sâmbătă, 28 decembrie 2013

Săgeata Albastră, tren defect, salvată de o locomotivă clasică

13 august 2009 -=- Locomotivă de ajutor pentru Săgeata Albastră

Cu ocazia acestei întâmplări nefericite care s-a întâmplat la Fălticeni prin 2009, am ocazia să menționez despre aparatul de legare, tracțiune și ciocnire de la Săgeata Albastră. Aceste funcții pot fi îndeplinite separat, cum este, de exemplu, la locomotiva diesel-electrică 060-DA, unde avem cuplă de legare, aparatul de tracțiune și tampoanele propriu-zise. Pe de altă parte, toate acestea pot fi reunite și într-un singur aparat, montat în mijlocul traversei frontale și numit aparat central de tracțiune și ciocnire.

”Săgeata Albastră”, așa cum este ea denumită popular în România, este un automotor fabricat de Siemens, face parte din conceptul Desiro și are nume de cod VT 642. Aceste automotoare pot circula în număr de maxim 3 unități legate una de cealaltă. Și acum ajungem la partea care ne interesează și se leagă de evenimentul fotografiat mai jos: cupla de legare. Este de tip Scharfenberg. Această cuplă asigură conectarea mecanică, electrică și pneumatică între două unități de același tip.


Locomotiva diesel-electrică de ajutor pentru Săgeata Albastră


Cuplă de ajutor pentru cupla Scharfenberg (Schaku)



Dar ce te faci când, de exemplu, apare o defecțiune neprevăzută și nu există prin apropiere un alt automotor, de același tip, pentru a ”salva” trenul defect? Ei bine, cei de la Siemens au echipat automotoarele Desiro cu o cuplă de trecere care se montează pe cârligul vehiculului ”salvator”, asigurând astfel cuplarea mecanică și pneumatică.

La acest tip de acțiune am fost martor în acea zi de august, în timp ce îl ajutam pe tatăl meu la construcția unei case de vacanță. Știind că traficul de pasageri este asigurat de Săgeata Albastră, am auzit totuși un fluier de Sulzer în gara Fălticeni. Mirat și neîncrezător în propriile simțuri, am fugit spre gară și acolo… ce să vezi? O ”Săgeata Albastră” defectă, salvată de locomotiva diesel-electrică.


Strada Matei Millo


Vedere laterală cu locomotiva CFR Marfă 60-1337-9


Automotorul Săgeata Albastră no. 2055


LDE 2100 CP, no. 60-1337-9


Săgeata Albastră versus Locomotiva Diesel-Electrică


Detaliu cuplă de ajutor montată pe cârligul locomotivei


Locomotivă de ajutor pentru Săgeata Albastră în Fălticeni


Gara Fălticeni



Bibliografie:
1. Popa Gabriel, ”Structuri portante pentru vehicule feroviare”, Editura MatrixRom, 2005, București
2. Manual Mecanic Desiro, via scribd.com

2 comentarii:

  1. Săgeata Albastră a fost un automotor diesel-electric care a fost construit la Uzinele 23 August(foste N. Malaxa S.A.R.) și care a fost în serviciu la CFR între anii 1959 și 1998.NU MAI CONFUNDA automotoarele diesel-mecanice Siemens Desiro cu Ade Săgeata Albastră! Este o problemă de etică!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tot o problemă de etică este aceea că toată lumea în România când vede un Siemens Desiro SR20D VT642 îi zice ”Săgeata Albastră”, pentru că așa a fost botezată ea în 2002 chiar și în ”Jurnalul Feroviar”, publicație editată de Ministerul Transporturilor.

      Ștergere

UA-11835228-1