duminică, 17 mai 2015

Probabil… cele mai vechi vagoane fotografiate în România

23 iulie 2010 – Trenuri la Gura Humorului - Păltinoasa - Berchișești - Lucăcești

… și dacă n-am dreptate, vă rog să mă contraziceți! Vă invit în continuare la o plimbare cu bicicleta de peste 80 de kilometri în care am avut ca scop fotografierea trenurilor de pe linia 502, Lucăcești – Gura Humorului. Veți observa în instantaneele ce urmează câteva personale, un accelerat și un mărfar, toate filmate în clipul postat mai jos pe Youtube.

Pedalam liber ca păsărea cerului pe DN2E Fălticeni – Gura Humorului, prinsesem o vreme superbă și… încă trafic pe calea ferată. Am imortalizat un vagon relicvă la Berchișești și poate cele mai vechi vagoane încă existente pe teritoriul României – cele două vagoane de călători Ganz și vagonul de bagaje Astra Arad aflate la baza carierei de piatră de la Păltinoasa.


Vagoane istorice la Păltinoasa


Trenul Accelerat 1765, Suceava – Timișoara Nord





14:50

Drumul a început la amiază, soarele ardea, cauciucurile se învârteau pe asfaltul încins. Aparatul foto era pregătit pentru a face față provocărilor lansate de eventualele trenuri care urmau să tranziteze linia Suceava Vest – Gura Humorului.

Intrarea în Fălticeni dinspre Drumul Național 2E


Vedere spre fosta zona industrială a Fălticeniului



15:30

Întâlnirea cu calea ferată de la ieșire din Brăiești spre Berchișești a adus în cadru rama electrică ”Petit Gris” sau Z6300 care rula cu viteză de la Humor la Suceava.

Trenul Personal 5722, Câmpulung-Moldovenesc - Suceava lângă stația Berchișești


Linia 502, Suceava Vest – Lucăcești - Gura Humorului


Drumul Național 2E, Spătărești - Gura Humorului


Vaca și calea ferată


Kilometrul 32


Pasaj de cale ferată peste drumul județean 209C, Berchișești – Suceava


Indicator rutier la Berchișești



Am urcat pe rambleul liniilor de cale ferată de la Berchișești, unde am fotografiat gara și tabloul de garare. Era undeva în capul Y al stației un vagon platformă părăsit, dar încă pe… roțile lui.

Vedere spre Suceava din stația Berchișești


Peronul stației


Gara din Berchișești


Mersul Trenurilor


Un vagon de marfă pe 2 osii părăsit


Suspensia cu arcuri în foi a unui vagon pe 2 osii



16:10

A urmat apoi o altă repriză de pedalat până când am ajuns la intersecția dintre DN2E și E576. Aici tronau în fața șoferului indicatoare către stânga și către dreapta cu distanța și mănăstirile accesibile pe calea rutieră.

Pasajul feroviar de la ieșirea din localitatea Capul Codrului


Balize de avertizare ale trecerii la nivel cu calea ferată


În așteptarea vreunui tren


În apropiere de intersecția cu drumul E576


Indicatoare către mănăstirile din Humor, Voroneț și Moldovița


Indicatoare către mănăstirile din Arbore, Putna, Sucevița și Sanctuarul catolic Cacica



16:30

Și tot pedalând pe drumurile asfaltate și pe care era plăcut să pedalezi, auzisem deodată semnalele acustice de la precedenta trecere la nivel cu cale ferată.

Pod rutier peste râul Bucovăț de pe E576


Trecere la nivel cu calea ferată de lângă Păltinoasa



16:50

M-am întors pe drumul către Fălticeni și am ajuns exact la fix – trecea trenul de Ilva Mică.

Trenul 5703, Suceava - Ilva Mică


Indicator de intrare în stațiunea Gura Humorului



17:00

Și acum… urmează puțină istorie. Îndreptându-mă către stația Gura Humorului (Păltinoasa), am zărit în fața carierei de piatră un trio de vagoane foarte vechi. Două dintre ele (cel din stânga și cel din dreapta) au fost construite la uzinele Ganz în secolul XIX: anul exact - 1890, în timp ce vagonul de bagaje (cel din mijloc) a fost construit după 1900 de Weitzer János Gép,- Waggongyár és Vasöntöde Rt. (actuala uzină Astra Vagoane Călători Arad). Așadar, vârsta acestor vagoane era similară liniei inaugurate la 1 mai 1888.

Vagoane istorice la Păltinoasa


Vagon de poștă (dreapta) și vagon de călători (stânga)


Scara cu trepte din lemn de la vagonul de poștă


Suspensie cu arcuri în foi la vagonul de bagaje



După ”minutul de istorie”, reveneam la prezent și observasem că am prins din urmă trenul filmat adineauri. Fiind linie simplă, se aștepta sosirea în stație a Trenului Personal 5702, Vatra Dornei – Suceava.

Tren de călători spre Ilva Mic


Vagoane albastre de călători de clasa a II-a în Gura Humorului


Stația Gura Humorului (Păltinoasa)


Locomotiva Trenului spre Ilva Mică


Semnal fine de tren la Trenul Personal 5702, Vatra Dornei – Suceava


Cruce de trenuri la Păltinoasa


Trenul Personal 5703, Suceava - Ilva Mică


Mersul Trenurilor din stația Gura Humorului


Indicatoare permanente pentru acoperirea punctelor de secționare de pe secțiile cu conducere centralizată a circulației trenurilor



17:40

Trenurile au plecat din Gara Gura Humorului (Păltinoasa), la fel am plecat și eu către Fălticeni. Ei... și tot pedalând, la un moment dat aud zgomote puternice venind din spatele meu. Când am întors capul, un mărfar cu o locomotivă albastră de la Constantin Grup rula spre Suceava.

30 de kilometri până la Fălticeni


Mărfar cu cisterne în apropiere de Berchișești


Cisterne cu benzină / motorină pe linia 502



18:20

Știind că încă era ora 18, m-am abătut câțiva kilometri de la drumul spre Fălticeni și m-am dus spre stația Lucăcești. N-am așteptat nici 5 minute că Acceleratul de Timișoara își făcu apariția prin dreptul camerei foto. A fost ultimul tren din acea frumoasă seară de duminică.

Trecere la nivel cu calea ferată


Vedere spre stația Lucăcești


Kilometrul 28 al liniei 502


Peisaj feroviar moldovenesc


Drumul de acces la stația Lucăcești


Altă trecere la nivel cu calea ferată


Perdea forestieră în zona stației Lucăcești


Spre Suceava


Trenul Accelerat 1765, Suceava – Timișoara Nord



18:50

După 82 de kilometri și 4 ore de pedalat, reveneam acasă… Nu-mi mai simțeam picioarele, însă priveliștea frumoasă a Fălticeniului care mi se înfățișa în fața ochilor îmi aducea în suflet un zâmbet larg și o satisfacție a unor momente feroviare interesante din zona Gura Humorului.

Vedere spre Subcarpații Moldovei


Fălticeniul în ceas de seară



Vă mulțumesc pentru vizionare!

Un comentariu:

  1. Superb, pur și simplu superb! Eu nu am mai scris pe blog mai mult de un an de zile, însă acum jumătate de lună m-am întors cu gânduri mari! Dacă o să ai vreodată timă, poate ne citim prin comentarii :)
    Toate bune de la Dorna și imediat din capitală! :)

    RăspundețiȘtergere

UA-11835228-1