luni, 30 noiembrie 2009

M500: Gara Suceava Burdujeni

9 aprilie 2008 -=- Nu pozaţi trenurile!

9 aprilie 2008, o zi ca oricare alta, o zi în care sute de elevi, studenţi, muncitori mergeau la şcoală, facultate, la muncă. Împreună cu Ionuţ Ipate, am poposit pe meleaguri sucevene, mai exact la Gara Burdujeni, Suceava. Era miercuri, aveam ore de fizică şi matematică şi... la 7.10 aşteptam la ocazie spre Suceava.

Ajunşi în capitala istorică a Bucovinei, am călătorit cu un Maxi-Taxi din Centru şi până la Gară. A costat 1 leu / călătoria, iar distanţa de 25 de km dintre Fălticeni şi Suceava – 4 lei.

Catenară a la Burdujeni




7:40
Am trecut cu maşina de maxi-taxi pe lângă Carrefour-ul care se afla în construcţie (pe lângă Iulius Mall-ul care încă nu se construia), am ajuns pe podul care leagă cartierul Burdujeni de oraşul Suceava, pod care trece peste magistrala ferovară 500. Ţanţoşă, locomotiva electrică 758, stătea sub pod la marca dintre liniile 3 şi 4 şi era pregătită, alături de un mecanic de locomotivă în vârstă (cu care aveam să mă întâlnesc pe 17 aprilie în Iţcani), să tracteze Acceleratul Timişoara Nord – Iaşi spre destinaţia finală – oraşul de pe Bahlui.

Locomotiva electrică 758


7:50
Frumoasa gară a Burdujenilor, fotografiată de fiecare dată când am ajuns în tărâmul goarnelor şi fluierelor de locomotivă, a fost văzută pentru prima dată de Ionuţ şi... am sărbătorit evenimentul printr-o fotografie. Dar iată că între timp ajunge, de la Timişoara Nord, Acceleratul 1838 tras de EA 824. Acesta intră pe linia 3, noi aflându-ne exact în faţa locomotivei, care îşi coboară pantograful pentru a putea fi decuplată de la garnitura alcătuită din vagoane de dormit, bar-bistro şi vagoane de călători clasa I şi a II-a. În filmul încărcat pe Youtube veţi urmări un scurt rezumat a ceea ce s-a întâmplat, timp de 2 ore, în preajma căilor ferate ale gării Burdujeni.

Ionuţ Ipate şi Gara Burdujeni
Mihai Tudosă şi Gara Burdujeni
A1838 intră în Gara Burdujeni
EA 824 se pregăteşte să meargă la odihna



8:00
EA 758 a aşteptat ca sora ei mai mare, EA 824, să treacă pe linia 4, ca mai apoi să se apropie de garnitura garată pe linia 3. Locomotiva electrică 758 a fost modernizată recent, având fiecare element constructiv vopsit în culori atrăgătoare. Imediat după ce mastodontul de 5.100 de kW a fost cuplat în siguranţă de vagoanele venite de la Timişoara (care, de fapt şi de drept, aveau ca staţie de domiciliu Bucureşti Griviţa), m-am depărtat la aproximativ 5 metri de acesta să realizez o fotografie. Apoi, un domn cu multe acte în mână, care probabil lucra la CFR Marfă, m-a luat din scurt, s-a uitat urât la mine şi m-a întrebat: “De ce faci fotografii? Ai autorizaţie? Nu ai voie să pozezi pe aici!”

EA 758 intră în serviciu pe A1838, Timişoara Nord – Iaşi
Vagon de dormit pe accelerat
EA 758 se pregăteşte să ducă trenul la Iaşi
EA 824 pleacă la odihnă pe linia 4
EA 758 & EA 824


Îmi aduc aminte mai repede astfel de întâmplări neplăcute oridecâteori ajung printre şine şi macaze… iar aceşti oameni care s-au legat mai mereu, direct sau indirect, de pasiunea mea, mi-au creat numai neplăceri. Îmi venea să merg acasă, să las tot baltă şi să nu mai vin acolo niciodată.


Însă pe linia 2 venise R652, Suceava Nord – Bucureşti Nord, unul dintre cele mai eficiente şi mai confortabile trenuri care leagă nordul ţării de capitală. Acest a fost tractat, ca de obicei, de o locomotivă electrică Siemens, 45-0343-9. Zgomotul unic al ventilatoarelor, precum şi cifrele inscripţionate în dreapta părţii frontale a locomotivei îmi dau fiori de fiecare dată când mă aflu în Gara de Nord şi văd un tren tras 450 de km de aceeaşi locomotivă. Cât de mult poate rezista o locomotivă electrică pe traseu… 500, 600, 700 de km? După nici 2 minute de staţionare, Rapidul îşi ia călătorii în vagoane şi fuge spre sud, spre tărâmurile călduroase ale Bucureştilor.

EA Siemens 343 cu R652 pleacă spre Bucureşti
EA Siemens 343 cu R652 pleacă spre Bucureşti



8:10
După ce ne-am mai calmat, rama electrică Z6100, 56-0007-3, reprezentând trenul P5733, Suceava – Cacica, intră în gară pe linia 1 şi îşi ia primii călători spre Cacica. Între timp, la ora stabilită în Mersul Trenurilor (8:11), Acceleratul 1838, Timişoara Nord – Iaşi, pleacă din Suceava spre destinaţia finală.
Automotorul electric intră în Gara Burdujeni
56-0007-3, reprezentând trenul P5733, Suceava – Cacica



8:20
Undeva, departe… din triaj cred, o locomotivă diesel-electrică de 2.100 CP manevrează, sub atenta semnalizare a culorii alb-lunare a semnalului, 10 cisterne cu materiale explozibile (benzină, motorină, GPL). Din păcate, nu am ajuns până acolo să fotografiez locomotiva, pentru că se anunţase sosirea trenului accelerat A1851, Constanţa – Suceava Nord. Acesta a fost tras de electrica modernizată EA 855 şi avea să plece, tot atât de repede cum a venit, spre Iţcani, staţia de final a rutei trenului. Mulţi călători au vrut să urce în acesta, au crezut că este Acceleratul A1833 de Timişoara, acesta fiind în întârziere.

Un sulzer manevra vagoane de marfă din triajul Suceava
Acceleratul A1851 îşi lasă călătorii din Mangalia în Suceava



8:30
Două vagoane albastre, o electrică clasică de clasă 40 şi de culoare roşie, înregistrată cu numărul 663, soseşte în staţie pe linia 3 la ora 8:30. Trenul este P5601 Iaşi – Putna şi a ajuns cu aproape 30 de minute întârziere. Mecanicul locomotivei acestui tren „parchează” în dreptul locomotivei 824, electrica ce-a adus Timişoara mai aproape de… Suceava. Mulţi călători au fost enervaţi de faptul că Acceleratul de Iaşi – Timişoara Nord întârzie cu minutele, reuşind să-mi treacă urechilor multe lucruri urâte.

Personalul Iaşi - Putna ajunge în Burdujeni pe linia 3
Două mândre electrice, la o şuetă



8:40
Iată că EA 86 îşi dezmiardă roţile în bătaia saboţilor de frână, călătorii nervoşi urcând, în cele din urmă, în acceleratul ce-i va duce spre meleaguri bănăţene. Acceleratul A1833, care trebuia să ajungă la 8.11 în Suceava Burdujeni, a poposit aici abia după 30 de minute, la 8:41.

EA 86 trage acceleratul de Iasi spre Timisoara
Acceleratul de Timisoara se indreapta spre submagistrala 502



8:50
Alături de Ionuţ, ne uitam la tabelul Mersului de Trenuri şi am observat absenţa apariţiei Acceleratului de Braşov – Suceava Nord până la această oră, un alt tren vedetă care aducea aici diverse locomotive braşovene clasice. Însă, după plecarea rapidă a lui A1833, la 8:50, spre Timişoara Nord, soseşte întârziatul de la Braşov, tractat de EA 263. Această locomotivă a fost dotată cu proiectoare şi cu pantografe cu sanie dublă, iar din punct de vedere estetic arăta foarte bine. De îndată ce îşi lasă călătorii în Burdujeni, A1751 pleacă spre Iţcani însoţit de P 5601, imaginea putând fi observată în cele de mai jos.

EA 263 ajunge pe tărâmuri sucevene din Braşov
Întreceri de trenuri... accelerat vs. personal



9:00
Întrucât era ora 9 şi pe tabela Mersului de Tren nu se anunţa prea multă activitate FeRoviaRă până la ora 11, ne-am deplasat, încet-încetişor, spre podul rutier de peste magistrala 500. Mergând pe strada paralelă cu liniile ferate, am dat de un vagon UWZ, care, din câte am înţeles eu de la nişte pasionaţi de trenuri de la railwayfan +++ link, a fost destinat alimentării cu apă pentru trenurile tractate de locomotive cu aburi. În mai puţin de 5 minute, eram de partea cealaltă a magistralei şi am zărit locomotiva diesel-hidraulică LDH45-254, iuţeala maximă a acesteia fiind de 60 km/h. Dintr-o dată, îmi imaginez cum astfel de locomotive tractau, pe timpuri, trenuri de marfă / de persoane pe porţiuni unde acum puterea miilor de cai putere electrici gonesc pe drumurile de fier.

Mersul Trenurilor din... 9 aprilie 2008
Vagon UWZ, ascuns printre liniile părăsite ale triajului Suceava
Vagon UWZ, detaliu
LDH45-254, cu treburi petroliere prin Suceava
Detaliu cu LDH45, Triaj Suceava



9:10
Poate că nu era treaba noastră, însă… suiţi pe pod, am zărit un mic mare incendiu la o ţeavă de gaz de peste 1 metru diametru lângă Carrefour. Am fost aproape de acel loc, iar între timp cei de la E-ON au pus sub control situaţia.

Mic incendiu la reteaua de gaz suceaveana



9:30
Ne aducem aminte că scopul venirii noastre la Suceava a fost acela de a ne mai clăti ochii şi încânta urechile cu imagini şi sunete de vehicule feroviare, astfel că ne întoarcem la pod. Spre Burdujeni, am remarcat că o cale ferată traversează strada şi ajunge la o benzinărie particulară. Locomotiva LDH45-254, văzută mai devreme, făcea manevre cu vagoane cu produse petroliere.

Vagoane container in triajul Suceava
Locomotiva diesel-hidraulica la datorie
Mama si... cei doi puisori... unul alb, celalalt negru



9:40
Se pare că sfârşitul incursiunii noastre FeRoviaRe a constat în vizionarea de trenuri de marfă. Situaţi pe pod, am remarcat o navetă lungă şi combinată cu tot felul de vagoane de marfă, pe care vă invit s-o vizionaţi aici, începând cu minutul 4:30. 60-1337-9, aşa scria pe plăcuţa locomotivei DA, care era dotată cu fluier şi manevra cu mândrie vagoane spre liniile de triaj ale staţiei CFR Marfă Suceava. La 9:42, voios, ca de obicei, automotorul electric de origine franceză, Z6100, intră în Burdujeni, trenul reprezentând Acceleratul A10857, Iaşi – Vatra Dornei Băi.

Sulzerul 1337 cu multe, multe, multe vagoane de marfa
Garnitura de marfă dă înapoi spre triaj
Detaliu cu locomotiva diesel-electrica DA 1337
Acceleratul A10857, Iaşi - Vatra Dornei Băi, se îndreaptă accelerat spre peronul Gării Suceava Burdujeni

Plecăm spre centrul Sucevei, mândri de ceea ce am surprins în Burdujeni, deja gândindu-ne la o viitoare ieşire în capitala Bucovinei.

O cifa



13:15
Ajunşi în Fălticeni, am fost la cabinetul medical al Colegiului Tehnic „Mihai Băcescu” pentru a face un vaccin contra Hepatitei B. Aici am observat o mini-maşinuţă roşie, care pare că seamănă cu un Fiat 500 – generaţie veche.

Mini-maşinuţa din Fălticeni



15:10
Automotorul Desiro, 96-2040-2, avea să plece spre Dolhasca din Fălticeni în apropierea orei 15:15. M-am bucurat nespus să văd şi o locomotivă Sulzer de manevră printre liniile aproape părăsite ale gării din Fălticeni. Aceasta a fost 60-0723-1, numărul de înmatriculare fiind turnat cu cifre negre pe fond galben. Locomotiva a venit cu 4 vagoane cu cereale pentru a prelua nişte vagoane cu ulei cu tip de cuplă rusească şi vagoane Gbs încărcate cu îngrăşăminte.

Personalul Fălticeni-Dolhasca, înconjurat de verdeaţă şi vagoane cu îngrăşăminte şi cereale… goale
Desiro-ule... pe locuri... fii gata... PLEACA!
Sulzer-ul 723, mergând să adune vagoanele goale din staţia Fălticeni
LDE-ul gălbior, între doi stâlpi de iluminat moderni
Vagoane cu ulei ruseşti
Vagoane goale cu cereale, localizate în Gara Fălticeni

Din punct de vedere FeRoviaR, ziua de 9 aprilie 2008 s-a dovedit a fi răcoroasă, o zi aproape normală de primăvară, dar cu o încărcătură importantă în termeni FeRoviaRi. Am reuşit, alături de fostul coleg de liceu şi actualul coleg de facultate, Ionuţ Ipate, – să fim în mijlocul călătorilor, mecanicilor de locomotivă şi a impiegaţilor de mişcare laolaltă, să observăm şi să admirăm, cu deosebită consideraţie faţă de ceea ce fac, pe acei oameni cu suflet mare. Oameni care lucrează în calea ferată, oameni care, pe lângă familie şi prieteni, trebuie să-şi împartă timpul cu această meserie de aur! Oameni cărora vreau să mă alătur şi eu!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

UA-11835228-1