra Dornei, inspirând totodată frică în mintea mea. O ploaie zdravănă mi-ar fi putut nărui dorinţa de a fotografia peisajele liniei 502, Vatra Dornei – Ilva Mică. Dacă visul meu s-a împlinit sau nu, veţi vedea în blogurile următoare...

Trecere la nivel cu calea ferată


Norii se izbeau de colinele Dornei


Dorna cea limpede şi... rapid curgătoare


Calea Transilvaniei ce duce spre Bistriţa



10:30

Revenind în domeniul FeRoviaR şi pe infrastructura FeRoviaRă, am dat ochii cu un utilaj automotor UAM 215 E. Pleca în direcţia Ilva Mică, mecanicul de pe el oferind semnale acustice. În mers grăbit am ajuns şi în Gara Vatra Dornei, unde am găsit câteva noutăţi. Locomotivele 60-1065 şi 60-0939 staţionau ţinându-se „de mână” pe o linie îndepărtată a staţiei.

Utilajul automotor (UAM 215E) trecând prin Gara Vatra Dornei Băi


Dealuri golaşe însorite de seninul cerului


Gara Vatra Dornei şi strada Mihai Eminescu


Două locomotive diesel-electrice, DA-1065 şi DA-939, în Gara Vatra Dornei


Vedere laterală cu locomotiva LDE 2100 cu motor Sulzer



10:40

În timp ce aşteptam Trenul Accelerat, programat să sosească în gară la ora 11 fără câteva minute, tocmai venise un mărfar cu vagoane ruseşti tras de puternica locomotivă clasică de 5100kW, 40-0894.

EA-894 la cârma unui tren mărfar


Vagoane speciale ruseşti pe boghiuri Diamond şi cu descărcare în axul căii


Gara Vatra Dornei



Dragii mei cititori, aşa a trecut ora matinală petrecută la poalele munţilor Carpaţi şi în calea Dornei, lângă veveriţele care se zbânţuiau dintr-un copac în altul, lângă casele şi oamenii care îşi vedeau fiecare de treabă. Trenurile, şi ele elemente de decor active în viaţa dornenilor, vin şi pleacă din frumoasa Gara Vatra Dornei Băi, coborând din ele turişti dornici de aer curat, distracţie şi mâncare bună.

Tot aşa am coborât şi eu dintr-un tren, iar după câteva clipe am urcat în altul, care avea să mă ducă tot mai departe, în inima dealurilor şi-a munţilor, acolo unde spiritul şi hărnicia celor care au lucrat la construcţia căii ferate au putut realiza prima legătură inter-carpatică între Moldova şi Transilvania.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu